• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 30 فروردین 1401
کد مطلب : 158608
+
-

خبر/هفته فیلم‌ «قدس‌شریف» ‌


شبکه نمایش سیما هفته آینده با پخش فیلم‌هایی با موضوع فلسطین به استقبال روز جهانی قدس می‌رود. این شبکه در آستانه روز جهانی قدس و در همراهی با مردم مظلوم فلسطین و همزمان‌ با برگزاری سومین کنگره قدس شریف، قصد دارد منتخبی از فیلم‌های با موضوع مقاومت مردم فلسطین را روی آنتن ببرد. به همین منظور و در باکس مرور آثار شبکه نمایش، هر شب ساعت۲۱ به‌ترتیب این فیلم‌ها به روی آنتن خواهند رفت.
روز شنبه مصادف با سوم اردیبهشت فیلم «ناجی علی» محصول سال۱۹۹۱ و ساخته کارگردان مصری عاطف طیب پخش خواهد شد. این فیلم داستان زندگی ناجی علی کارتونیست فلسطینی را روایت می‌کند که از هنرمندان شاخص فلسطین است. روز یکشنبه چهارم اردیبهشت فیلم آتش پنهان، محصول سال۱۳۶۹، ساخته حبیب کاووش پخش می‌شود. روز دوشنبه پنجم اردیبهشت فیلم «ابوزینب» محصول سال۱۳۹۳ و ساخته علی غفاری به روی آنتن می‌رود. این فیلم داستان زندگی عامر کلاکش از قهرمانان لبنانی مقاومت در برابر رژیم غاصب صهیونیستی است. روز سه‌شنبه فیلم «سی‌وسه روز» پخش خواهد شد. این فیلم محصول سال۱۳۶۹ و از ساخته‌های جمال شورجه است. روز چهارشنبه فیلم «شکارچی شنبه» محصول سال۱۳۸۸ و ساخته پرویز شیخ طادی پخش می‌شود. این فیلم به داستان غصب فلسطین توسط صهیونیست‌ها می‌پردازد و ریشه‌های شکل‌گیری این رژیم منحوس را به نمایش می‌گذارد. روز پنجشنبه فیلم خاطره انگیز «بازمانده» ساخته زنده یاد سیف‌الله داد و محصول سال۱۳۷۳ پخش خواهد شد. این فیلم خاطره‌انگیز براساس داستانی از غسان کنفانی با نام بازگشت به حیفا ساخته شده است و به اشغال حیفا در سال۱۹۴۸ توسط رژیم غاصب صهیونیستی می‌پردازد. روز جمعه نیز فیلم «فیلادلفی» محصول۱۳۸۹، ساخته اسماعیل رحیم‌زاده پایان پخش هفته فیلم قدس شریف در شبکه نمایش خواهد بود.

زندگی محمدرضا حکیمی در قاب مستند

مستند «سرفه قناری و سکته کلمات» از تولیدات مرکز گسترش، داستان مردی‌ است که در خلال ۸۶سال زندگی، از هرگونه طرح رسانه‌ای اعم از مصاحبه، گزارش، فیلم و عکس جز در موارد استثنایی و خصوصی پرهیز می‌کرد. راوی این مستند محمود اسعدی‌ است که ۳۰سال با محمدرضا حکیمی مأنوس بوده و با ده‌ها استاد دانشمند در ایران و بخشی از کشورهای جهان گفت‌وگو داشته ‌است.
محمود اسعدی درباره ساخت این مستند توضیح داد: سال۱۳۷۱ وقتی تصمیم داشتم برای نخستین‌‌بار عکس محمدرضا حکیمی نظریه‌پرداز و واضع مکتب تفکیک را به‌عنوان شخصیت برجسته نشریه منتشر کنم با برخوردی متفاوت مواجه شدم. «نه لازم نیست.» اصرار ما بی‌فایده بود و عکاس ناامید شد و مجله با تصویر استادان ایشان انتشار یافت. از همان زمان بر آن بودم تا راز این انزوای خودخواسته را بدانم. حکیمی مردی تنها، ساده و آرام اما مؤثر در جامعه که همدم قناری‌هایش در خانه‌ای کوچک بود. او درباره تفاوت حکیمی با دیگر استادان گفت: ارتباطات حکیمی با اهالی حوزه و دانشگاه در سطوح عالی و روشنفکران، دگراندیشان و حتی افراد غیردینی تأثیر و تأثر افکارش را گسترده‌تر می‌ساخت.
او پیش از انقلاب به‌دعوت عبدالحسین زرین‌کوب برای نخستین‌بار در دانشگاه تهران نهج‌البلاغه تدریس کرد. شریعتی او را وصی خویش قرار داد و نامه معروف او به فیدل کاسترو و ملاقات با فرزندان چه‌گوارا و اهتمام ویژه او به عدالت اجتماعی در پرتو جامعه قرآنی از دیگر وجوه زندگی‌اش بود. این کارگردان با اشاره به مصاحبه‌های صورت‌گرفته در مستند «سرفه قناری و سکته کلمات» اظهار کرد: گفت‌وگو با استادان فلسفه، عرفان، دین و ادبیات بخشی از این مستند را تشکیل می‌دهد ازجمله این استادان می‌توان به ابراهیمی دینانی، احمد سمیعی، مهدی محقق، آیت‌الله سیدان، سیدمهدی جعفری و... اشاره کرد. مستند «سرفه قناری و سکته کلمات» در حال حاضر توسط بهروز خبّاز خوب، در حال تدوین است. 
محمود اسعدی ساخت مستندهایی چون «فلسفه با طعم شکلات» بررسی زندگی و آثار غلامحسین ابراهیمی دینانی، «فیلسوف سالک» توجه به آثار کریم مجتهدی، «شاعر نقاش» بررسی آثار و احوال محمود فرشچیان، «دست‌های فسفری» بررسی زندگی مجید سمیعی و... را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده ‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید