• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 23 فروردین 1401
کد مطلب : 157874
+
-

نمی‌شنوم اما هستم

تروی کاتسور از فرانک روسی در «کودا» می‌گوید

دریچه
نمی‌شنوم اما هستم

فرحناز دبلشکی

سال 2022 برای تروی کاتسور، ستاره ناشنوای فیلم «کودا»، سالی پربار بوده است. او توانسته به‌خاطر نقش‌آفرینی در این فیلم جوایز انجمن بازیگران سینما، جایزه به انتخاب منتقدان و جایزه اسکار را در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به‌خود اختصاص دهد. دریافت این جوایز پیروزی بزرگی برای بازیگری است که به‌گفته خودش سال‌ها تلاش و مبارزه کرده تا بتواند جا پایی برای خود در صنعت سینمای آمریکا پیدا کند که به‌طور سنتی به سختی فضایی برای درخشش در اختیار بازیگران ناشنوا یا کم‌شنوا قرار می‌دهد. تروی کاتسور اخیرا در گفت‌وگویی به این مسئله نیز اشاره کرده بود که سال‌ها تلاش کرده تا بتواند به جایگاه امروزی خود برسد. کاتسور در فیلم کودا در نقش فرانک روسی ماهیگیر اهل ماساچوست بازی می‌کند که دخترش روبی(با بازی امیلیا جونز) به خوانندگی علاقه دارد و دوست دارد زادگاهش را به‌منظور حضور در مدرسه موسیقی ترک کند. اما حمایت از محقق‌شدن رویاهای روبی می‌تواند بسیار برای خانواده فرانک هزینه‌زا باشد؛ چرا که روبی تنها عضو شنوای خانواده است و به والدینش در شنیدن مکالمات روزمره و حتی دیدن تلویزیون کمک می‌کند. فرانک در نهایت به‌طور تدریجی با خواسته‌های هنری دخترش کنار می‌آید و رابطه عاطفی این پدر و دختر لحظات احساسی فیلم کودا را رقم می‌زند. تروی کاتسور پس از درخشش سینمایی در فیلم کودا و دریافت جوایز از جشنواره‌های معتبر در گفت‌وگویی با ان‌بی‌سی شرکت کرد و درباره احساسش از بردن این جوایز و حضورش در  این فیلم و همبازی‌شدن با مارلی ماتلین یکی از بازیگران مطرح ناشنوا سخن گفت.

چه احساسی به شما دست داد که توانستید در یک شب 2جایزه متوالی «انجمن بازیگران سینما» و جایزه «به انتخاب منتقدان» را کسب کنید؟
من انتظار نداشتم بتوانم این دو جایزه را کسب کنم، من در یک شب دو جایزه‌ای برده بودم که وزن هر دوی آنها سنگین بود و باید تمامی شب آنها را در دستانم نگه می‌داشتم، در عین حال می‌خواستم دستانم آزاد باشد تا بتوانم به علاقه‌مندان امضا بدهم (با خنده). در دست‌داشتن این دو جایزه مثل این بود که 2نوزاد دوقلو را در دستانم گرفته بودم. زمانی که این دو را در نهایت روی میز گذاشتم نفسی به راحتی کشیدم. من یک جایزه مهم دیگر(اسکار) گرفته‌ام. همسرم یکی از جایزه‌ها را همراه خود برد و من هم احتمالا باید دو جایزه دیگر را در چمدانم بگذارم.
پس حسابی هیجان‌زده شده‌اید؟
من واقعا هیجان‌زده‌ام، تا‌کنون تعداد بسیار زیادی ‌ایمیل و پیامک دریافت کرده‌ام. زمانی که من جایزه انجمن بازیگران سینما را دریافت و سخنانی به همین‌خاطر بیان کردم، فراموش کرده بودم که تلفن همراهم در جیب پیراهنم است. در طول سخنرانی من این تلفن که در حالت «ویبره» بود، مدام می‌لرزید. باید آن را نادیده می‌گرفتم و به سخنان خود ادامه می‌دادم. متوجه نبودم که دوستانم در حال ارسال این همه پیامک برایم هستند. من هنوز نتوانسته‌ام به هیچ‌یک از آنها پاسخ دهم اما به‌زودی این کار را خواهم کرد.
بپردازیم به فیلم کودا، شما خیلی از صحنه‌های کمدی فیلم را پدید آوردید. می‌خواستم ببینم چقدر این کمدی‌‍‌ها منطبق با شخصیتی بود که نقش‌اش را بازی می‌کردید و در فیلمنامه آمده بود و چقدر از آن منطبق با شخصیت خود شما بود؟
در زندگی واقعی، من بسیار آدم شوخی هستم. من به شوخی کردن و گفتن داستان‌های طنز‌آمیز بسیار علاقه دارم. دیالوگ‌های فیلم به زبان انگلیسی بودند، اما من معمولا اینگونه سخن نمی‌گویم، بنابراین ما باید دیالوگ‌ها را به زبان ایما و اشاره ترجمه می‌کردیم. در برخی از سکانس‌ها، شوخی‌ها به زبان ایما و اشاره فراتر از آن چیزی می‌رفت که در فیلمنامه نوشته شده بود. تصور می‌کردم باید شوخی‌هایی کنیم که با زبان ایما و اشاره نیز قابل فهم و بامزه باشد و معنا یا هدف یا قصدی را برساند. برای من بداهه‌گویی بسیار جالب بود.
 چطور با شخصیت فرانک روسی خود را تطبیق دادید؟
برایم بازی در نقش فرانک آسان بود. تصور می‌کنم فرانک از اینکه تمام مردم شنوا بخواهند از فرصت‌های اقتصادی فعالیت ماهیگیری او سوء‌استفاده کنند، خسته شده است. با این حال او خوش‌قلب و مرد خانواده است. در زندگی واقعی، من هم مرد خانواده هستم. در فیلم اما همسر فرانک که درکی از ویژگی‌های وی نداشت، نمی‌خواست او در خانه باشد.
شما و مارلی ماتلین به خوبی از عهده نقش‌تان در فیلم برآمدید و به‌طور طبیعی این مسئله را به تماشاگر القا کردید که زن و شوهر هستید. آیا پیش از ساخت این فیلم نیز با یکدیگر آشنا بودید؟
جامعه ناشنوایان در هالیوود خیلی کوچک است. من همیشه در بازیگری به مارلی نگاه می‌کردم. او الگوی خوبی در بازیگری برای ناشنوایان در هالیوود است. او واقعا به من امید و زندگی بخشید. زمانی که می‌خواستم بازیگر شوم، در گروه تئاتری «ناشنوایان غرب» عضو شده بودم مارلی بارها بازی‌های من را هنگام اجرای نمایش دیده بود. آشنایی ما از آنجا شروع شد. بعد ما روی یک یا دو پروژه سینمایی با یکدیگر کار کردیم. من یک فیلم کارگردانی کردم و مارلی در سه صحنه از این فیلم بازی کرد. مارلی من را به‌عنوان یک بازیگر جدی و کوشا و متمرکز بر حرفه‌ام شناخته بود، در نتیجه زمانی که صحبت از کودا به میان آمد، مارلی به سازندگان فیلم گفت: «تروی کاتسور می‌تواند بازیگر ایده‌آلی برای این نقش باشد.» این مسئله خیلی کمک کرد تا به‌عنوان بازیگر این فیلم انتخاب شوم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید