• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15842
+
-

باران گل، هجوم ریزگرد

رئیس مرکز ملی پایش گردوخاک: سیستم‌های بارش زا باعث افزایش پدیده گردوغبار می‌شود

آب‌و‌هوا
باران گل، هجوم ریزگرد


درحالی‌که دیروز هوای آلوده نفس شهروندان 7 شهر استان لرستان را به شماره انداخته بود، پایتخت‌نشینان در رویدادی بی‌سابقه باران گل را تجربه کردند. روز گذشته و در نخستین ساعات عصر درحالی‌که گردوغبار آسمان تهران را تیره کرده بود باران گل شروع به باریدن کرد و در نقاطی از پایتخت، شهروندان شاهد این رخداد دور از انتظار بودند.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور، در گفت‌وگو با همشهری با اعلام اینکه این رخداد چندان هم دور از انتظار نبود، تأکید کرد: از ظهر جمعه، توده گردوغبار عظیمی از شمال عربستان وارد جنوب، مرکز و غرب کشور شد و استان‌های مختلفی ازجمله تهران، قزوین و همدان را دربرگرفت.

احد وظیفه با اشاره به بارش باران و همزمانی آن با وقوع پدیده گردوغبار در آسمان پایتخت افزود: همزمانی بارش باران و آمیخته شدن آن با گردوغبار سبب تولید باران گلی در تهران شده است.

او گفت: توده عظیم گردوغبار ناشی از شمال عربستان، اغلب نقاط جنوب کشور ازجمله خلیج‌فارس، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد را در برگرفت. به‌گفته او، در برخی نقاط ازجمله تهران آمیختگی  باران با این گردوغبار سبب شد بارش‌های گل آلود را شاهد باشیم.

وظیفه افزود: به‌دلیل وزش باد شدید و تشکیل گردوخاک غلیظ در شمال عربستان و جنوب عراق و انتقال آن به مناطق جنوب غرب، غرب و جنوب کشور، امروز برای هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان گردوغبار همراه با کاهش کیفیت هوا و دید افقی پیش‌بینی می‌شود.



باران گل آلود در آسمان فارس

همزمان با بارش گل آلود در تهران، گردوغبار آسمان استان فارس و شیراز را نیز در بر گرفت و به‌رغم بارندگی‌ها در این استان، هوای برخی شهرهای این استان غبارآلود شد. شیرازی‌ها هم مثل شهروندان تهرانی دیروز شاهد بارش گل آلود بودند. مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری فارس دراین باره به ایسنا گفت: تنها خسارت ورود گردوغبار به استان فارس، باران گل‌آلودی بود که از سحرگاه روز جمعه آغاز و صبح دیروز متوقف شد. حسن فیاض‌پور افزود: به‌دنبال بارش باران از جمعه شب، گردوغبار استان‌های همجوار و جنوبی به آسمان فارس رسید. او منشأ گردوغبار فارس را برگرفته از ریزگرد خارجی اعلام کرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری فارس ابراز امیدواری کرد که با مالچ‌پاشی و جنگل‌کاری در استان‌های جنوبی کشور بتوان شاهد کنترل گردوغبار و پیشگیری از فراگیر شدن این پدیده بود. به گفته او، جلسه فوق‌العاده کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی فردا در استانداری فارس برگزار می‌شود تا موضوع گردوغبار و آتش‌سوزی جنگل‌ها و منابع طبیعی در فصل تابستان بررسی شود.



افزایش آلودگی هوا  ناشی از گردو‌غباردر لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از افزایش آلودگی هوا  ناشی از گردو‌غباردر این استان خبر داد. به گزارش ایسنا، مهرداد فتحی‌بیرانوند روز گذشته با اشاره به آلودگی هوای این استان گفت: هم‌اکنون آلودگی هوای شهر پلدختر 14برابر حد مجاز بوده و در شرایط خطرناک قرار دارد.

او با بیان اینکه خرم‌آباد و دورود 12برابر حد مجاز آلوده هستند، افزود: این شهرها نیز در شرایط خطرناک قرار دارند. وضعیت هوای کوهدشت و رومشکان هم با 11برابر حد مجاز آلودگی در شرایط خطرناک است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان میزان آلودگی بروجرد و نورآباد را نیز 9برابر حدمجاز اعلام کرد و گفت: این شهرها در شرایط خطرناک  هستند و الیگودرز نیز با آلودگی 6برابر حد مجاز در وضعیت ناسالم قرار دارد.

او با بیان اینکه روز شنبه شانزدهمین روز آلوده این استان بود، تأکید کرد: توصیه می‌شود تمامی افراد دارای بیماری‌های قلبی و عروقی، سالمندان و کودکان از تردد در هوای آلوده خودداری کنند. فتحی‌بیرانوند گفت: در شرایط آلودگی هوا استفاده از ماسک و مصرف لبنیات توصیه می‌شود.



 افزایش وقوع پدیده گرد و غبار

رئیس مرکز ملی پایش گردوخاک درباره وقوع پدیده گردوغبار در این فصل از سال گفت: به‌طور کلی در اردیبهشت‌ماه ما شاهد وقوع پدیده گردوغبار در کشور هستیم و این گردوغبار هم ناشی از کانون‌های گردوغبار شمال و شمال غرب عربستان و جنوب عراق است که آسمان مرکز ایران را فرا می‌گیرد. محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با همشهری افزود: گردوغبار به‌دلیل شرایط صعود هوا در منطقه به مرزهای ایران می‌رسد و از آنجا که در خوزستان یک سیستم دینامیکی وجود دارد گردوغبار وارداتی به‌شدت به سمت ترازهای بالای جو حرکت می‌کند و وارد فضای کشور می‌شود. سبزه زاری تأکید کرد: وقتی این گردوغبار در استان‌های مرکز کشور مثل فارس، اصفهان، یزد، تهران و قزوین فرومی‌نشیند با عث کاهش دید افقی می‌شود. نکته درخور توجهی که سبزه‌زاری، رئیس مرکز ملی پایش گردوخاک به آن اشاره کرد اینکه امسال به‌دلیل فراوانی سیستم‌های دینامیکی بارش زا، نسبت به سال گذشته شاهد افزایش وقوع پدیده گردوغبار خواهیم بود. سبزه‌زاری تأکید کرد: هر چه تعداد سیستم‌های بارش زا بیشتر وارد منطقه شود تعداد وقوع گرد وغبار هم در جنوب عراق و شمال عربستان بیشتر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید