• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 27 فروردین 1401
کد مطلب : 158239
+
-

قیمت شکر کاهش می‌یابد

به گفته عمده‌فروشان توزیع حواله شکر تنظیم بازار قیمت این کالا را در سطح عمده‌فروشی کاهش داده اما شاهد چندنرخی‌شدن شکر هستیم

قیمت قند و شکر در روندی افزایشی به رقم‌های نگران‌کننده‌ای رسیده است. مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد بعد از عبور قند از کیلویی 30 هزار تومان، حالا شکر هم کم‌کم در حال نزدیک شدن به این مرز است. به گزارش همشهری، قیمت قند در هفته گذشته 6 هزار تومان در عمده‌فروشی‌ها افزایش داشت و مصرف‌کنندگان، این کالا را با قیمت‌های بیش از 33 هزار تومان خریداری می‌کنند. شکر نیز با نرخ مصوب به سختی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد و کاهش توزیع آن در عمده‌فروشی‌ها باعث شده عرضه شکر آزاد نیز در بنکداری‌ها کمتر شود. گفته می‌شود قیمت عمده‌فروشی شکر آزاد از کیلویی 21 هزار تومان گذشته و در سطح خرده‌فروشی قیمت بین 25 تا 30 هزار تومان متغیر است. این تغییرات قیمت در حالی است که شرکت بازرگانی دولتی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان از توزیع 100 هزار تن شکر سفید با نرخ مصوب برای ثبات قیمت‌ها و حفظ آرامش بازار در ماه رمضان خبر داد و به نظر می‌رسید این محصول دست‌کم تا یک‌ماه آینده نوسانی نداشته باشد. اما به نظر می‌رسد توزیع دیرهنگام این میزان شکر عاملی شده تا نرخ‌ها در سطح عمده‌فروشی و پس از آن خرده‌فروشی روندی رو به رشد به خود گیرد. دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در گفت‌و‌گو با همشهری از توزیع حواله‌های دریافت شکر تنظیم بازار خبر داد و گفت: با توزیع این حواله‌ها قیمت شکر تاحدی در سطح عمده‌فروشی کاهش یافت. 
قاسم‌علی حسنی افزود: تا پیش از دریافت این حواله‌ها قیمت هر کیلو شکر آزاد در بنکداری‌ها 21 هزار تومان بود اما حواله‌های 12 هزار و 535 تومانی شکر با احتساب هزینه‌های بسته‌بندی و غیره نرخ این کالا در عمده‌فروشی را به 15 هزار تومان رساند که برای مصرف‌کننده قرار است این شکرها با قیمت 16 هزار و 350 تومان عرضه شود. به گفته این مقام مسئول در حال حاضر شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کیلویی 15 هزار تومان، شکر طرح رمضان کیلویی 16 هزار و 350 تومان و شکر آزاد بالای 23 هزارتومان برای مصرف‌کننده تمام می‌شود و دوباره شاهد چندنرخی شدن این کالا هستیم. 
حسنی، قیمت قند را نیز 25 هزار تومان در سطح عمده‌فروشی اعلام کرد که برای مصرف‌کنندگان حدود 30 هزارتومان برآورد می‌شود. قیمت قند و شکر از دی‌ماه سال گذشته و در پی حذف معافیت مالیاتی شکر، رو به افزایش گذاشت. اجرای این قانون که گفته شد با توجه به زیان آور بودن قند و شکر برای سلامتی مردم به اجرا درآمده در شرایطی بود که قند و شکر تا پیش ازآن نیز تا 100 درصد افزایش قیمت را در بازار شاهد بود. دبیر اتحادیه بنکداران موادغذایی بهمن‌ماه سال گذشته نیز از کمبود شکر با نرخ مصوب در بازار خبر داده و اعلام کرده بود: شکر با قیمت آزاد در بازار به وفور یافت می شود ولی با نرخ مصوب محدود است. به گفته این مقام صنفی، ابتدای سال گذشته قیمت هر کیلو شکر صنف و صنعت 6 هزار و 650 تومان بود که در تیرماه به  ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان، در شهریورماه به ۱۲هزار و ۵۰۰ تومان و در بهمن ماه به ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان رسید، که با ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به ۱۴هزار و ۵۰۰تومان می‌رسد. گزارش تورم کالاهای خوراکی مرکز آمار نشان می‌دهد قند و شکر در اسفندماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه پیش از آن ۵.۱ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۵۰ درصد رشد قیمت داشته است. بر اساس این گزارش متوسط قیمت هر کیلو شکر فروردین ماه سال گذشته ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان بود که تا اسفندماه به میانگین ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. قند نیز از کیلویی ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان در ابتدای سال، خود را تا متوسط قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان بالا کشید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید