• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 27 فروردین 1401
کد مطلب : 158260
+
-

آماربازی

59
بعد از بازی استقلال و نساجی، علیرضا حقیقی در پاسخ به خبرنگاری که درباره ضعف همیشگی او در ضربات پنالتی پرسیده بود این ادعا را به‌شدت رد کرد و خودش را گلر پنالتی‌گیری معرفی کرد. اما آمارهایی که طی 14سال حضور حقیقی در فوتبال ایران و اروپا به جا مانده، چندان هم در راستای ادعای او نیستند. در طول دوران دروازه‌بانی حقیقی 59پنالتی به سمت دروازه او زده شده که از بین ضربات داخل چارچوب، حقیقی فقط موفق به مهار 6ضربه شده است. تازه بخش زیادی از این مهارها هم مربوط به همین 2 فصل اخیر است، بنابراین کارشناسان و منتقدان حق داشته‌اند که او را در دسته گلرهای پنالتی‌گیر جا نداده‌اند.

02
علیرضا حقیقی همانطور که در مصاحبه‌اش گفت فوتبال خود را با گرفتن پنالتی آغاز کرده است. او در نخستین لحظات حضورش درون دروازه پرسپولیس پنالتی علی دایی را در لیگ ششم مهار کرد. اما پس از آن از پنالتی‌های پرشماری که در طول این سال‌ها به دروازه‌اش زده شد فقط 4بار توانست ضربات محمد همرنگ، مرتضی اسدی، آرمان اکوان و دارکو بیدوف را از روی نقطه پنالتی مهار کند. حقیقی مدعی شد فصل گذشته 4پنالتی گرفته اما فقط همین 2پنالتی آخر یعنی ضربات آرمان اکوان (در جام‌حذفی) و دارکو بیدوف (در لیگ برتر) متعلق به فصل گذشته است و او در ذهن خودش آمار پنالتی گرفتنش در فصل گذشته را 2برابر کرده است!

12
حقیقی پس از مهار تاریخی ضربه پنالتی دایی از ۴۷پنالتی در جریان بازی و پایان مسابقه تنها موفق به مهار ۲ضربه پنالتی شده است. در تاریخ لیگ برتر دروازه‌بان‌ها به‌طور متوسط ۲۰درصد ضربات پنالتی در چارچوب را مهار کرده‌اند ولی آمار حقیقی با میانگین دروازه‌بان‌های لیگ فاصله زیادی دارد. او فقط ۱۲درصد ضربات پنالتی در چارچوب را مهار کرده که آمار قابل‌قبولی به شمار نمی‌آید. اما نکته امیدوارکننده برای حقیقی، بهبود چشمگیر آمارش در پنالتی‌های اخیر است. حقیقی از ۱۳پنالتی آخر در چارچوب، ۳پنالتی را مهار کرده و نرخ مهار پنالتی را به ۲۳درصد افزایش داده که از میانگین دروازه‌بان‌های ایران بالاتر است. احتمالا همین رشد مقطعی به او اعتمادبه‌نفس لازم را برای ایراد آن جملات تند داده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید