• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15828
+
-

صعود شاخص بورس تا مرز 94هزار واحد

تحلیلگران بر این باورند که با درنظر گرفتن عوامل اقتصادی، بازار سهام هنوز هم پتانسیل رشد دارد

در نخستین روز هفته شاخص بورس صعود کرد و تا مرز 94هزار واحد پیش رفت. تحلیلگران بر این باورند که بدون درنظر گرفتن عوامل سیاسی بازار سهام از پتانسیل رشد برخوردار است.

به گزارش همشهری، تنش‌های سیاسی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام بالا گرفته است. برخی تحلیلگران بر این باورند که احتمال دارد در میان‌مدت و بلندمدت بر حجم تنش‌ها وچالش‌های سیاسی ناشی از تحریم‌ها اضافه شود. با این تحلیل‌ها اکنون سرمایه‌گذاران بورس از خود می‌پرسند که بازار سهام چه واکنشی بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران نشان خواهد داد؟ پاسخ کارشناسان به این پرسش، یک جواب واحد نیست. با این حال بیشتر کارشناسان باور دارند که بدون درنظر گرفتن ریسک‌های سیاسی که بازار سهام را احاطه کرده از پتانسیل رشد برخوردار است زیرا عوامل اقتصادی مانند رشد قیمت دلار و نفت و همینطور انتظار برای رشد تورم قادرند به محرکی برای رشد شاخص تبدیل شوند.

کارشناسان در عین حال بر این باورند که اگر فقط ارزش جایگزینی شرکت‌های ایرانی را درنظر بگیرید، ارزش سهام این شرکت‌ها باید بیش از گذشته رشد کند.

محاسبات آماری هم تأیید‌کننده این دیدگاه است به‌طوری که طبق محاسبات انجام شده ارزش کل بازار سهام با درنظر گرفتن رشد قیمت دلار از فروردین پارسال تاکنون 34میلیارد دلار کاهش یافته و به رقم بی‌سابقه 69میلیارد دلار رسیده است.

این مقدار ارزش برای بازار سهام دست‌کم در 5سال گذشته بی‌سابقه بوده و می‌توان گفت سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌ها به پایین‌ترین حد خود از نظر نرخ برابری ریال در برابر دلار رسیده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش کل بورس تهران که در فروردین پارسال 102میلیاردو 600میلیون دلار محاسبه می‌شد هم‌اکنون به 68میلیارد و 700میلیون دلار رسیده است که علت اصلی وقوع این رویداد افزایش قیمت هر دلار آمریکا از 3749 به 6300تومان در بازار آزاد است.

یعنی چنانچه سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های حاضر در بورس تهران و فرابورس به میزان 30درصد رشد کند قیمت‌ها (با احتساب قیمت دلار) به همان سطوحی خواهد رسید که در فروردین 96قرار داشت.

در چنین شرایطی حتی به‌نظر می‌رسد با توجه به ایجاد محدودیت‌های جدید برای نرخ ارز در محدوده 4200تومان و همینطور احتمال آزاد شدن منابع مالی ناشی از پیش فروش سکه، نقدینگی جدیدی وارد بازار سهام شود. از روز گذشته تحویل سکه‌های پیش فروش شده در شبکه بانکی آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود در گام نخست 1000میلیارد تومان نقدینگی جدید ناشی از فروش این سکه‌ها در بازار آزاد شود ضمن اینکه محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران دیروز به خبرگزاری‌ها اعلام کرد: قیمت سکه هم‌اکنون یک حباب 100هزار تومانی دارد و قیمت‌ها باید به‌ماه قبل بازگردد زیرا قیمت فعلی سکه منطقی نیست و اگر این رویه ادامه پیدا کند بازار وارد رکود می‌شود.

با همه اینها انتظار می‌رود در روز‌های آینده شرایط برای ورود نقدینگی به بازار سهام فراهم شود.

در همین رابطه ابراهیم عنایت، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سپه گفت: چنانچه مبنای تحلیل‌های خودمان را در بازار سرمایه تحلیل بنیادی قرار بدهیم می‌توان گفت بازار از پتانسیل‌های رشد خوبی برخوردار است و خروج آمریکا از برجام هم نمی‌تواند مانع حرکت بازار سهام شود.

او به ارزش جایگزینی شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: در طول سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در صنایع مختلف ازجمله نفت، گاز، پتروشیمی، معادن کشاورزی و بسیاری از صنایع دیگر شده است که هرکدام این صنایع فارغ از ریسک‌های سیاسی دارای یک ارزش اقتصادی هستند.

او به صنعت پتروشیمی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنعت پتروشیمی این صنعت دارای یک ارزش جایگزینی است درحالی‌که ایران هم مواد مورد نیاز برای تولید صنایع پتروشیمی را در اختیار دارد و هم سرمایه‌گذاری‌های لازم را در این زمینه انجام داده است.

به گفته او، با درنظر گرفتن ارزش جایگزینی شرکت‌ها می‌توان به رشد بازار سهام در روز‌های آینده امیدوار بود. عنایت در عین حال به انجام برخی مذاکرات با شرکای اروپایی خبر داد و گفت: بسیاری از شرکت‌های اروپایی با وجود خروج آمریکا از برجام و احتمال اعمال تحریم‌ها همچنان به سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف ازجمله معادن، کشاورزی، صنایع غذایی و نفت و گاز علاقه دارند. او ابراز امیدواری کرد با وجود ریسک‌های سیاسی موجود بازار سهام به رویه مثبت خود ادامه دهد.



پول پر قدرت در بازار نیست

اما حسین اسدی‌نیا از کارشناسان بازار سرمایه نظر متفاوتی دارد. او معتقد است بازار دچار واهمه‌ای ناشی از افزایش ریسک‌های سیاسی شده و حاضر به سرمایه‌گذاری در بورس نیست. او اضافه کرد: برای اینکه بازار رشد کند به یک پول پر قدرت نیاز است اما روند معاملات بازار سهام نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران عمدتا به سمت سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک‌تر ازجمله اوراق با درآمد ثابت و همینطور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا روی آورده‌اند.

او با بیان اینکه چندان نسبت به فروکش کردن این چالش‌های سیاسی امیدوار نیست ادامه داد: رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا نشان می‌دهد به‌دنبال دریافت امتیاز‌های واقعی است هرچند او در سخنانش اعلام کرده درصورت مذاکره با ایران و دریافت امتیاز‌های لازم امتیاز‌های واقعی و اجرایی خواهد داد اما به‌نظر می‌رسد چندان نمی‌توان به یک تعامل سیاسی در این‌باره خوش‌بین بود.

او تأکید کرد: با وجود اینکه صورت‌های مالی شرکت‌ها نشان می‌دهد شرایط اقتصادی شرکت‌ها رو به بهبود است اما اکنون تأثیر عوامل سیاسی در بازار پر رنگ‌تر است و بازار تحت‌تأثیر این واهمه سیاسی کمتر حاضر به سرمایه‌گذاری در بورس است در نتیجه پول‌های پر قدرت و اثر‌گذار هم وارد بازار سهام نمی‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید