• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 29 فروردین 1401
کد مطلب : 158585
+
-

آتش اسلام‌هراسی در سوئد

رفتار هتاکانه راست‌های افراطی در سوئد علیه مسلمانان و سوزاندن قرآن، این کشور را با بحرانی تازه مواجه کرده است

جهان‌نما
آتش اسلام‌هراسی در سوئد

اوج‌گیری تفکرات اسلام‌هراسانه در سوئد و تلاش یک گروه راست افراطی برای هتک‌حرمت قرآن، چندین شهر در جنوب این کشور را به آشوب کشیده است.
به گزارش گاردین،  برای سومین شب متوالی، جنوب سوئد شاهد اعتراض‌های شدید و درگیری معترضان با پلیس بوده است. یک گروه سوئدی، در راستای ترویج تفکرات اسلام‌هراسانه خود، برای برخی رفتارهای ضداسلامی برنامه‌ریزی کرده بود که سوزاندن قرآن در میان هواداران این حزب، یکی از آنها بود.
پلیس گفته است که در سومین شب درگیری، مردان جوان ماشین‌ها و سطل‌های زباله را به آتش کشیدند و به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند. این درگیری‌ها در لاندسکرونا بعد از آن روی داد که پلیس تظاهرات راست‌های افراطی که از قبل در این شهر برنامه‌ریزی شده بود را به شهر مالمو در 45کیلومتری جنوب منتقل کرد.
بعد از ساعت‌ها درگیری، شرایط در این شهر آرام شد اما به‌گفته پلیس، اوضاع پرتنش بود. کیم هیلد سخنگوی پلیس در جنوب سوئد، پیش از آن گفته بود که مجوز حزب راست افراطی اشترام کورس را لغو می‌کند.
از پنجشنبه، درگیری‌هایی مشابهی در استکهلم پایتخت سوئد و همینطور شهرهای لینکوپینگ و نورکوپینگ روی داده است. همه این شهرها جاهایی بوده‌اند که اشترام کورس برای تظاهرات در آنها برنامه‌ریزی کرده بود.
جمعه، درگیری‌های خشونت‌باری بین تظاهرات‌کنندگان راست افراطی و مردمی که با آنها مخالف بودند در شهر اوربرو روی داد. این تظاهرات پیش از برنامه اشترام کورس برای سوزاندن قرآن در این شهر روی داد و بر اثر آن 12افسر پلیس آسیب دیدند و 4ماشین پلیس هم به آتش کشیده شده بود.
در تظاهرات شنبه در پارک مرکزی مالمو، راسموس پالودان رهبر حزب اشترام کورس برای چندده نفر از هوادارانش سخنرانی کرد. این وکیل دانمارکی که تابعیت سوئدی هم دارد، چهره‌ای بسیار جنجالی و از رهبران جریان‌های ضداسلامی در اسکاندیناوی است. او حزب اشترام کورس به‌معنای تندرو را در سال2017 تاسیس کرد. آنها علاوه بر عقاید ضداسلامی، عقاید ضد‌مهاجرتی هم دارند. او در پاییز سال2020 در پاریس بازداشت شد و بعد از‌آن، دیپورت شد. 5فعال دیگر این گروه هم بلافاصله بعد از دستگیری رهبر آن در فرانسه، در بلژیک دستگیر شدند. اتهام آنها، نفرت‌پراکنی از طریق آتش زدن قرآن بود. در همان سال آلمان هم از ورود پالودان به این کشور جلوگیری کرد، چون او برای انجام رفتارهای تحریک‌آمیزی در این کشور برنامه‌ریزی کرده بود.
براساس گزارش‌های رسانه‌ها، راسموس پالودان پنجشنبه یک جلد قرآن را در یک منطقه که مسلمانان زیادی در آن زندگی می‌کنند آتش زده است. این گروه پیش از این هم دست به هتک حرمت قرآن در سوئد زده بود. این تلاش‌ها، هر بار با محکومیت گسترده‌ای در خارج از سوئد مواجه می‌شود. این بار، علاوه بر ایران، مالزی هم به این اقدام هتاکانه واکنش نشان داده است. وزارت خارجه مالزی گفته که چنین اقداماتی تحریک‌آمیز هستند و عامل نفرت‌پراکنی می‌شوند و باید از سوی تمام کسانی که به‌دنبال صلح هستند و در راه ترویج همزیستی مسالمت‌آمیز اقدام می‌کنند محکوم شود. مقتدی الصدر سیاستمدار و روحانی عراقی هم به‌شدت این اقدام را محکوم کرده و از دولت عراق خواسته سفیر سوئد را احضار کند.
مقامات سوئدی اما از حق این گروه افراطی برای انجام چنین کاری دفاع کرده‌اند. به گزارش یورونیوز به نقل از روزنامه تی‌تی، ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد درباره گفته است: «در سوئد مردم اجازه دارند عقاید خود را ابزار کنند، چه دیگران دوست داشته باشند چه نداشته باشد؛ این بخشی از دمکراسی سوئد است.» او البته خشونت‌ها را محکوم کرده است: «مهم نیست چه فکری می‌کنید اما نباید به سمت خشونت بروید. ما خشونت را هرگز قبول نخواهیم کرد. این دقیقا همان رفتارهای خشونت‌آمیزی است که او (راسموس پالودان) می‌خواهد ببیند. هدف اصلی این است که مردم در مقابل هم قرار بگیرند.»
پالودان بعد از آن فعالیت‌هایش را در سوئد متمرکز کرد که در دانمارک به نفرت‌پراکنی نژادی متهم است و پرونده بازی در این زمینه دارد. او پیش از اینکه تابعیت سوئدی‌اش از سوی مقامات این کشور تأیید شود، از ورود به این کشور منع شده بود. او به‌شدت با ترویج اسلام در اسکاندیناوی مخالف است و تلاش می‌کند که اسلام را در دانمارک منع کند. او همچنین به‌دنبال این است که ساکنانی که نژاد غیردانمارکی دارند از این کشور اخراج شوند.
تأیید شهروندی سوئدی او در سال2020 هم بسیار جنجالی بود. اداره مهاجرت سوئد در آن سال اعلام کرد که به این فرد شهروندی اعطا نکرده است، بلکه براساس قانون، او سوئدی به شمار می‌رود چون یکی از والدینش سوئدی هستند. او در همان زمان اعلام کرده بود که از دولت سوئد به‌خاطر اینکه از ورودش به این کشور جلوگیری کرده شکایت خواهد کرد. پالودان، از همان زمان رفتارهای جنجالی‌اش را شروع کرد و در گفت‌وگو با رسانه‌های سوئدی گفته بود که در واکنش به این اقدام دولت، صدها جلد قرآن را در این کشور به آتش خواهد کشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید