• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 فروردین 1401
کد مطلب : 157809
+
-

هم‌صدایی در ایران، چند صدایی در آمریکا

وزیر امور خارجه: آمریکایی‌ها د رحوزه لغو تحریم‌ها شروط جدیدی را مطرح می‌کنند

دیپلماسی
هم‌صدایی در ایران، چند صدایی در آمریکا

درحالی‌که این روزها گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین باهدف لغو تحریم‌ها علیه ایران و احیای توافق هسته‌ای سال2015 میان جمهوری‌اسلامی‌ایران و 1+4 ادامه دارد، آنچه هویداست اینکه با وجود شکاف‌های به‌وجود آمده در واشنگتن برای تصمیم‌گیری درباره موضوع‌های باقیمانده، اما در ایران مقام‌های سیاسی یک‌صدا بر ضرورت حصول توافقی مثبت در مذاکرات تأکید دارند.
به‌گزارش همشهری، بر همین اساس هم بود که رئیس‌جمهور  در مراسم ویژه گرامیداشت روز فناوری هسته‌ای، با بیان اینکه دشمنان ایران به‌خوبی می‌دانند ما به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، بر این نکته تأکید کرد که جمهوری‌اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای حتی یک گام از حقوق ملت ایران عقب‌نشینی نخواهد کرد.
سخنان مهم سیدابراهیم رئیسی در این مراسم پیرامون روند مذاکرات هسته‌ای مبنی بر اینکه ایران مذاکرات را ترک نکرده و آن را متوقف هم نمی‌کند، اما مسیر همان راهبردی است که مقام معظم رهبری اعلام کرده‌اند نشان می‌دهد سیاستگذاری جمهوری‌اسلامی در این عرصه منسجم‌تر از هر زمان دیگری، به‌دنبال تحقق مطالبات بحق ایران است و فرافکنی طرف‌های غربی و به‌ویژه آمریکا، تأثیری بر راهبردهای مدنظر ایران نخواهد داشت.

تأکید مجلس بر حصول منافع تضمین شده از مذاکرات
با توجه به همین راهبرد هم بود که دیروز رئیس مجلس شورای اسلامی به نمایندگان ملت بر حصول «منافع تضمین شده» ایران در مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد و گفت که «مجلس یازدهم تأکید دارد مذاکرات هسته‌ای باید به حصول منافع تضمین شده، پایدار و ملموس اقتصادی برای آحاد ملت شریف ایران منجر شود.»
محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود طی جلسه علنی دیروز مجلس (۲۱فروردین) عنوان کرد: خوشحالیم که در مسیر پرافتخار پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، مجلس یازدهم نیز با تصویب قانون اقدام راهبردی، قفل‌های بسته شده بر صنعت هسته‌ای را شکست و با برداشتن موانع بر سر راه پیشرفت و ارتقای دستاوردهای علمی، در این حوزه نقش‌آفرینی کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ازجمله پیشرفت‌های شگرف و افتخارآفرین صنعت هسته‌ای در سال‌های اخیر که مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی دانشمندان به‌ویژه دانشمندان شهدای هسته‌ای در بخش‌های مختلف بوده است، می‌توان به تولید رادیوداروهای دارای فناوری بالا و توسعه فناوری‌های مرتبط با پدافند هستی اشاره کرد.
وی به این نکته هم اشاره کرد که با ظرفیتی که با بومی‌سازی صنعت هسته‌ای به‌دست آمد، در فاصله کوتاهی دست دیپلمات‌های ایران در مذاکرات پر شد؛ «اکنون امیدواریم سرمایه گرانقدر دانش و فناوری پیشرفته هسته‌ای همراه با مذاکره خوب، توافقی خوب را برای انتفاع اقتصادی مردم ایران رقم بزند.»

دلیل توقف مذاکرات
موضع‌گیری‌های اخیر سران 2قوه مجریه و مقننه پیرامون روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+4 که از هم‌صدایی متوازن در این عرصه در کشور حکایت دارد درحالی‌است که دیروز وزیر امورخارجه نیز در نخستین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال‌جاری که در این وزارتخانه برگزار شد، با تأکید بر اینکه مسیر دیپلماسی باز است، گفت: ما برای رسیدن به توافق عزتمند، پایدار و خوب مسیر دیپلماسی را ادامه می‌دهیم، اما آمریکایی‌ها در حوزه لغو تحریم‌ها خارج از مذاکرات شروط جدیدی را مطرح می‌کنند.
حسین امیرعبداللهیان افزود: ما درمیان مردم هستیم و رئیس‌جمهور در جلسه‌های هیأت دولت، دائما بر این موضوع تأکید دارد که وزارت امورخارجه کار خودش را در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها دنبال کند. ما به‌دنبال این هستیم که تحریم‌ها برداشته شود، اما با عزت و با توافقی پایدار.
این درحالی‌است که به‌گفته وزیر امورخارجه کشور، تأکید رئیسی به کابینه همواره بر این نکته مهم استوار بوده‌است که نباید نگاه‌ها به وین معطوف باشد، بلکه همه دستگاه‌ها موظفند برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و پیشرفت و توسعه پایدار اقتصاد و تجارت در کشور عمل کنند.
وی با بیان اینکه چند هفته‌ای است که لازم بود مکثی در مذاکرات داده شود، گفت: دلیل این بود که ما با 3کشور اروپایی در مباحث فنی به جمع‌بندی نزدیک شده‌ایم، اما همزمان با بحران و جنگ در اوکراین مواجه شدیم؛ ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران در عالی‌ترین سطح مخالفت خود را با جنگ در اوکراین، یمن، افغانستان یا هر کشور دیگری اعلام می‌کند و همچنین مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های یکجانبه نیز اعلام کرده‌ایم.

روسیه مانع توافق نیست
وزیرامورخارجه  به شائبه‌های اخیر درباره نقش روسیه در توقف مذاکرات وین نیز واکنش نشان داد و با بیان اینکه روسیه مانع توافق نیست، گفت: قبل از اینکه سفری به مسکو داشته باشم، با وزیر امورخارجه اوکراین تلفنی صحبت و پیام وزیر امورخارجه اوکراین را به روس‌ها اعلام کردم که آنها خواهان توقف جنگ و تداوم گفت‌وگوها هستند. ایران همواره اعلام کرده است که راهکار این بحران جنگ نیست. امیرعبداللهیان افزود: غربی‌ها به ما گفتند با توجه به آغاز جنگ اوکراین، حتی اگر در توافق به نقطه نهایی برسیم، روسیه با توافق همراهی نخواهد کرد. در تماس تلفنی که با لاوروف داشتم و در سفر به مسکو، گفت‌وگوهای روشن و شفافی میان ما انجام و قرار بر این شد در مذاکرات وین، هر زمانی که خطوط قرمز ما به‌صورت کامل رعایت شد و به نقطه توافق رسیدیم، روسیه هیچ مانعی برای توافق نباشد. وی به هماهنگی کامل روسیه و چین با نظرات ایران هم اشاره و تصریح‌کرد که طرف آمریکایی در 3،2 هفته گذشته زیاده‌خواهی‌هایی را مطرح کرده که در تعارض با برخی بندهای متن است و باوجود اینکه بخش زیادی از متن درمسیر این مذاکرات مورد توافق قرار گرفته، طرف آمریکایی پیشنهادها و خواسته‌هایی را مطرح می‌کند که در تضاد با برخی بندهای متن یاد شده‌است. 

مکث
راه‌های اثبات حسن‌نیت آمریکا

وزیر امور خارجه تأکید کرد: آمریکایی‌ها به‌صورت مستمر از ضرورت مذاکرات مستقیم با ایران صحبت می‌کنند و ما با بررسی‌هایی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیده‌ایم که نفعی در مذاکره مستقیم با آمریکا نداریم. آمریکایی‌ها هنوز روی زمین اقدام‌هایی انجام نداده‌اند که بتوانیم چشم‌اندازی را در این زمینه مشاهده کنیم. امیرعبداللهیان معتقد است که اگر آمریکایی‌ها حسن‌نیت دارند، قبل از حصول هر توافقی، باید یکی، ‌دو مورد از مسائل عینی و ملموس را حل کنند؛ اقدام‌هایی که می‌تواند شامل «آزادسازی بخشی از درآمدهای بلوکه شده ایران» یا «امضای فرمان اجرایی برای لغو یک مورد از تحریم‌ها ازسوی بایدن» باشد. سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات وین درحالی‌است که به‌گفته وزرای امورخارجه تروئیکای اروپایی، چین و روسیه نسبت به برخی زیاده‌خواهی‌های واشنگتن در این مذاکرات انتقاداتی دارند و با ایران همراهی می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید