• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 27 فروردین 1401
کد مطلب : 158222
+
-

بررسی اقدامات اخیر زیباسازی در بزرگ‌ترین خیابان خاورمیانه

خیابان ولیعصر بهاری‌تر شد

گزارش
خیابان ولیعصر بهاری‌تر شد

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

با شروع فصل گل‌هاعلاوه‌بر سبز شدن گیاهان، وزش باد خنک، شکوفه زدن درختان، چشم‌نوازی گل‌های رنگین و پیچیده‌شدن رایحه خوش یاس و رز و...، خیابان ولیعصر هم رخت بهاری به تن کرده است. دیوارها رنگین شده‌اند، المان‌های بهاری در جای‌جای خیابان نصب شده و درختان خشکیده به‌دست هنرمندان خلاق جان دوباره گرفته‌اند؛ خلاصه چهره خیابان ولیعصر تغییر کرده است. به‌گفته معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، خیابان ولیعصر به طول حدود 18کیلومتر، بزرگ‌ترین خیابان خاورمیانه و ستون‌فقرات پایتخت محسوب می‌شود و این زیبایی بصری آن مورد توجه ویژه‌ای قرار دارد.
مجید قادری با بیان اینکه خیابان ولیعصر از معابر مهم و پرتردد شهر تهران است به همشهری گفت: «خیابان ولیعصر محور جنوبی- شمالی است و با توجه به طول آن و برای انجام بهتر کارها، محورهای متعددی(درختان، نصب المان، نقاشی‌دیواری و...) مشخص شد که بخش عمده آنها به پایان رسیده و تنها دیوار‌نگاره‌ای با عنوان «روایت احداث خیابان ولیعصر» که در 3نقطه انجام می‌شود، باقی‌ مانده و اواخر فروردین به اتمام می‌رسد.» به‌گفته او تمام طرح‌ها توسط هنرمندان خلاق و با توجه‌ به موضوع ایرانی-اسلامی اجرا شده‌اند.

خلق آثار روی درختان خشکیده
گفته می‌شود در خیابان ولیعصر حدود 24هزار اصله درخت چنار وجود داشته که در طول زمان بر اثر عوامل متعدد ازجمله تغییر شرایط اقلیمی و آفت‌زدگی تعدادی از آنها خشک شدند. تنه درختانی که آفت‌زده بودند برای جلوگیری از سرایت آفت به سایر درختان به‌طور کامل قطع شدند اما تنه سایر درختان باقی ماند که زیبایی بصری شهر را تحت‌تأثیر قرار داده بودند؛ بنابراین سازمان زیباسازی حدود 50اصله درخت خشکیده را شناسایی و بهار امسال طرح درختستان را روی آنها اجرایی کرد.
به‌گفته قادری روی برخی از درختان المان‌های حجمی مانند حرکت جوجه‌های کوچک در مسیر دورانی(ایستگاه امانیه) اجرا شد و مقابل پارک ملت روی تعدادی هم نقش‌های اسلیمی حک شد. گسترده شدن چتر(سایه‌بان) روی بعضی از درختان هم طرح ابداعی هنرمندان بوده است.

تداعی خاطرات با فرفره‌های رنگین
تماشای فرفره‌های رنگین روی دیوارهای خیابان ولیعصر(ایستگاه پله‌سوم و...) برای بسیاری از شهروندان تداعی‌کننده خاطرات دوران کودکی است. همان روزهایی که باد بهاری فرفره‌های کاغذی را به حرکت درمی‌آورد و صدای خنده کودکان بلند می‌شد. آنطور که معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران گفته، قرار است با نصب این فرفره‌ها و سایر المان‌های ساده، حال مردم شهر خوب شود. نصب شاخه‌گل‌های رنگی روی دیوار 10کوچه منتهی به خیابان ولیعصر، اجرای تونل حصیری مقابل ورودی پارک ملت، نصب المان‌های تعاملی(این المان‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که فضایی وجود دارد که شهروندان می‌توانند در آن قرار گیرند و عکس یادگاری بگیرند) در میدان راه‌آهن و... و نصب 70المان گل نرگس، بخش دیگری از اقدامات سازمان زیباسازی هستند.

روایت یک خیابان روی دیوار
مهم‌ترین کار سازمان زیباسازی دیوارنگاره‌ای با عنوان «روایت احداث خیابان ولیعصر» است که این کار 500متری در 3نقطه(تقاطع خیابان‌های زرتشت و ولیعصر، تقاطع خیابان‌های ولیعصر و باغ‌فردوس و بالاتر از پارک‌وی، نبش کوچه خیام) اجرایی می‌شود. به‌گفته قادری، این دیوارنگاره مربوط به تصاویر قدیمی از این خیابان و کسب‌وکارهایی است (شهرفرنگ و مرد گاریچی لبوفروش و...) که در سال‌های خیلی دور رایج بوده است.

شب‌های نورانی
امسال برای اولین‌بار طاق‌های نوری در خیابان ولیعصر نصب شد و با استفاده از ریسه‌های برقی و رنگین این محور غرق نور شده است. به‌گفته معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران میدان‌های ولیعصر و ونک هم با استفاده از ریسه‌های سوزنی نورباران شده‌اند و به مناسبت ماه رمضان داخل ریسه‌ها المان ماه نصب شده است.

تردد روی پله موزیکال
در خیابان ولیعصر حدفاصل تقاطع فاطمی تا میدان ونک 8پله وجود دارد و آنطور که مجید قادری گفته زیباسازی آنها متفاوت بوده است. برخی مانند پله اول و سوم از طریق ترکیب نور و رنگ، زیبا شده‌اند و برخی با استفاده از نور و آثار حجمی و یکی هم(پله چهارم) با استفاده از نور و موسیقی زیباسازی شده‌اند. او تأکید کرده که زیباسازی پله‌ها با الهام از طبیعت بوده است.

مکث
500دیوارنگاره امسال مرمت و بازطراحی می‌شوند

نقاشی دیوارهای شهر به ‌مرور زمان بر اثر گرما و سرما، گردوخاک، آلودگی هوا و... دچار فرسودگی شده و نیاز به مرمت دارند. البته برخی از تصاویر هم خیلی قدیمی هستند و باید بازطراحی شوند؛ بنابراین سازمان زیباسازی شهر تهران تصمیم دارد تا پایان امسال 500دیوارنگاره پایتخت را که دچار فرسایش شده‌اند، مرمت یا بازطراحی کند. همچنین طراحی المان‌های حجمی در شهر هم برای مسئولان این سازمان اولویت دارد و براساس آخرین اخبار تا پایان امسال المان ورودی جنوب‌شرقی(بزرگراه امام‌رضا(ع)) نیز طراحی و نصب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید