• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 28 فروردین 1401
کد مطلب : 158452
+
-

بحران اربیل؛ محور رایزنی‌های تهران و بغداد


سفر اخیر فواد حسین، وزیر امورخارجه عراق به تهران حاوی نکات و اهداف مهمی بود که باید به‌صورت ویژه‌ای مورد بررسی قرار گیرد. اگرچه در این سفر مباحث مهمی مانند مذاکرات ایران و عربستان و مبادلات اقتصادی دوجانبه نیز مطرح شده‌است، اما به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین عنوان و انگیزه حضور فواد حسین در تهران در مقطع کنونی، بحران اربیل بوده‌است. بعد از اینکه سپاه ‌پاسداران مقر جاسوسی موساد در اربیل را مورد هدف قرار داد و بمباران کرد، مقام‌های مختلف این کشور به تکاپو افتادند و دولت مرکزی تقصیر را به گردن اقلیم کردستان عراق انداخت و مسئولان اقلیم نیز با انکار وجود مراکز جاسوسی صهیونیست‌ها در این منطقه، تلاش کردند از مسئولیت‌پذیری در این زمینه طفره بروند. این موضوع درحالی بود که ما برای انجام این حمله مدارک و ادله محکمی داشتیم که پیش ‌از وارد آوردن این ضربه نیز به طرف عراقی منتقل شده بود.
در گذشته مقام‌های جمهوری‌اسلامی ایران بارها با انجام مکاتبات گسترده درباره حضور صهیونیست‌ها در اقلیم کردستان، عواقب زیانبار فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در این منطقه را به دولتمردان عراقی منتقل کرده بودند. علاوه ‌بر این، بررسی‌ها اثبات کرد اقدام خرابکارانه صهیونیست‌ها در تأسیسات سپاه‌پاسداران در «ماهی‌دشت» نیز از اقلیم کردستان عراق انجام شده‌است؛ موضوعی که تهدیدهای امنیتی موجود در این منطقه علیه جمهوری‌اسلامی ایران را به اثبات می‌رساند.
بعد از ضربه سپاه‌پاسداران به مرکز جاسوسی صهیونیست‌ها در اربیل نیز جمهوری‌اسلامی ایران در تماس و گفت‌وگو با مقام‌های عراقی، موکدا به این موضوع اشاره کرده‌است که همچنان مراکزی دراین منطقه وجود دارد که به پایگاه‌های جاسوسی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند و ایران چنین حضوری را تحمل نخواهد کرد. حتی بعد از ضربه سپاه و در جریان دعوت سفیر کشورمان در بغداد به وزارت‌ خارجه عراق، ایرج مسجدی به مقام‌های این کشور، نه از باب تهدید، بلکه با ادله و اطلاع کافی، تأکید کرد که درصورت ادامه فعالیت بقیه پایگاه‌های جاسوسی صهیونیست‌ها در اقلیم کردستان عراق، جمهوری‌اسلامی باز هم برای ضربه زدن به آنها اقدام خواهد کرد. 
این انگاره زمانی قوی‌تر می‌شود که بدانیم در هیأت عراقی 2مقام ارشد امنیتی این کشور نیز حضور داشتند؛ حضوری معنا‌دار که از محوری‌ بودن گفت‌وگوهای امنیتی در این سفر حکایت دارد. حضور رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت عراق و مشاور عالی امنیتی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در تهران، نشان می‌دهد عراقی‌ها آمده بودند تا با گفت‌وگو پیرامون دغدغه‌های امنیتی جمهوری‌اسلامی ایران درباره اقلیم‌کردستان عراق، راه‌حلی برای این موضوع بیابند.
 ازسوی دیگر به‌نظر می‌رسد هیأت عراقی علاوه‌بر اینکه در پی بررسی مدارک و استنادات ایران درباره حضور امنیتی رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق است، قصد دارد از مقام‌های کشورمان برای بررسی موضوع فرصت بگیرد و از وارد آمدن ضربات بعدی جلوگیری کند. بنابراین شکل‌گیری گروه مشترکی برای تحقیق پیرامون این موضوع، می‌تواند ازجمله اهداف مورد پیگیری عراقی‌ها باشد. 
در چنین شرایطی باید به این موضوع محوری نیز اشاره کرد که با وجود خرابکاری‌های انجام شده، جمهوری‌اسلامی ایران قصد برهم زدن روابط خود با اقلیم کردستان عراق را ندارد، بلکه با ارائه مدارک و شواهد موجود به مسئولان مربوط، می‌کوشد مقام‌های این منطقه را از همکاری با دشمنان قسم‌خورده ایران بازدارد.  ایران در بحرانی‌ترین موقعیت اقلیم کردستان که مسئولان آن با دست رد دوستان خود مواجه شده بودند، به یاری مردم این منطقه شتافت و از سقوط آن به‌دست تروریست‌های داعشی جلوگیری کرد؛ بنابراین جمهوری‌اسلامی در گذشته حسن‌نیت خود را به مردم و مسئولان منطقه اثبات کرده‌است، اما ازسوی دیگر هرگز تحمل نخواهد کرد که اقلیم کردستان عراق به محلی برای حضور دشمن‌ترین دشمنان خونخوار مردم ایران تبدیل شود که بارها با ترور و خرابکاری، نیت‌های شوم خود نسبت به مردم ایران را به اثبات رسانده‌ است.
به‌نظر می‌رسد اکنون نوبت به مقام‌های اقلیم کردستان عراق رسیده‌است که تکلیف خود را روشن کنند که قصد دارند همکاری‌های ضدامنیتی خود را با دشمنان ایران ادامه دهند یا اینکه حسن‌نیت‌شان را نشان‌ داده و دست از همکاری با دشمنان مردم ایران بکشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید