• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 24 فروردین 1401
کد مطلب : 158056
+
-

بازگشت حیات به شانگهای

دولت چین در پی فشار افکار عمومی و ناتوانی در تامین مایحتاج مردم، مجبور شد قرنطینه شانگهای را تسهیل کند

گزارش
بازگشت حیات به شانگهای

دولت چین در شانگهای که نزدیک به 26میلیون نفر را با سیاست سفت و سخت قرنطینه کامل و سراسری شهر خانه‌نشین کرده بود، زیر فشار شدید افکار عمومی و برای مهار خشم مردمی که گرسنگی به تنگشان آورده، مجبور شد قرنطینه سراسری شهر را تسهیل کند.
به‌گزارش الجزیره، چین در 2سال گذشته، سیاست «کووید صفر» را در پیش گرفته و هر کجا که بیماری شیوع زیادی پیدا کند را کاملا ایزوله و قرنطینه می‌کند. شیوع دوباره کووید و قرنطینه کامل در شانگهای اما به چالشی عظیم برای دولت چین تبدیل شده و حفظ حدود 26میلیون شهروند برای مدت طولانی در خانه‌هایشان، کارایی این سیاست را به چالش کشیده است.
مقامات در شانگهای سیستم جدیدی را اعمال کرده و به ساکنان اجازه داده‌اند در مناطقی که در 14روز اخیر هیچ مورد جدید از بیماری کووید-19 در آن گزارش نشده، خانه‌هایشان را ترک کنند. ساکنان البته باید پروتکل‌های بهداشتی را کاملا رعایت کنند و حق خروج از محدوده‌ای که مشخص شده را ندارند.
ساکنان مناطقی که در 7روز گذشته در آنها هیچ مورد ابتلای جدیدی گزارش نشده هم می‌توانند بیرون بروند و در زمان و مکان مشخص، پیاده‌روی کنند. با وجود تسهیل در قوانین، وو کیانو مسئول بهداشت شهر بر لزوم تداوم کنترل شرایط سخت تاکید کرده است.
او گفته است: «بعد از یک دوره طولانی قرنطینه، قابل درک است که مردم می‌خواهند بیرون بروند و هوا بخورند، آنها همچنین باید برای تهیه غذا و دارو به خرید بروند و برای معالجات پزشکی به مراکز درمانی مراجعه کنند. اما اگر تعداد زیادی از مردم به‌صورتی نامنظم تجمع کنند، تهدیدهای پنهانی را علیه فعالیت‌های پیشگیرانه فعال خواهند کرد.»
کریس میلر، ساکن شانگهای درباره شرایط جدید به خبرگزاری فرانسه گفته که حالا با توجه به تسهیل شرایط، می‌تواند از شیرخوارگاهی که در آن قرنطینه بوده به خانه برود. او همسرش را یک روز قبل از شروع قرنطینه در شانگهای برای وضع حمل به این مرکز برده بود اما بعد از اعمال قرنطینه، مجبور شده بود در این مرکز باقی بماند.
او گفته است: «من نخستین نفری بودم که از ساختمان خارج شد... تقریبا هیچ جایی باز نیست. من برای خرید دارو به داروخانه رفتم اما تقریبا تمام قفسه‌ها جارو شده بود.»
تسهیل قوانین قرنطینه، موافقان و مخالفان زیادی در فضای مجازی دارد؛ برخی معتقدند که این کار باعث می‌شود بیماری دوباره در سطح شهر منتشر شود، اما برخی دیگر تصاویری را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد مردم برای خارج شدن از ساختمان‌ها و پیاده‌روی در شهر و هواخوری، جلوی خروجی‌های ساختمان‌ها صف بسته‌اند.
با وجود تسهیل قرنطینه، از 17هزار و 600محله محله شانگهای، حدود 7هزار و 624مورد همچنان در قرنطینه سفت و سخت هستند و از ساکنان این مناطق خواسته شده تا همچنان در خانه‌هایشان باقی بمانند. قرنطینه در شانگهای چنان سخت است که بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، قبل از معالجه باید آزمایش کرونا بدهند. یک مجری سرشناس تلویزیونی چینی گفته است که دوشنبه، مادر 97ساله‌اش بعد از آنکه به بیمارستان مراجعه کرده، در صف آزمایش کرونا درگذشته است.
گو هونگویی، معاون دبیرکل دولت محلی شانگهای گفته است که منطقه‌بندی شهر به‌صورت متناوب و براساس شرایط هر محله به‌روزرسانی خواهد شد. او گفته است: «اصل برای ما، مثل همیشه ‌این است که تلاش کنیم اثر همه‌گیری بر شهروندان را به حداقل برسانیم.»
قرنطینه در شانگهای، شدیدترین مورد از ابتدای همه‌گیری کروناست که از ووهان در چین شروع شد و به جهانگیری ویرانگری ختم شد. شرایط در شانگهای آزمونی جدی برای استراتژی «کووید صفر» چین به شمار می‌رود؛ این استراتژی بر مبنای آزمایش انبوه و قرنطینه مطلق طراحی شده است.
این سیاست در کشورهایی مانند استرالیا و نیوزیلند هم به‌کار گرفته شده بود اما میزان شدت و سختگیری چین، با هیچ جای دیگر دنیا قابل مقایسه نیست. براساس این استراتژی، مرزهای کشورها هم عملا برای مدتی بسیار طولانی بسته شده بود. چین چنان در اجرای این سیاست سختگیرانه جدی است که
شی جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور، از زمان شروع همه‌گیری کرونا، از کشورش خارج نشده و به‌صورت مجازی در نشست‌های مهم بین‌المللی شرکت کرده است.

مردم خشمگین
قرنطینه شانگهای که در ابتدا گفته می‌شد تنها چند روز طول خواهد کشید، باعث شده غذا و مایحتاج روزمره در شهر دچار کمبود شود و همین مسئله، مردم را به‌شدت خشمگین کرده است. هزاران نفر هم به مراکز قرنطینه اعزام شده‌اند و در شرایط سختی، دور از خانه‌شان زندگی می‌کنند.
سه‌شنبه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد به تمامی کارمندان غیرضروری کنسولگری این کشور در شانگهای دستور داده که در واکنش به شرایط موجود، شهر را ترک کنند. وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر به شهروندان این کشور هم توصیه کرده بود تا از سفر غیرضروری به چین، به‌خصوص به هنگ‌کنگ و شانگهای بپرهیزند. آمریکا، اعمال مستبدانه قوانین قرنطینه را دلیل انتشار این توصیه‌نامه عنوان کرده بود. این توصیه‌نامه با واکنش دولت چین مواجه شد.
علاوه بر شانگهای، کلانشهر 18میلیون نفری گوانگژو در نوار ساحلی جنوب چین هم با شیوع ویروس کرونا درگیر است و به فکر راه‌انداختن کارزار آزمایش‌گیری انبوه از مردم است. به شهروندان توصیه شده تا زمانی که دلیل‌شان واقعا ضروری نیست سفر نکنند و ورود مسافر به این شهر ممنوع اعلام شده است.
کمیسیون بهداشتی گوانگژو اعلام کرده است عصر دوشنبه، 27مورد تأییدشده ابتلای جدید و همینطور 11مورد بدون علائم را کشف کرده است. از جمعه تا دیروز، 61مورد تأییدشده در این شهر گزارش شده است.
45شهر در چین به‌صورت کامل یا منطقه‌ای قرنطینه شده‌اند؛ این شهرها 26.4درصد جمعیت کشور و 40.3درصد تولید ناخالص داخلی آن را در خود جای داده‌اند.
چین، برخلاف تقریبا تمام دنیا که به فکر راه‌حلی برای زندگی با کرونا افتاده‌اند، همچنان به روی پروازهای بین‌المللی بسته است.
دوشنبه، در سرزمین اصلی چین 27هزار و 509مورد ابتلا گزارش شد که بیشتر آنها، بدون نشانه بودند. بیش از 23هزار مورد از تمامی این موارد، در شانگهای بوده‌اند. مقامات بهداشتی شهر به رویترز گفته‌اند که نرخ آمار ابتلا در روزهای آینده همچنان بالا خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید