• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 23 فروردین 1401
کد مطلب : 157915
+
-

قیمت گوشت قرمز بعد از ماه‌ها افزایش، حالا به‌گفته فروشندگان بین 10تا 15هزار تومان کاهش یافته است، مصرف‌کنندگان امیدوارند این روند کاهنده ادامه‌دار باشد‌

اما و اگرهای تداوم کاهش قیمت گوشت

قیمت گوشت قرمز که با وجود فراوانی تولید دام، از تابستان سال گذشته روند افزایشی به‌خود گرفته بود سرانجام از هفته گذشته اندکی کاهش یافت تا بازار این کالای پروتئینی اندکی آرامش را تجربه کند. به گزارش همشهری، آمارهای تولید انبوه دام، در حدی بود که دولت صادرات دام را از پاییز سال گذشته آزاد کرد اما افزایش قیمت گوشت در بازار سیاست‌ها را تغییر داد و نه‌تنها صادرات را متوقف کرد بلکه واردات گوشت گرم نیز علاوه بر گوشت منجمد از واپسین روزهای اسفند ماه برای تنظیم بازار آغاز شد. با این حال نخستین روزهای آرامش در بازار گوشت تا نیمه فروردین ماه به تأخیر افتاد.

آمار و ارقام تولید دام در زمستان 1400
گزارش مرکز آمار از میزان تولید دام سبک در زمستان1400 حاکی از کاهش تدریجی تعداد دام سبک از زمستان99 تا تابستان1400 است که این عامل افزایش تدریجی قیمت گوشت از نیمه دوم سال گذشته را توجیه می‌کند. دامداری‌ها که با تولید 72میلیون و 140هزار راس دام سبک(مجموع گوسفند و بز) در زمستان 99، رکورد بیشترین تولید را در 4سال اخیر داشته‌اند، تا یک‌سال بعد از آن نتوانستند به رکورد 70میلیون راس برسند. زمستان سال گذشته اما دوباره تولید افزایش یافت و با تولید بیش از 55.58میلیون راس گوسفند و بره و 18.31میلیون راس بز و بزغاله، مجموع تولیدشان در زمینه دام سبک به 74میلیون راس رسید. آمارها حاکی است میزان تولید دام سبک در پاییز98 در کمترین میزان بازه زمانی سال97تا1400 بوده درحالی‌که ایران بهترین سال آبی سال‌های اخیر خود را در سال 98-97تجربه کرد. زمستان سال گذشته همچنین تعداد زاد و ولد در دام‌های سبک با 17.3میلیون راس، نسبت به پاییز همان سال 3برابر و در مقایسه با تابستان 9برابر شد و از مجموع دام‌های سبک موجود در دامداری‌های کشور، 4.368میلیون راس به مرحله پرواربندی رسید که یا باید سر از بازار داخلی در آورده و یا با توجه به آزاد بودن صادرات در این سه ماه، به کشورهای دیگر صادر شده باشند. در هر صورت افزایش چشمگیر تولید در این مدت به هر دلیل نتوانست تا نیمه فروردین امسال تغییراتی در جهت کاهش قیمت در بازار گوشت قرمز کشور ایجاد کند تا روزهای اخیر که اتحادیه‌های فروشندگان از کاهش نسبی قیمت گوشت در بازار خبر می‌دهند.

گوشت 10تا 15هزار تومان ارزان‌شد
دبیر اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تهران که هفته گذشته در گفت‌وگو با همشهری از کاهش 10هزار تومانی قیمت گوشت در نخستین روزهای کاری امسال خبر داده بود حالا از کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌گوید. به‌گفته علی‌اصغر ملکی، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی بعد از تعطیلات نوروزی ۱۰ تا ۱۵هزار تومان کاهش یافته و مغازه‌دارها هر کیلوگرم شقه بدون دنبه ممتاز را بین ۱۶۰ تا ۱۶۵هزار تومان و هر کیلو شقه با درجه کیفیت پایین‌تر را بین ۱۵۵ تا ۱۶۰هزار تومان خریداری می‌کنند. قیمت‌های اعلام شده این مقام صنفی با احتساب 10درصد سود خرده‌فروشی نشان می‌دهد کف قیمت هر کیلو گوشت قرمز(غیرممتاز) برای مصرف‌کننده، همچنان از 170هزار تومان بالاتر است و حدود قیمت برای گوشت گوسفندی ممتاز بین 176تا 180.5هزار تومان در هر کیلوگرم است. ملکی در مصاحبه‌های اخیر خود وضع بازار گوشت را «آرام» توصیف کرده اما در ادامه معنای دقیق‌تر این آرامش را رکود ناشی از کاهش قدرت خرید دانسته است. به‌گفته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، بالا بودن قیمت‌ها و کاهش شدید توان خرید تقاضا برای گوشت قرمز را در شب عید و نوروز امسال بین ۳۰ تا ۳۵درصد نسبت به قبل کاهش داد. رقم اعلام شده در حالی است که پیش از این نیز آمارهایی مبنی بر به نصف رسیدن سرانه مصرف گوشت در خانوارهای ایرانی منتشر شده بود. ملکی همچنین در پیش‌بینی روزهای آینده بازار گفته با توجه به اینکه در ماه‌های اردیبهشت و خرداد بره‌های تَرَکی(بره‌هایی که از مراتع تغذیه می‌شوند) وارد بازار می‌شوند و بازار معمولا اشباع می‌شود، نباید التهابی وجود داشته باشد. مشخص نیست تا چه حد می‌توان روی این پیش‌بینی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی حساب کرد زیرا در ماه‌های گذشته به‌رغم اظهارات تولیدکنندگان درباره فراوانی تولید و ماندن مازاد تولید روی دست دامداران، بازار گوشت رنگ آرامش ندید. درحالی‌که در اسفند سال گذشته در پی التهابات بازار، صادرات دام زنده متوقف و در روزهای پایانی سال واردات گوشت گرم نیز آزاد شد. پیش ازآن نیز گوشت منجمد در برخی مراکز فروش مشخص با قیمت تنظیم بازار به فروش می‌رسد اما همه این اقدامات قیمت را در بازار گوشت پایین نیاورد.

گوشت گران‌تر از 150هزارتومان، گرانفروشی است
درحالی‌که قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی درحال حاضر با وجود کاهش 15هزار تومانی به 180هزار تومان رسیده، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام قیمت‌ها بالاتر از 150هزار تومان را با توجه به مازاد تولید داخلی، گرانفروشی می‌داند. به‌گفته منصور پوریان، از هفته دوم فروردین قیمت دام و گوشت به سبب ازدیاد عرضه رو به کاهش گذاشته و با توجه به حجم انبوه دام روی دست دامدار، عرضه گوشت بالاتر از ۱۵۰ تا ۱۶۰هزار تومان گرانفروشی است. او قیمت کنونی هر کیلو دام سبک را ۶۷ تا ۷۰هزار تومان و دام سنگین را ۶۵ تا ۶۸هزارتومان اعلام کرد، اما هر کیلو لاشه گوسفندی با توجه به حذف آلایش و پوست و غیره در عمده‌فروشی‌ها ۱۳۷هزار تومان و هر کیلو لاشه گوساله ۱۲۵هزار تومان به خرده‌فروشان تحویل داده می‌شود. پوریان معتقد است براساس قیمت‌های گفته شده، نرخ منطقی هر کیلو گوشت گوسفندی در خرده فروشی‌ها ۱۵۰ تا ۱۶۰هزار تومان است. درحالی‌که بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو شقه گوسفندی۱۷۰تا۱۸۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ۲۰۰ تا ۲۲۰هزار تومان، شقه گوساله ۱۶۰ تا ۱۸۰هزار تومان، سردست گوساله ۱۹۰ تا ۲۱۰هزار تومان و چرخکرده ۱۷۰ تا ۱۸۰هزار تومان است. فعالان بازار معتقدند با توجه به واردات ۱۰ هزار تن گوشت توسط پشتیبانی امور دام، کاهش مصرف در نیمه اول سال و مازاد دام با حجم انبوهی از گوشت روبه‌رو هستیم که البته با توجه به قدرت خرید بیشتر مصرف‌کنندگان ممکن است خریداری نداشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید