• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 28 فروردین 1401
کد مطلب : 158360
+
-

معرفی 3نمایشگاه تجسمی برای بازدید در ماه رمضان

ضیافت طرح و رنگ و خط

ضیافت طرح و رنگ و خط

تماشای آثار هنرهای تجسمی با تأمل و تفکری همراه است که برای ببیننده قدری آرامش و رهایی از زندگی پراسترس و پرشتاب امروزی را به ارمغان می‌آورد. این روزها نمایشگاه‌های گوناگون آثار هنرهای تجسمی در گالری‌های شهر تهران در حال برگزاری است و معمولا جویندگان جدی و علاقه‌مندان همیشگی هنر تجسمی می‌دانند در کدام گالری آثار کدام هنرمند به نمایش درآمده است. اما اگر مخاطب حرفه‌ای هنرهای تجسمی نیستید و به کمی راهنمایی برای رفتن و سر زدن به گالری‌های شهر نیاز دارید، در ادامه 3نمایشگاه گروهی را معرفی کرده‌ایم که آثار به نمایش درآمده در آنها متنوع و جذاب هستند.

نمایشگاه «هنر انقلاب»
نمایشگاه آثار تجسمی «هنر انقلاب» از سه‌شنبه 23فروردین در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافته و تا 30فروردین ماه ادامه دارد. در این نمایشگاه که شامل بخشی‌های مختلفی است، آثاری با موضوع انقلاب اسلامی به نمایش درآمده است. در بخشی از نمایشگاه، ۵۴پوستر به نمایش درآمده که در سال‌های ابتدایی انقلاب ساخته شده و هم‌اکنون نسخه‌های اصلی آنها به روی دیوار رفته است. بخش دوم این نمایشگاه شامل پوسترهایی مربوط به سخنان شهید آوینی است که طراحی آنها برعهده گروهی از هنرمندان به سرپرستی مسعود نجابتی بوده است. عکس‌های دوران انقلاب اسلامی بخش دیگری از این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند. مجموعه‌ای از عکس‌های ابراهیم اصغرزاده از گنجینه بنیاد روایت فتح در این نمایشگاه دیده می‌شود و چند عکس در ابعاد بزرگ از میشل ستبون عکاس معروف فرانسوی نیز به نمایش درآمده است. معاونت هنری وزارت ارشاد، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد فرهنگی روایت فتح و مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در برپایی این نمایشگاه مشارکت داشته‌اند. به‌گفته ابوالفضل همراه، رئیس فرهنگسرای نیاوران، فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی یکی از رویکردهای مجموعه نیاوران در فصل جدید فعالیت‌هایش است. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه «هنر انقلاب» تا ۳۰فروردین‌ماه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در روز‌های عادی ساعت از ۱۰تا۱۸ و روز‌های تعطیل از ساعت ۱۴تا۱۸ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

 نمایشگاه «عمارت صبا»
آثار بیش از ۳۰هنرمند پیشکسوت و صاحب‌نام معاصر کشور از دیروز در گالری مؤسسه فرهنگی هنری صبا (خیال) به نمایش درآمد. در این نمایشگاه که عنوان «عمارت صبا» برای آن برگزیده شده، آثاری از مرتضی ممیز، ناصر اویسی، منوچهر معتبر، رضا بانگیز، حسین محجوبی، بهرام دبیری، زنده‌یاد اسماعیل توکلی(مش اسماعیل) و یعقوب امدادیان برای نخستین‌بار به نمایش درآمده است. اغلب این هنرمندان از چهرهای شاخص و نام‌آور هنر معاصر ایران به شمار می‌روند. در کنار ارائه این آثار دیده‌نشده، آثاری از هنرمندانی چون جلال شباهنگی، احمد نصرالهی، آنه محمد تاتاری، محمد هادی فدوی، جعفر نجیبی، منوچهر نیازی، یعقوب عمامه‌پیچ، شهلا حبیبی، حمید پازوکی، محمد معمارزاده، صداقت جباری، محمدحسین جعفری و... نیز در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. در کنار هم قرار گرفتن آثار هنرمندانی از نسل‌های مختلف، موجب شده تا تنوعی از سبک‌ها و گرایش‌های گوناگون هنری چند دهه اخیر در قالب‌های نقاشی، مجسمه و عکاسی در معرض تماشای عموم قرار بگیرد. نمایشگاه «عمارت صبا» تا ۱۲اردیبهشت۱۴۰۱ هر روز از ساعت ۱۴تا۲۰ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

نمایشگاه «نقش خیال»
«نقش خیال» عنوان نمایشگاهی از آثار شاخص خوشنویسی کلاسیک است که روز گذشته در گالری مژده افتتاح ‌شد. این نمایشگاه که به‌مناسبت ماه مبارک رمضان برپا شده دربرگیرنده مجموعه آثاری با موضوع بسم‌الله، آیات شریف قرآن کریم و اسماً متبرکه است. در این نمایشگاه آثاری از محمد احصایی، نصرالله افجه‌ای، جواد بختیاری، کاوه تیموری، صداقت جباری، فرشته حسینی، بهرام حنفی، محمد حیدری، الهه خاتمی، علی‌اکبر رضوانی، رضا رینه‌ای، راضیه سپهر، علی شیرازی، اسرافیل شیرچی، عین‌الدین صادق‌زاده، حسین غلامی، مهدی فلاح، امیراحمد فلسفی، یدالله کابلی، حسین کاشیان، مجتبی ملک‌زاده، کیارش یعقوبی و زنده‌یاد رضا مافی به نمایش در‌آمده است. این نمایشگاه تا 9اردیبهشت برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به‌جز شنبه‌ها از ساعت 16تا20 از آن دیدار کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید