• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 28 فروردین 1401
کد مطلب : 158406
+
-

زمستان 1401؛ مترو در پرند

توافقات لازم برای تامین منابع مالی تکمیل پروژه متروی تهران - پرند میان وزارت راه و شهرسازی، استانداری و شهرداری تهران صورت گرفت

گزارش
زمستان 1401؛ مترو در پرند

مهدی اسماعیل‌پور- روزنامه‌نگار

خط متروی تهران - شهر جدید پرند، یکی از پروژه‌های وزارت راه و شهر‌سازی‌ است که اجرای آن برعهده شرکت متروی تهران قرار گرفته و افتتاح آن در برنامه‌های سال1401 گنجانده شده است تا این پروژه حدودا 16ساله در نخستین سال از قرن جدید به بهره‌برداری برسد. از قرار معلوم گشایش‌های مالی این پروژه انجام شده تا اهالی پرند در زمستان منتظر سوت قطار مترو در این شهر باشند.
به گزارش همشهری، در سال گذشته بود که قرار شد برای تامین منابع مالی پروژه زمین 25هکتاری واقع در شهر جدید پرند فروخته شده و درآمد حاصل از آن برای راه‌اندازی خط متروی تهران - پرند هزینه شود، اما این فرایند به سال1401 موکول شد. حالا خبر می‌رسد که توافقات برای این منظور بین استانداری، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران صورت گرفته و منابع مالی حاصل از این زمین در راستای تکمیل پروژه تامین می‌شود. در ادامه به آخرین وضعیت این پروژه و میزان پیشرفت و تغییرات آن نسبت به سال گذشته نگاهی انداخته‌ایم.

مزایده برای فروش زمین 25هکتاری
علیرضا کردرستمی، مدیر پروژه خط متروی تهران - پرند درباره آخرین وضعیت و میزان پیشرفت و همچنین تغییرات پروژه نسبت به سال گذشته به همشهری می‌گوید: «در آخرین اطلاع‌رسانی که سال گذشته انجام شد، میزان پیشرفت پروژه راه‌اندازی یک خط متروی تهران - پرند حدود 76درصد بود که هم‌اکنون به 78.5درصد رسیده است و در 2ماه و نیم اخیر حدودا  3درصد پیشرفت داشته‌ایم که با توجه به شرایط و تعطیلات آخر سال پیشرفت قابل‌قبولی محسوب می‌شود؛ البته منابع مالی که قرار بود به پروژه تزریق شود هنوز در اختیارمان قرار نگرفته است و شرکت عمران شهرهای جدید زمینی که برای این منظور اختصاص داده شده بود را به مزایده گذاشته تا پول حاصل از فروش زمین در اختیار پروژه قرار بگیرد. ان‌شاءالله این مزایده برنده‌ای داشته باشد و هرچه زودتر منابع مالی لازم به پروژه تزریق شود. در بحث کار اجرایی قرارداد پیمانکار هنوز به اتمام نرسیده و بالغ بر 100میلیارد تومان ظرفیت کاری آن باقی مانده که از همین محل کارهای مربوط به پروژه در حال انجام شدن است؛ ضمن اینکه زمان مناقصه‌ای برای انتخاب پیمانکار عملیات تکمیلی تعیین شده است. به این ترتیب تا زمان پایان ظرفیت کاری پیمانکار فعلی، مناقصه به نتیجه رسیده و پیمانکار جدید انتخاب خواهد شد.»
آنچه که کردرستمی به آن اشاره کرد، منابع نقدی است که باید هرچه زودتر به‌دست پیمانکار پروژه برسد؛ در عین حال اقدام مثبت رخ داده به توافق صورت گرفته برای استفاده از ظرفیت 25هکتاری برمی‌گردد؛ بنابراین ‌انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر منابع نقدی نیز از این راه تامین شود و سرعت عملیات پروژه بالاتر رود.

پایان ریل‌گذاری مسیر
مدیر پروژه خط متروی تهران - پرند از تکمیل ریل‌گذاری یک خط از مسیر متروی تهران- شهر جدید پرند خبر می‌دهد: «ریل‌گذاری به پایان رسیده است و درحال انجام عملیات تکمیلی مانند جوش درز ریل هستیم. بخشی از خط که در سنوات گذشته ریل‌گذاری شده بود، جوشکاری شده و جوشکاری ریل‌گذاری تکمیلی درحال انجام است. » مدیر پروژه تأکید می‌کند که امکان افتتاح پروژه در سال‌جاری وجود دارد: «اگر منابع مالی به‌موقع در اختیار پروژه قرار بگیرد، می‌توانیم تا پایان سال1401 این خط را افتتاح کنیم. دلیلش هم این است که با وجود محدودیت منابع مالی، امور فنی مربوط به تجهیزات مانند تهیه الزامات و مشخصات فنی در دست انجام است و تدوین این مشخصات فنی بخشی از کاری است که باید در این یک سال انجام می‌شد.»
همانطور که پیش از این هم عنوان شده بود هرسال که می‌گذرد قیمت و هزینه تمام‌شده پروژه هم افزایش پیدا می‌کند. کردرستمی درباره میزان افزایش هزینه پروژه در سال جدید اینگونه توضیح می‌دهد: «فقط در بخش نیروی کار و دستمزد، امسال بین 30 تا 56درصد افزایش دستمزد داریم. پیش‌بینی ما این است که 950میلیارد تومان سال گذشته امسال به حدود 1100 تا 1150میلیارد تومان رسیده باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید