2اسکوپ بستنی ضدصهیونیستی
سامان رضایی - روزنامهنگار
سیاست ممکن است روی تعریف، تاویل و قرائتهای گوناگون مردم از واقعیت و حقیقتی واحد بهصورت موقت اثر بگذارد اما در درازمدت روی اصالت خود این دو مفهوم هیچ خللی وارد نمیکند، تا آنجا که پس از چندی تاریخ درباره آن واقعیت و حقیقت و تلاشهای انجام شده برای وارونه نشان دادن آن قضاوتی سخت خواهد کرد. برای نمونه در مسئله سرزمینهای اشغالی بسیاری تلاش میکنند اشغالگری و این ظلم آشکار را وارونه نشان دهند اما با گذشت سالها شرکتهای بزرگ غیروابسته به لابیهای صهیونیستی و حتی گروههای موسیقی آزاداندیش و بازیگرهای مطرح سینمای جهان هم اشغالگرها را محکوم میکنند. کار به جایی رسیده است که کاربرهای فضای مجازی توییت کردهاند که برخی آمریکاییها به بستنیهای مشهور بناندجریس میگویند بستنی ضدصهیونیستی. ماجرای این بستنیها زمانی آغاز شد که مسئولان این شرکت تصمیم گرفتند فروش محصولات خود در سرزمینهای اشغالی را متوقف کنند و سپس در توییتر به صراحت برای توقف فروش از عبارت «سرزمینهای اشغالی» استفاده کردند. پس از واکنش منفی صهیونیستها و لابیهای حامی آنها در آمریکا کارزارها و جنبشهای دیگری که مدافع فلسطینیها بودند توجهشان به این موضوع جلب شد. برای نمونه یکی از این جنبشها موسوم بهPalestine Solidarity Campaign با نام مخفف PSC بهمعنای «کارزار همبستگی فلسطین» از بناندجریس حمایت کرد.
این کارزار در توییتر خود با بازنشر خبر تصمیم «بن و جریس» نوشت: «این رویداد بزرگی است. گامی بسیار مهم توسط بن و جریس و پیامی برای همه شرکتهای همسان. مسیر حرکت تاریخ در حال چرخشی دوباره است.» جالب اینکه مالکان این شرکت بزرگ دو دوست یهودی و آمریکایی هستند که با تفکرات لیبرال منتقد سیاستهای جاهطلبانه صهیونیستها هستند. آنها در زمان دونالدترامپ هم برای انتقاد به او مزه جدیدی با نام «مقاومت بادام» تولید و عرضه کردند.