• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 27 فروردین 1401
کد مطلب : 158287
+
-

کارنامه اقدامات کلان مدیریت شهری ‌در 200روز اول مسئولیت شهردار تهران

200روز‌خدمت

علیرضا زاکانی: خدمت‌رسانی شهرداری از ماه آینده سه‌شیفته می‌شود

گزارش
200روز‌خدمت

«چشم‌انداز شهرداری الگوسازی است؛ یعنی تلاش می‌شود تا تهران به‌عنوان کلانشهر الگوی جهان اسلام ساخته شود.» این سخن شهردار تهران در ابتدای تشریح عملکرد ۶ ماهه شهرداری تهران در سال گذشته و اعلام برنامه‌های مدیریت شهری در سال‌۱۴۰۱ بود. علیرضا زاکانی با اشاره به شعار «تهران؛ شهر تلاش و سرزندگی» گفت: می‌خواهیم گفتمان خدمت و پیشرفت را پیش ببریم. همچنین نوع مدیریت شهرداری برمبنای مدیریت مشارکتی بنا نهاده شد. به گزارش همشهری، وی افزود: امسال، سال جهش شهرداری در حوزه هوشمندسازی خواهد بود. حدود هزار و ۹۰۰ کیلومتر فیبرنوری در شهر وجود دارد که فقط به شهرداری تهران اختصاص دارد اما تنها از ۱۰‌درصد آن استفاده می‌شود. امسال تمامی فیبرها تجمیع خواهد شد تا به‌عنوان بستر تهران برای انتقال اطلاعات درنظرگرفته شود. شهردار تهران با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی شهرداری در سال جدید سه‌شیفته خواهد شد، گفت: از همان ماه اول خدمت به این مسئله توجه کردیم که شهروندانی که روزها به سر کار می‌روند، ‌هنگام بعدازظهر نمی‌توانند از خدمات شهرداری استفاده کنند، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که دامنه ارائه خدمات در شهرداری تهران را در بعدازظهرها نیز گسترش دهیم. تیم تحقیقاتی در این زمینه مشغول مطالعه شدند و مشخص شد از ۱۰۰‌درصد کارها و خدماتی که در شهرداری تهران ارائه می‌شود، می‌‌توان ۴۱‌درصد آن را در بعدازظهرها نیز ارائه کرد. زاکانی افزود: شهرداری تهران از ماه آینده در ۳ شیفت به‌کار خود ادامه می‌‌دهد؛  شیفت صبح، شیفت بعدازظهر که می‌تواند در حوزه شهرسازی و امور مالی خدمات ارائه دهد و در شیفت شب نیز به خدمات شهری می‌پردازیم.
زاکانی که در برنامه «صف اول» شبکه خبر حضور یافته بود، افزود: به‌طور طبیعی امکان دارد اتفاقاتی در حوزه پیرامونی ما روی دهد که اگر توجه نکنیم، ممکن است این نقاط آسیب‌پذیر در پیرامون شهر ما شکل بگیرد. در سال‌های اخیر ظرفیت خرید طبقه متوسط پایین آمده و به حاشیه شهرها مهاجرت کرده‌اند .شهردار همچنین با تأکید بر شفافیت مالی و کاری شهرداری تهران، بیان کرد: شفافیت مالی را به تمامی حوزه‌های شهرداری تهران تسری می‌‌دهیم. برای یک ماه و نیم آینده سوپر اپلیکیشن و زیرساختی را ایجاد می‌کنیم که مردم ناظر باشند و اگر در جایی خطایی باشد، آنها برای ما ارسال کنند و ما نیز به آنها گزارش دهیم. فیلم و عکس بفرستند و ما پیگیری کنیم.

حمل‌ونقل عمومی
شهردار تهران با اشاره به اینکه حدود ۷۵‌درصد از حمل‌ونقل با وسایل نقلیه شخصی انجام می‌شود، گفت: هم‌اکنون 7خط مترو در پایتخت وجود دارد که هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن در گذشته در این خطوط فعال بوده است. ۳۶۴دستگاه واگن از این تعداد از رده خارج و ۱۱۲ دستگاه واگن دیگر اوراق و حدود دو‌سوم از واگن‌های موجود نیاز به اورهال (تعمیرات اساسی) دارد. ورود هزار و 500 دستگاه واگن به چرخه بهره‌برداری خطوط مترو یکی از برنامه‌های شهرداری طی 2سال آینده است که بخشی از آن از طریق قطار ملی و واردات تأمین می‌شود. زاکانی گفت: شهر تهران به حدود ۷ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. این در حالی است که فقط ۲‌هزار و ۲۲۵ دستگاه از مدیریت شهری پنجم تحویل گرفتیم و حدود هزار دستگاه نیز نسبت به سال‌های گذشته کمبود داریم. امسال ۳‌هزار و ۲۵۰‌دستگاه اتوبوس به حوزه اتوبوسرانی اضافه خواهد شد. 

کاهش فاصله شمال و جنوب
شهردار تهران گفت: در بحث اعتبارات و امکانات در بودجه ۱۴۰۱ سهم مناطق جنوب شهر را افزایش دادیم. سرمایه‌گذاری در نوسازی بافت فرسوده را به‌عنوان نوسازی شهری درنظر گرفتیم تا بتوانیم محله‌های الگو درشهر تهران بسازیم. در منطقه‌۱۰ سرانه فضای سبز 6/2مترمربع است. اما در برخی از مناطق بالا تا ۱۲۲ مترمربع به ازای هر نفر سرانه فضای سبز داریم. زاکانی درباره نوسازی افزود: هدف‌گذاری کرده‌ایم که مناطق ۱۶، ۱۵، ۱۲ و حتی مناطق بالادست را وارد چرخه کنیم. این طرح براساس تفاهمنامه امضا شده با وزیر راه و شهرسازی است که مبتنی بر قانون جهش تولید مسکن بود و در قالب همان ۱۸۰‌هزار واحدی که در سال وعده کرده‌ایم بسازیم، رقم می‌خورد.

بودجه تا 60هزار میلیارد تومان
شهردار تهران درباره بودجه سال گذشته و امسال گفت: شورای شهر پنجم ۴۸هزارو۸۰۰میلیارد تومان کل بودجه سال۱۴۰۰ را مصوب کرده بود که طی ۶ماه فقط ۱۳هزار میلیارد تومان را محقق کردند. بر همین اساس در دوره جدید اصلاحیه بودجه صورت گرفت. درنهایت شورای شهر دوره ششم بودجه سال۱۴۰۰ را ۳۷هزار میلیارد تومان مصوب کرد. شهرداری تهران برای تحقق بودجه اقدام کرد؛ به‌طوری‌که ۲۲هزار میلیارد تومان در نیمه دوم سال کسب شد.
زاکانی درباره بودجه امسال گفت: کف بودجه مصوب سال۱۴۰۱ حدود ۵۵هزارو۵۰۰میلیارد تومان است و مجوز داده شده درصورت جذب منابع بیشتر، کارکرد ۶۰هزار میلیارد تومان ثبت شود. پیش‌بینی می‌شود که امسال ۵۵هزار میلیارد تومان حتماً محقق شود، اما با تشدید تمهیدات به ۶۰هزار میلیارد تومان خواهیم رسید.

تراکم‌فروشی نداریم
شهردار تهران درباره کسب درآمد از راه تراکم گفت: به ‌هیچ‌وجه تراکم‌فروشی در شهر تهران وجود ندارد. روز اول معاون مالی و اقتصاد شهری دوره قبلی به ما اعلام کرد که ابتدای ماه باید ۲۳۵۰میلیارد آماده کنیم. این بودجه باید از پرونده‌های ساخت‌وساز تامین می‌شد؛ چراکه ۶۷درصد از درآمد ما از حوزه شهر‌سازی‌ تامین می‌شود. اما ما از همان اول جلوی تخلف را گرفتیم و خدا به درآمد ما در شهرداری تهران برکت داد.

  ۵۵۰۰ تن زباله روزانه
طلای سیاه موجود در شهر تهران روزانه حدود ۴هزار میلیارد تومان قیمت دارد. شهرداری تهران نیز هزار و ۲۰۰میلیارد تومان هزینه می‌کند تا ۶۷درصد زباله را به آرادکوه منتقل و دفن کند. ۶۴پیمانکار در ۱۲۳ناحیه، ۲۲پیمانکار برای پسماند خشک در ۲۲منطقه تهران و 8منطقه دیگر حضور دارند که درمجموع 5500تن زباله روزانه به آرادکوه منتقل می‌شود. تلاش می‌شود تجمیع و انتقال پسماند به 8حوزه پهنه‌ای تبدیل شود که هر حوزه پهنه‌ای 2 تا 3 منطقه را شامل شود. تفکیک باید  از درون خانه از طریق فرهنگسازی‌ صورت بگیرد. تلاش می‌شود که 5 تا 7درصد از 67 درصد انتقال زباله به آرادکوه کاهش یابد.

  توسعه میادین میوه و تره‌بار
۲۶۳میدان میوه و تره‌بار از مدیریت شهری گذشته تحویل گرفته شده است. در این مدت ۳۲بازارچه میوه و تره‌بار در ایستگاه‌های پرتردد مترو احداث شد. ۱۰۰میدان میوه و تره‌بار در سال‌جاری و در سال۱۴۰۲ نیز ۱۰۰میدان میوه و تره‌بار دیگر احداث خواهد شد تا مجموع میادین میوه و تره‌بار به ۵۰۰میدان برسد. ۳۹فروشگاه شهروند داریم و در تلاش هستیم تا شهروند محله نیز ایجاد شود.

  قرارگاه اجتماعی 
۱۳ ارگان و سازمان در قرارگاه اجتماعی با هم همکاری می‌کنند. هدف از راه‌اندازی قرارگاه اجتماعی کاهش آسیب‌های اجتماعی در دل شهر تهران است. در قرارگاه اجتماعی شهر تهران سازمان‌ها و ارگان‌هایی مانند استانداری، فرمانداری، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج، ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، سازمان زندان‌ها، دادستانی، دادگستری، دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و شهرداری تهران حضور دارند. در 4ماه حدود 7300نفر معتاد متجاهر از سطح شهر تهران جمع‌آوری شدند، حدود ۴۵پلاک قرمز پلمب و ۲۹۰مجموعه غیرقانونی خرید ضایعات بسته شد.

  شفافیت مالی
اساس حرکت شهرداری تهران در دوره جدید حرکت به‌سوی شفافیت است. نخستین حرکت در این زمینه ایجاد شفافیت مالی در شهرداری تهران بود؛ به‌گونه‌ای که در ۱۰روز اول خدمت خزانه واحد ‌در شهرداری تهران ایجاد شد. از ابلاغ وزارت کشور مبنی بر ایجاد خزانه واحد در شهرداری تهران ۳سال می‌گذشت، اما شهرداری تهران در طول این مدت این مصوبه و ابلاغیه را اجرایی نکرده بود.در دوره جدید ۱۲۰۰حساب را در شهرداری تهران به خزانه واحد تبدیل کردیم و به این صورت حوزه مالی شهرداری تهران شفاف‌سازی شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید