• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 29 فروردین 1401
کد مطلب : 158515
+
-

بازگشایی خانه اتحادیه از تابستان

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از گشایش موزه مشاهیر و رونمایی از مجسمه‌های فرا واقعگرا خبر داد

گزارش
بازگشایی خانه اتحادیه از تابستان

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

خانه اتحادیه با چندین عمارت در دل خیابان لاله‌زار قرار دارد و تابستان امسال به همت سازمان زیباسازی موزه مشاهیر با مجسمه‌های هایپررئال (فرا واقعگرا) بهره‌برداری و درهای آن به روی مردم بازگشایی می‌شود.
 این بنای تاریخی و ارزشمند نمونه‌ای از معماری منحصر به ‌فرد دوره قاجار است که سال84 ثبت ملی شد و بعد از یک‌دهه (سال94) با مصوبه شورای شهر تهران، سازمان زیباسازی شهر تهران این خانه باغ را خریداری کرد. به‌هرحال در طول زمان بخش‌های زیادی از این ملک ارزشمند دچار تخریب شده بود و ازاین‌رو بلافاصله مرمت و بازسازی آن توسط سازمان زیباسازی شهر تهران انجام و مقرر شد سال98 بهره‌برداری شود، اما اپیدمی کرونا عملیات عمرانی را کند کرد و قیچی شدن روبان این پروژه به تأخیر افتاد.
 اکنون به‌گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران عمارتی که به موزه مشاهیر اختصاص ‌داده‌ شده است، تابستان به بهره‌برداری می‌رسد. رضا صیادی می‌گوید: «خانه اتحادیه یک ظرفیت خوب برای شهر تهران است که با تعریف کارکردهای فرهنگی برای این پروژه، تلاش می‌کنیم از بخش‌ها و عمارت‌های مختلف آن در راستای خدمت‌رسانی به شهروندان و هنرمندان استفاده کنیم.» خانه اتحادیه حدود 8800متر مساحت دارد که فاز اول آن پروژه موزه مشاهیر است که در ضلع شرقی به مساحت 6هزار متر اجرایی شده است.

200مجسمه از مشاهیر
بزرگ‌ترین عمارت خانه اتحادیه (مساحت 6هزار متر) به موزه مشاهیر اختصاص ‌داده‌ شده و قرار است حدود 150 تا 200 مجسمه هایپررئال مربوط به مشاهیر ایران‌زمین در آن رونمایی شود. به‌گفته صیادی این مجسمه‌ها توسط هنرمندان در کارگاه سازمان زیباسازی ساخته می‌شوند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی می‌گوید: «این مجسمه‌ها متعلق به تمام مشاهیر در عرصه‌های فرهنگی، ادبی، ورزشی، سیاسی و... حتی شهدا هستند و قطعا مجسمه شهید سردار قاسم سلیمانی مهم‌ترین اثر این موزه خواهد بود.»
آن طور که این مقام مسئول گفته، موزه مشاهیر دکور و طراحی خاص و البته چشم‌نوازی خواهد داشت و چیدمان آن به‌گونه‌ای است که علاوه بر مجسمه، آثار دیگری چون کتاب و لوازم شخصی مشاهیر هم در آن نگهداری می‌شود و در معرض دید مردم قرار می‌گیرد. علاوه بر موزه، سالن آمفی‌تئاتر هم پیش‌بینی‌شده که رویدادهای مختلفی چون مراسم بزرگداشت و سالروز تولد مشاهیر در آن برگزار می‌شود. همچنین بخشی از این موزه به معرفی تهران، فرهنگ و آداب و رسوم پایتخت اختصاص‌ داده‌ شده است که قطعا در آشنایی بیشتر مردم با تهران تأثیرگذار خواهد بود.

پیشرفت 30درصدی دکور موزه
هنرمندان خوش‌ذوق مشغول دکوراسیون عمارت مشاهیر هستند و صیادی می‌گوید: «حدود 30درصد کارهای دکور و طراحی، انجام شده و براساس پیش‌بینی‌ها درهای این عمارت تابستان باز می‌شود و قطعا می‌تواند به یک مکان گردشگری و فرهنگی پایتخت تبدیل شود.» نوروز امسال بازدید حدود 3هزار گردشگر از خانه‌های سیمین و جلال و اخوان ثالث نشان داد که مردم به بناهای تاریخی پایتخت علاقه‌مند هستند و به‌گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، این یک فرصت است که می‌توان از آن برای افزایش جاذبه‌های گردشگری تهران استفاده کرد.

بهره‌برداری از فازهای بعدی، وقت دیگر
فاز دوم خانه اتحادیه هم کارکرد فرهنگی دارد و بعد از بهره‌برداری کامل از فاز اول، اجرایی می‌شود. آن طور که رضا صیادی می‌گوید: «مرمت خانه اتحادیه، یک پروژه عظیم و البته مهم شهر است که تا‌کنون بازسازی و مرمت کلی این خانه بیش از 70درصد پیشرفت داشته و پس از بازگشت به روزهای پساکرونا فرایند مرمت با جدیت پیگیری می‌شود و امیدواریم به‌زودی شاهد بهره‌برداری کامل از این پروژه باشیم.»

مکث
ورود شهرداری به خانه پدری جلال ممنوع است

خانه پدری جلال آل‌احمد در خیابان خیام (گذر قلی) قرار دارد و یکی از بناهای ارزشمند و هویتی پایتخت محسوب می‌شود و به همین دلیل برای صیانت از آن ملک در اختیار سازمان میراث ‌فرهنگی قرار گرفته است. متأسفانه به‌دلیل بی‌توجهی، این خانه وضعیت خوبی ندارد (محل تجمع معتادان شده است) و ازاین‌رو یکی از مطالبات شهروندان از شهرداری تهران مرمت و بازسازی این خانه است که به‌گفته مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران، شهرداری نمی‌تواند به این موضوع ورود کند. محمد مؤیدی گفت که قطعا بازسازی و مرمت بناهای ارزشمند تاریخی یکی از وظایف و رویکردهای شهرداری تهران است و در مرمت خانه سیمین و جلال، اخوان ثالث و نیما یوشیج این مسئولیت به‌خوبی مشهود بود. او تأکید کرد: «خانه پدری جلال در اختیار سازمان میراث ‌فرهنگی است و امیدواریم به‌زودی توافقات درباره واگذاری این ملک به شهرداری انجام شود تا بتوان آن را مرمت کرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید