• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 24 فروردین 1401
کد مطلب : 157983
+
-

رمضان جبهه‌ها

مروری کوتاه بر عملیات‌های جنگ تحمیلی که در ‌ماه مبارک رمضان انجام شده بود

رمضان جبهه‌ها

دفاع از میهن از واجبات هر کشوری است، ایران نیز از این امر مستثنی نبوده و نخواهد بود. از این‌رو در دوران دفاع‌مقدس رزمندگان دلاور از سرتاسر این سرزمین پهناور به سرزمین‌های جنوب و جنوب غربی کشور می‌رفتند تا از سرزمین خود برابر دشمن متجاوز رژیم بعثی عراق در هر شرایطی حتی ‌ماه رمضان دفاع کنند.

جنگ تحمیلی 8سال طول کشید؛ یعنی تقریبا 8بهار، 8نوروز،  8محرم و صفر، 8رمضان و... . و در این سال‌ها رزمندگان و فرماندهان روزها و مناسبت‌های بسیاری را در سنگرها زیر باران آتش و تیر سپری کردند. از مناسبت‌های مهم مذهبی در کشور ما‌ ماه رمضان است که حتی در این‌ ماه هم رزمنده‌ها دست از دفاع از میهن نکشیدند.
این تصور وجود دارد که به‌خاطر شرایط آب و هوایی از جمله گرمای شدید و گردوغبار جنوب کشور، نبرد با دشمن برای افراد روزه‌دار طاقت‌فرسا بوده، بنابراین تعداد نیروها کم یا عملیاتی انجام‌نشده است. ولی باید گفت به‌علت شرایط روحانی و عرفانی و معنویت حاکم بر جبهه‌ها، قدرت ایمان میان رزمندگان بیشتر و پررنگ‌تر جلوه می‌کرد و باعث می‌شد که حتی در ایامی مثل‌ماه مبارک رمضان، عملیات علیه دشمن انجام شود. در دوران جنگ تحمیلی‌ماه رمضان بین دو فصل بهار و تابستان قرار داشت یعنی از سال ۵۹ که جنگ آغاز شد شروع‌ماه مبارک رمضان در تیرماه بود و در آخرین سال جنگ یعنی سال ۶۷‌ماه مبارک رمضان در فروردین و اردیبهشت قرار داشته است.

از رمضان تا قدس
اولین عملیات در این‌ماه مبارک، عملیات «محدود رمضان» بود که در ۵ مرداد سال ۶۰ انجام شد. یک سال بعد «عملیات رمضان» رزم مشترک سپاه و ارتش برای تعیین سرنوشت جنگ در منطقه عملیاتی شلمچه در شرق بصره اجرایی شد. این عملیات در روز ۲۳ تیر ۱۳۶۱ مصادف با ۲۱ رمضان و همزمان با شهادت امام علی(ع) آغاز شد. 3سال بعد «عملیات ایذایی ظفر ۱» در جزیره مینو در ۷ خرداد سال ۶۴ توسط رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی مستقر در جبهه جنوبی صورت گرفت. و اما «عملیات قدس 1» آخرین عملیاتی است که در‌ماه مبارک رمضان انجام‌شد. این عملیات در شامگاه ۲۴ خرداد سال ۱۳۶۴ و برای نزدیک شدن به اهداف عملیات «بدر» طراحی شده بود.

14 هزار
بنا بر آمارهای رسمی موجود بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر از شهدای دوران دفاع‌مقدس در ایام‌ماه مبارک رمضان به فیض شهادت نایل شده‌اند.

4 ‌هزار
از میان شهدای‌ماه رمضان شهادت حدود ۴هزار نفر از آنان در عملیات رمضان در سال ۱۳۶۱ رخ‌داده است. عملیاتی که رزم مشترک سپاه و ارتش بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید