تماشای فیلم از طریق حواس
در دوره و زمانهای که آدمها تکلیف موضوعات مهم اخلاقی یا سیاسی را در توییتر با 280 کاراکتر روشن میکنند و بحثهای جدی، مفصل و مبسوط از حال و حوصله خیلی از آدمها خارج است، حرفزدن از نظریه فیلم، کار عبثی بهنظر میرسد ولی نظریه (تئوری) فیلم، برخلاف مفاهیم بعضا غامض و ایدههای پیچیدهاش، در پی به شناخت عقلی درآوردن لذت ناب ناشی از تماشای فیلم است. فیلم دیدن تجربهای چنان فراگیر و بیواسطه است که اغلب افراد بدون نیاز به درک و فهم نظریات پیچیده از آن لذت میبرند اما واقعیت این است که تسلط بهنظریات سینمایی میتواند لذت و شناخت عمیقتری از سینما را برای علاقهمندان به سینما فراهم سازد. نظریات سینمایی بر سؤالات اساسی و مهمی استوارند که هر تماشاگر مفروضی با فیلم دیدن پاسخی به آنها میدهد. یکی از این پرسشها این است که چه نسبتی بین سینما و تماشاگر وجود دارد؟ توماس السیسر و مالتی هاگنر در مقام پژوهندگان و مؤلفان سرشناس سینما، در کتاب «نظریهی فیلم؛ مقدمهای از طریق حواس»، از این پرسش محوری بهمنظور راهنمایی دانشجویان و استادان در گستره نظریههای اساسی فیلم بهرهها میبرند. هر نوع «سینما» (و نظریه فیلم) تماشاگری «ایدهآل» را درنظر دارد و سپس، رابطه خاصی را بین ذهن و بدن آن تماشاگر و پرده نمایش در خیال میپروراند. این کتاب را نشر « لوگوس» منتشر کرده است.