• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 24 فروردین 1401
کد مطلب : 158085
+
-

نقد ‌خبر/گره ترافیکی دوطبقه

  خبر: رضا خالقی، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در مورد راهکار کاهش ترافیک آزادراه تهران- کرج- قزوین که حدود ۲۲کیلومتر آن در محدوده استان البرز قرار دارد، می‌گوید: قرار است طرح دوطبقه کردن این آزادراه را یک شرکت خارجی اجرا کند. امیدواریم این طرح با مشارکت بخش خصوصی اجرایی شود.
  نقد: تردد خودروها میان تهران و البرز از 5مسیر جاده قدیم، جاده مخصوص، اتوبان تهران - کرج، بزرگراه همت و بزرگراه حکیم انجام می‌شود و همچنان تردد میان 2استان به‌خصوص در ساعات اوج تردد با ترافیک سنگین مواجه است. به‌عبارت‌دیگر، تجربه ثابت کرده است که فقط اضافه‌کردن مسیرها نمی‌تواند معضل ترافیک را رفع کند و این موضوع در مورد ترافیک 22کیلومتر از آزادراه تهران – کرج – قزوین که در استان البرز قرار دارد نیز مصداق پیدا می‌کند. بر این اساس، توسعه مسیرها به‌خصوص به‌صورت عمودی، نمی‌تواند بهترین راهکار برای مدیریت ترافیک یک مسیر باشد. جدا از این مسئله، پیش از اجرای یک طرح زیرساختی، باید آتیه و ظرفیت‌های آن نیز در طرح توجیهی بررسی کارشناسی شود تا مانند آزادراه تهران – کرج – قزوین در محدوده استان البرز، نیاز پرهزینه‌ای مانند دوطبقه‌کردن آزادراه مطرح نشود. از سوی دیگر، توسعه افقی مسیر فعلی آزادراه و رفع موانع و گلوگاه‌های ترافیکی باید مقدم بر احداث آزادراه دوطبقه باشد و تلاش شود با انتقال بار ترافیکی از این محور یا انحراف ترافیک عبوری از مسیر 22کیلومتری آزادراه تهران-کرج-قزوین به مسیر جایگزین یا کمربندی، معضل ترافیک گره‌خورده این مسیر رفع شود. در آخر، یادآوری این نکته بد نیست که حتی اگر اجرای یک طرح مانند دوطبقه کردن این قطعه آزادراهی توجیه داشته باشد، باز هم باید اصلاح فرهنگ ترافیک و مدیریت آن در اولویت باشد و اجرای طرحی که به‌راحتی می‌تواند سرنوشتی مانند آزادراه کهنسال تهران-شمال پیدا کند، در حد یک ایده فانتزی باقی بماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید