• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 21 فروردین 1401
کد مطلب : 157722
+
-

گرینویچ/درد و لامسه در واقعیت مجازی


توکیو: : بسیاری تصور می‌کردند عینک‌های واقعیت مجازی یا تجربه دنیای متاورس تا سال‌ها محدود به حس بینایی و شنوایی خواهد ماند؛ اما از ژاپن خبر می‌رسد گجتی پوشیدنی در حد یک ساعد‌بند به کاربر اجازه می‌دهد حس لامسه‌اش هم درگیر این دنیا شود. به گزارش فایننشال‌تایمز، متخصصان شرکت اچ‌تو‌ال که توسط شرکت سونی پشتیبانی می‌شود گجتی ساخته‌اند که برای نمونه چنانچه کاربر با عینک‌واقعیت مجازی VR مشغول یک بازی جنگی باشد و تیری به او اصابت کند فقط در تصویر آن را نمی‌بیند بلکه در واقعیت هم کمی دستش درد می‌گیرد. همچنین چنانچه در فضای متاورس باشد و پرنده‌ایی را به سمت دستش فرا بخواند می‌تواند همزمان با دیدن پرنده   پنجه‌هایش را هم روی دستش احساس کند. همچنین گجت‌های دیگری وجود دارند که با اتصال به تکنولوژی‌های جدید رایحه‌ها و بو‌هایی را که در تصویر دیده می‌شود در فضای اطراف کاربر پراکنده می‌کنند.

گرانی جهانی روغن‌خوراکی

 رم:  سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد در ماه مارس قیمت مواد‌غذایی به بالاترین میزان خود رسیده است. به گزارش یورونیوز، این سازمان دلیل افزایش بی‌سابقه قیمت را جنگ اوکراین دانست که باعث «ایجاد شوک» در بازار روغن‌های گیاهی و دانه‌های خوراکی شده است. فائو در ماه فوریه با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که قیمت سبد محصولات غذایی اساسی ۱۲.۶‌درصد افزایش یافته که این رقم از سال ۱۹۹۰میلادی بی‌سابقه بود. یک ماه بعد از این گزارش یعنی در ماه مارس این شاخص ۱۷.۱ درصد نسبت به ماه فوریه افزایش یافت. درگیری نظامی روسیه و اوکراین، به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور صادرکننده روغن آفتابگردان باعث افزایش ۲۳.۲ درصدی قیمت این محصول شده و به تبع آن قیمت سایر روغن‌های گیاهی ازجمله کلزا، سویا و پالم نیز افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است.

احتمال کشتار حیوانات باغ‌وحش
 
خارکیف:  صاحب باغ‌وحش شهر جنگ‌زده خارکیف اوکراین تصمیمی دلخراش گرفته است؛ اینکه تمام حیوانات بزرگ ازجمله ببرها و شیرها را از بین ببرد. به گزارش ایندیپندنت، الکساندر فلدمن، مالک باغ‌وحش، در ویدئویی که در فیسبوک منتشر کرد، گفت: «اکوپارک فلدمن دیگر وجود ندارد. قفس‌ها ویران شده‌اند، کل زیرساخت‌ها ویران شده‌اند.» او هشدار داد که قفس‌ها به‌شدت آسیب دیده‌اند و احتمال می‌رود حیوانات ازجمله گربه‌سانان بزرگ به خیابان‌ها وارد شوند. فلدمن گفت که این «معجزه» است که ببرها و شیرها با آنکه قفسشان نابود شد، هنوز زنده‌اند. صاحب این پارک می‌گوید اگر ظرف این چند روز وسیله  نقل‌وانتقال مناسبی نیابد، شیرها و ببرها را از بین می‌برد. او می‌گوید:‌ آنها ترسیده‌اند و پریشانند.  نمی‌توانم بگذارم در مناطق مسکونی آزاد بچرخند. بنا به گزارش‌ها، 3 نفر از کارکنان در تلاش برای غذا دادن به این حیوان‌ها کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. این کارکنان نخستین بار از شروع جنگ، در ۴ مارس، توانستند شامپانزه‌ها و اورانگوتان‌ها را ببینند. براساس گزارش‌ها، میمون‌ها کنار باغ‌وحش خارکیف پناه گرفته بودند. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید