• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 27 فروردین 1401
کد مطلب : 158258
+
-

مشت آخر، دشت اول

در شبی که سپاهان ده‌نفره شد و شکست سنگینی را پذیرفت فولاد در آخرین ثانیه‌ها ضربه نهایی را زد و اولین بردش را در لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ دشت کرد

مشت آخر، دشت اول

دور رفت از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب این قاره با 2 نتیجه کاملا متفاوت برای نمایندگان ایران به پایان رسید. در شب سوم این رقابت‌ها فولاد ایران به نخستین پیروزی‌اش دست یافت تا دور رفت را با شادکامی به پایان برساند، اما سپاهان شکست سختی را مقابل میزبان متحمل شد تا صعودش از این گروه کاملا به مخاطره بیفتد. سپاهان بعد از بازی اول صدرنشین گروهش بود اما حالا در رتبه آخر گروهD قرار گرفته است.

  دشت اول فولاد
فولاد که در 2بازی قبلی مقابل رقبایش متوقف شده بود، در بازی سوم هم تا مرز نتیجه مساوی پیش رفت و چیزی نمانده بود 3بازی دور رفت را با 3مساوی به پایان برساند. تیم نکونام در بازی اول با وجود برتری کامل و موقعیت‌های گل متعدد نتوانسته بود به الغرافه گل بزند اما در بازی دوم خبری از آن برتری نبود و فولاد و الشباب رقابت پایاپایی داشتند. پنجشنبه‌شب، تیم اهوازی در بازی با آخال ترکمنستان مثل مسابقه اول بازی کرد. با برتری کامل بر حریف و خلق موقعیت‌های گل فراوان؛ موقعیت‌هایی که باز هم مثل بازی با الغرافه به ثمر نمی‌نشستند و بوی یک تساوی بدون گل دیگر از بازی فولادی‌ها به مشام می‌رسید. تیم نکونام طی 6مسابقه اخیرش در لیگ قهرمانان (فصل گذشته و این فصل) هیچ بردی کسب نکرده بود و 3مساوی و 3باخت، حاصل کار فولادی‌ها در 6بازی آخر بود. آنها در این بازی هم موقعیت‌های زیادی را از دست دادند و ضربات پریرا و ساسان انصاری هم به تیر دروازه آخال برخورد کرد. بازی با این شرایط به وقت‌های تلف‌ شده رسید و درحالی‌که داور ابتدا 5دقیقه وقت تلف‌شده اعلام کرده بود، عقربه ساعت از دقیقه97 هم گذشت و اتفاق مثبتی رخ نداد. تا اینکه بالاخره روی یک ارسال از جناح چپ خط دفاعی آخال، سانتر مجتبی نجاریان روی سر موسی کولیبالی فرود آمد و این مدافع گلزن مثل همیشه ضربه نهایی را محکم و دقیق زد. موسی در این فصل گل قهرمانی فولاد در سوپرجام را زده بود و حالا هم گلی زد که می‌تواند در روزهای آینده حکم صعود فولاد را به مرحله حذفی امضا کند. فولاد در این بازی دوبرابر حریفش مالکیت توپ داشت و امید گل 2.86 را خلق کرد که عدد قابل‌ملاحظه‌ای است. حریف این تیم با امید گل0.44 بازی را به پایان برد و اگر با اختلاف 2گل هم شکست می‌خورد، نتیجه غیرعادلانه‌ای به‌نظر نمی‌رسید. فولاد حالا با 5امتیاز به همراه الغرافه در صدر گروهC رقابت‌ها‌ست. 2گل زده در 3بازی گویای آمار ضعیف این تیم در گلزنی و فرصت‌های فراوانی است که مهاجمان فولاد از دست داده‌اند. اما تنها یک گل خورده طی 3بازی از عملکرد خوب این تیم در خط دفاعی خبر می‌دهد.

 سکته سپاهان
اما ساعاتی بعد از پیروزی و صدرنشینی فولاد در گروهC، تیم سپاهان در گروهD همین رقابت‌ها برای برگزاری سومین بازی‌اش مقابل التعاون عربستان قرار گرفت. هر دوی این تیم‌ها به همراه 2تیم دیگر این گروه در پایان روز دوم صاحب 3امتیاز بودند و رقابت نزدیکی میان آنها جریان داشت. هم سپاهان و هم التعاون به پیروزی در این بازی و 6امتیازی‌شدن امید فراوانی داشتند اما یک اتفاق در دقیقه10 و 10نفره‌شدن سپاهان در این دقیقه، تمام برنامه‌های نویدکیا را به هم ریخت و شیرازه تیم اصفهانی به مرور از هم گسیخته شد. در دقیقه10 گولسیانی لیز خورد و توپ را در منطقه‌ای خطرناک لو داد تا عزت پورقاز برای جبران اشتباه او مجبور به خطا شود و کارت قرمز دریافت کند. با اخراج این مدافع، کادر فنی سپاهان به اجبار محمدرضا حسینی را از بازی بیرون کشید تا یک مدافع را به‌جای پورقاز به زمین بفرستد و با همین اتفاق تیم التعاون صاحب برتری بی‌چون‌وچرایی مقابل میهمان ایرانی‌اش شد. التعاون با خلق امید گل 2.36 تقریبا شایسته به ثمر رساندن 3گل بود. درحالی‌که امید گل سپاهان از عدد0.20 فراتر نرفت و این کمترین امید گل این تیم از زمان ثبت این شاخص در سایت‌های آنالیز بوده است. سپاهان البته در مالکیت توپ، تعداد پاس و حتی دقت پاس با حریفش برابر بود اما در خلق موقعیت عربستانی‌ها موفق‌تر بودند. التعاون در تعداد شوت 15-5 و در شوت داخل چارچوب با نتیجه 5 بر یک صاحب برتری بودند و 60درصد از شوت‌های داخل چارچوب این تیم تبدیل به گل شد. سپاهان بعد از این باخت 3 بر صفر با همان 3امتیاز روز اول به رتبه چهارم سقوط کرد. در دیگر بازی این گروه الدوحیل هم پاختاکور را شکست داد تا خودش در صدر جدول هم‌امتیاز التعاون شود و پاختاکور را در قعر جدول به همسایگی سپاهان بفرستد. البته فاصله تیم‌های اول و آخر این گروه همچنان از 3امتیاز بالاتر نرفته و سپاهان دوشنبه‌شب فرصت دارد که با انتقام از حریف عربستانی‌اش معادلات گروه را هم دوباره به سود خودش تغییر دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید