عادلانه، هوشمند و... آخ جون
فاطمه عباسی - روزنامهنگار
ممکن است در روزهایی که خیابانهای شلوغ پایتخت را بهدنبال جای پارک بالا و پایین میکنید، به خیابانی برخورده باشید که در ساعات پر ازدحام روز، در کمال تعجب چندتایی جای پارک داشته و باعث شده تا آخجون بلندی بگویید و خوشحال و سریع خودرو را پارک کرده و به کارتان برسید. اما بعد یک پیامک کوتاه در باب پرداخت «عوارض پارک حاشیهای» غافلگیرتان کرده باشد. ماجرا این است که شما فقط جای پارک را دیدهاید و دیگر توجهی به آن تابلوی آبی رنگ کنار خیابان نکردهاید که رویش نوشته شده «مدیریت هوشمند پارک». قضیه این تابلوها هم این است که طرح مدیریت هوشمند پارک به تازگی در برخی معابر شهر تهران در حال اجراست و هدف هم توزیع عادلانه فضای پارک، ساماندهی ترافیکی معابر، جلوگیری از تخلفات ساکن و پارک دوبل و کاهش ترافیک خودروهای سرگردان خواهان جای پارک است. اگر به یاد داشته باشید در سالهای گذشته افرادی بهعنوان پارکبان هزینه پارک خودروها را دریافت میکردند که بعد از مدتی فعالیت آنها متوقف و اعلام شد که ادامه فعالیت این افراد تخلف است و به شهرداری ارتباطی ندارد. نخستین سیستم هوشمند در این زمینه هم پیش از این پارکومتر بود که پرداخت نقدی نداشت و شهروندان بدون اینکه با فردی سرو کار داشته باشند میتوانستند از طریق کارت بلیت اتوبوس و مترو و اخیرا با اپلیکیشن «همراه من» یا سایت «تهران من» هزینه پارکومتر را پرداخت کنند. اما این سیستم هم چندان کارا نبود و به همین دلیل شهرداری تهران سیستم پارک هوشمند حاشیهای را برای شهر طراحی کرد که مطابق با یکی از سیستمهای نوین دنیاست و حتی کلانشهرهای دیگر ایران مانند مشهد و تبریز از مشابه آن استفاده میکنند. در این سیستم جدید به محض اینکه راننده، خودروی خود را پارک میکند، اطلاعات خودرو هر نیمساعت یکبار توسط خودروهای دارای دوربین پلاک خوان و یا توسط مأموران کنترل و نظارت مستقر در معابر، ضبط میشود و در نهایت هزینه پارک از کیف پول الکترونیک برداشته میشود. درصورتی که حساب کیف پول الکترونیکی راننده خالی باشد، پیامکی ارسال میشود با این محتوا که راننده باید ظرف مدت اعلام شده در پیامک نسبت به شارژ کیف پول الکترونیکی و پرداخت عوارض پارک اقدام کند. این را هم اضافه کنیم که هزینه پارک حاشیهای طبق مصوبه شورای شهر تهران تا نیم ساعت اول رایگان و بعد از دو ساعت 1600تومان است. برای پارک بیش از 2ساعت هم هزینهها بهصورت تصاعدی افزایش مییابد. همانطور که گفتیم این طرح برای عدالت در دسترسی به جای پارک است و دیگر کسی نمیتواند از صبح خودروی خود را مقابل اداره، سازمان یا اماکن عمومی که رفتوآمد زیادی در اطرافشان است پارک کند و تا شب برود دنبال کارش و بقیه کسانی که نیم ساعت در آن اداره کار دارند ساعتها دنبال جای پارک سرگردان شوند. به این ترتیب، هم این مشکل تا حد زیادی برطرف میشود و هم میزان تخلفاتی مانند پارک دوبله و سوبله کاهش پیدا میکند.