• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 24 فروردین 1401
کد مطلب : 158007
+
-

بر باد رفته

شکست مقابل نساجی فقط جام حذفی را از استقلال نگرفت تیم مجیدی رویاهای دیگری هم داشت که این حذف بخش زیادی از آنها را بر باد داد

بر باد رفته

بهروز رسایلی، روزنامه‌نگار

بعد از شکست پرسپولیس برابر آلومینیوم اراک و روشن شدن ترکیب عجیب نیمه‌نهایی، استقلال این فرصت بزرگ را پیدا کرده بود که نساجی را مقابل هواداران خودی شکست بدهد و در آستانه فتح یک جام ساده قرار بگیرد. کافی بود آنها برنده دوئل دوشنبه‌شب ورزشگاه آزادی باشند تا در نیمه‌نهایی به مصاف تیم دسته اولی مس کرمان بروند و بعد هم دیدار فینال با برنده خلیج‌فارس ماهشهر و آلومینیوم اراک. این مسیر برای هواداران رؤیایی بود، اما استقلال پس از 2 تساوی بدون گل در لیگ، در جام حذفی هم موفق به گشودن دروازه نساجی نشد. دست آخر هم ضیافت پنالتی‌ها از راه رسید با 9پنالتی گل شده و تنها ضربه سوخته که سهم عزیز بیک آمانوف بود و استقلال را از جام حذفی اوت کرد. این فقط یک باخت نبود؛ پایان کلی رؤیای دیگر هم بود که همه با هم بر باد رفت.

  خبری از دبل نیست
در تاریخ باشگاه استقلال، این تیم هرگز موفق به دبل با فتح همزمان لیگ و جام حذفی نشده است. آنها امسال در شرایطی خاص این فرصت را یافتند تا کسب دوگانه را جشن بگیرند. سر به هوایی پرسپولیس و سپاهان، در لیگ استقلال را بخت اول قهرمانی کرده و اتفاقات جام حذفی هم به سمتی رفت که با حذف همه بزرگان، آبی‌ها شرایط بسیار خوبی برای رسیدن به قله پیدا کردند. با این حال استقلال ناباورانه در خانه مغلوب نساجی شد تا همچنان خبری از دبل نباشد. آنها البته در لیگ برتر به لطف فاصله 6امتیازی با پرسپولیس و تفاضل گل بهتر نسبت به رقیب، هنوز شانس اول قهرمانی به‌شمار می‌آیند.

  جام سوم هم سوخت
در فوتبال ایران یک قانون عجیب تصویب شده که احتمالا هیچ نمونه مشابهی در جهان ندارد. این قانون می‌گوید تیمی که به‌طور همزمان قهرمان لیگ و جام حذفی شود، به‌صورت خودکار قهرمان سوپرجام هم تلقی می‌شود و این کاپ بدون برگزاری هیچ مسابقه‌ای، طی تشریفاتی خاص به تیم مورد نظر اهدا خواهد شد! قبلا پرسپولیس یک‌بار طعم فتح بی‌مرارت این عنوان را چشیده است. استقلال اگر جام حذفی و بعد هم لیگ را می‌برد، در حقیقت جام سوم را هم فتح کرده بود اما با شکست برابر نساجی در ضربات پنالتی هر دو جام را با هم از دست داد.

  خواسته مدیرعامل محقق نشد
البته که به‌طور کلی نتایج فرهاد مجیدی در این فصل خیلی خوب بوده و با قهرمانی احتمالی در لیگ هواداران از او راضی خواهند بود، اما به هر حال سرمربی استقلال به دو خواسته طرح‌شده از سوی مدیرعامل باشگاه نرسید. مصطفی آجورلو چندی پیش گفته بود قهرمانی همزمان در لیگ و حذفی والبته کسب 75امتیاز در مسابقات این فصل را از سرمربی تیم خواسته است. استقلال اما جام حذفی را از دست داد. در لیگ هم آبی‌ها به فرض کسب پیروزی در هر 6بازی باقی‌مانده حداکثر 74امتیازی خواهند شد و به حد نصاب مورد نظر آجورلو نمی‌رسند.

  باز هم ساکت را نبرد
گاهی بنا به برخی ملاحظات نبردهای بین دو مربی غیراز بعد فنی، جنبه شخصی هم پیدا می‌کند. مثلا این فصل مربیان استقلالی به کابوس یحیی گل‌محمدی تبدیل شدند و این سوژه با حرارت زیادی از سوی رسانه‌ها و هواداران دنبال شد. برای فرهاد مجیدی هم رویارویی با ساکت الهامی چنین معنایی پیدا کرده و کمی «حیثیتی» شده است. او فینال 2فصل پیش حذفی در مشهد را به تراکتور الهامی باخت، امسال رفت و برگشت موفق به شکست نساجی تحت هدایت این مربی نشد و حالا بار دیگر از سوی همین آقای الهامی از جام حذفی اوت شده است. طبیعتا تکرار این ناکامی، کام مجیدی را تلخ‌تر هم کرده است.

  و سرانجام نقد فنی
نمایش استقلال برابر نساجی بد نبود و آبی‌ها برای کسب پیروزی به اندازه کافی موقعیت گل ساختند، اما این مسئله چیزی از تأثیر تصمیمات اشتباه فرهاد مجیدی کم نمی‌کند. سرمربی استقلال با وجود اینکه در 2بازی قبلی برابر نود ارومیه و پیکان متوجه شده بود که نباید جام حذفی را دست‌کم بگیرد، بار دیگر برابر تیم خوب نساجی تغییراتی غیرموجه در ترکیب تیمش اعمال کرد. او علیرضا رضایی را درون دروازه گنجاند و حتی اواخر بازی هم مجاب نشد از مهارت پنالتی‌گیری حسین حسینی استفاده کند. وریا غفوری برخلاف مسابقات لیگ در جام حذفی فیکس شد و تازه بعد از ورود صالح حردانی بود که سمت راست استقلال راه افتاد. حضور امثال ابوالفضل جلالی و سبحان خاقانی در ترکیب استقلال هم کمکی به این تیم نکرد. آبی‌ها بعد از هر تعویض بهتر شدند، اما پرسش اینجاست چرا نفراتی که از ابتدا می‌توانستند به تیم کمک کنند، روی نیمکت زنجیر شده بودند؟ اگرچه فرهاد مجیدی به سبک همیشه باز هم از داوری و بقیه مسائل ایراد گرفت، اما اشتباهات خودش هم در رقم خوردن این ناکامی دخیل بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید