• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 24 فروردین 1401
کد مطلب : 158022
+
-

کدام رئیس‌جمهور در سفرهای استانی کم‌هزینه‌تر بوده است؟

 نگاهی گذرا به 19سفر رئیس دولت سیزدهم به استان‌های کشور در 7ماه گذشته نشان می‌دهد که این سفرها با کمترین تشریفات و هزینه‌ انجام شده است. رئیس‌جمهور هفته گذشته در نوزدهمین سفر خود راهی استان البرز شد. این سفر از همان ابتدا با حاشیه‌هایی همراه بود که شروع آن سفر رئیس‌جمهور با مترو بود.
ماجرا از آنجا شروع شد که همزمان با سفر رئیس‌جمهور به این استان در فضای مجازی تصویر نامه شهردار کرج به شورای این شهر منتشر شد که در آن شهردار کرج درخواست بودجه ۸۰۰میلیون تومانی برای استقبال از رئیس‌جمهور را کرده بود.

نکند به نام ما و به کام دیگران شود!
این موضوع به حدی پیش رفت که حتی صدای رئیس‌جمهور را درآورد. رئیسی در نشست خبری پایانی خود گریزی به این موضوع زد و گفت: مثل اینکه در آغاز سفر ما یک برگه‌ای را در ارتباط با خرج سفر پخش کردند که ما نمی‌دانیم؛ چون ما با مترو به کرج آمدیم و افطار هم با آقایان امام جمعه و استاندار مهمان دانشجویان در خوابگاه دانشجویی دانشگاه خوارزمی بودیم و سر سفره دانشجویان نشسته بودیم. وی به طنز ادامه داد: این هزینه کجا می‌رود؟ نکند به نام ما و به کام دیگران شود!» بعد از اظهارات رئیس‌جمهور این نامه توسط رئیس شورای شهر کرج تکذیب شد.

دولت قبلی با چه بودجه‌ای به استان‌ها می‌رفت؟
 در هر سفر استانی روسای جمهور، مسئولان آن استان برای استقبال از رئیس‌جمهور، بودجه‌ای جهت هزینه‌های سفر درنظر می‌گیرند، اما گاهی این بودجه‌ها طوری بسته می‌شود که جای سؤال دارد.
استان البرز همیشه آغاز حواشی سفرهای استانی روسای جمهور بوده؛ مثلا در سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین به این استان در سال95، شهرداری کرج لایحه دوفوریتی برای هزینه‌های این سفر را به صحن علنی شورا ارسال کرد و با وجود اینکه دوفوریت آن در مرحله اول رأی نیاورد، رأی‌گیری مجدد برگزار و 500میلیون تومان برای این منظور اختصاص داده شد.
موضوع به اینجا ختم نشد. در جلسه 28دی95 شهرداری کرج دوباره لایحه‌ای را برای افزایش هزینه‌های سفر هیأت دولت از 500میلیون به یک‌میلیارد و 200میلیون ارائه کرد که با مخالفت اعضا، این لایحه برگردانده شد، اما در جلسه 25بهمن95 لایحه جدید با صورت هزینه‌ها ارائه می‌شود که بسیار قابل تامل است. لایحه یکباره از یک‌میلیاردو200 میلیون قبلی تبدیل به یک‌میلیاردو850میلیون می‌شود که درنهایت در صحن علنی یک‌میلیاردو450میلیون آن به تصویب می‌رسد. این مورد تنها اتفاق دولت قبلی نبود، بلکه روحانی در سفری که به مشهد داشت هزینه‌های سفر در آن زمان قابل تامل بود؛ مثلا طبق گفته محسن دهنوی، نماینده مجلس، روحانی در شبی که در مشهد اقامت داشته برای وی یک تشک راحتی لوکس از تهران به مشهد برده می‌شود که قیمت این تشک در آن زمان سروصداهایی را به‌وجود آورد.
نکته‌ای که در دولت روحانی مشاهده می‌شد این بود که وی در زمان سفرهای استانی هیچ‌گاه در بین مردم حاضر نمی‌شد و به قول معروف از فرودگاه مستقیم به محل سخنرانی می‌رفت و سپس در جلسه اداری استان حضور پیدا می‌کرد یا حتی هزینه ناهارهای ریاست‌جمهوری در استان‌ها به قدری بالا بود که صدای ائمه جمعه را در آن زمان درآورد. / فارس

این خبر را به اشتراک بگذارید