• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 23 فروردین 1401
کد مطلب : 157911
+
-

افزایش مراجعان کرونایی در 5 استان

پیگیری
افزایش مراجعان کرونایی در 5 استان

حمیده پازوکی - خبرنگار

با گذشت 3هفته از آغاز سال جدید، کرونا همچنان به تاخت و تاز خود در استان‌ها ادامه می‎‌دهد، با اینکه بعضی استان‌ها مانند البرز در شبانه‌روز گذشته هیچ فوت کرونایی را گزارش نکرده‌اند، اما در قزوین، مرکزی، خوزستان، خراسان رضوی و گیلان افزایش مراجعان کرونایی چشمگیر گزارش شده است. آماری که به‌نظر می‌‎رسد با گذشت حدود 10روز از سفرهای نوروزی و بازشدن مدارس و دانشگاه‌ها افزایش یافته است. با این حال دلایل این افزایش آمار فقط همین‌ها نیست. مسئولان علوم پزشکی استان‌ها همچنان سهل‎گیری شهروندان را عامل اصلی افزایش موارد بیماران کرونایی می‌‌دانند.

زنگ خطر کرونا در خراسان رضوی
خراسان رضوی ازجمله استان‌هایی است که در شبانه‎روز گذشته مراجعان سرپایی آن افزایش داشته است. رئیس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به همشهری می‌گوید: تعداد مراجعان بیماران کرونایی به مراکز ۱۶ساعته خدمات سلامت در ۲روز گذشته از ۳۶۰ به ۴۹۵نفر افزایش یافته است.
محمد پهلوان با بیان اینکه روند کرونا در این استان پیش از فروردین کاهشی بود، می‎افزاید: از 13فروردین به بعد آمار مبتلایان کرونا در استان افزایش یافت . با اینکه اوج‌گیری کرونا در استان شدید نیست اما همین وضعیت هم زنگ خطر کرونا را در استان به صدا درآورده است.
وی با بیان اینکه بستری‌ها هم در استان افزایش پیدا کرده است، اظهار می‌کند: 13فروردین در استان 315نفر بستری کرونا داشتیم اما هم‌اکنون 409بیمار در بیمارستان‌های استان‌ بستری هستند. به‌طور کلی روزانه حدود ۱۵۰ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی بستری می‌شوند که سهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد از این تعداد روزانه ۱۳۳ نفر است.

افزایش مراجعه سرپایی کرونا در خوزستان
در خوزستان هم مراجعه با علائم کرونا افزایش یافته است. به‌گفته سیدمحمد محمدی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آبادان مراجعه بیماران به مراکز درمانی آبادان، خرمشهر و شادگان در روزهای گذشته روند افزایشی داشته است و بیشترین افراد مبتلا به کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان افراد بین ۲۰ تا ۴۰سال هستند. او که از عادی‎انگاری شرایط کرونا در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان خبر می‎دهد معتقد است درصورت ادامه این روند باید برای ورود به پیک جدید کرونا آماده باشیم.

مرکزی و افزایش 30درصدی مراجعان
مراجعه بیماران سرپایی کرونا به مراکز درمانی استان مرکزی ۳۰درصد افزایش یافته است. مدیر روابط عمومی علوم پزشکی اراک درباره وضعیت این استان به همشهری می‎گوید: افزایش مراجعان کرونا در استان مرکزی بیش از هرچیز ناشی از دیدوبازدیدهای نوروز و رعایت نکردن پروتکل‎ها‌ی بهداشتی در آن ایام است. یاسر قربانی با بیان اینکه نوعی مقاومت به دریافت دوز سوم واکسن هم در استان وجود دارد، اظهار می‌کند: این موضوع موجب پایین آمدن ایمنی بدن شهروندان شده و آن را به کرونا مبتلا کرده است. وی با بیان اینکه در شبانه روز گذشته 15بیمار جدید در استان بستری شده‌اند. ادامه می‎دهد: افزایش آمار در استان از هفته دوم فروردین آغاز شد. در شبانه روز گذشته 91نفر در استان به کرونا مبتلا شدند. وضعیت کرونا در استان بسیار شکننده است و خستگی مردم از رعایت پروتکل‎ها می‌تواند ما را وارد موج هفتم کند.

۳.۴برابرشدن نرخ ابتلای کرونایی در قزوین 
ابتلا به کرونا در استان قزوین هم آمار نگران‎کننده‎ای به جا گذاشته است، به‌گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در ۲۴ساعت اخیر ۱۷بیمار کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های کووید استان شناسایی شدند که این آمار در مقایسه با روز قبل ۳.۴برابر شده است. جلال رحمانی با اشاره به کاهش 15.3درصدی نرخ روزانه بستری‌های کرونایی می‎گوید: در شبانه‌روز گذشته 33نفر بیمار جدید مبتلا به کرونا با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شده‌اند که این آمار در مقایسه با روز گذشته 6نفر کاهش یافته است.

افزایش 16.12درصدی مبتلایان در رشت 
در گیلان هم خبرها حاکی از افزایش مبتلایان به کروناست. به‌گفته فرماندار رشت فقط در این شهر تعداد مبتلایان روزانه افزایش ۱۶.۱۲درصدی نسبت به هفته گذشته داشته است.
امام پناهی با ناکافی دانستن پوشش دوز سوم (۴۵.۳درصد) برای اطمینان از ایمنی در برابر سرایت ویروس کرونا، می‎گوید: استقبال از دوز سوم کرونا در رشت مانند دوزهای قبلی نیست و این موضوع خطر شیوع دوباره همه‌گیری را به‌دنبال  خواهد داشت.

    در ۲۴ساعت گذشته 3125بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که ۳۴نفر نیز به‌دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. از بیماران شناسایی شده جدید ۴۳۳نفر در بیمارستان‌های سراسر کشور بستری شده‌اند. هم‌اکنون ۳۴شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۹شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۱شهرستان در وضعیت زرد و ۵۴شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید