• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 21 فروردین 1401
کد مطلب : 157671
+
-

رونمایی از ۹دستاورد هسته‌ای با حضور رئیس‌جمهور

رئیسی: در مذاکرات هسته‌ای حتی یک گام از حقوق ملت ایران عقب‌نشینی نخواهیم کرد

هسته‌ای
رونمایی از ۹دستاورد هسته‌ای با حضور رئیس‌جمهور

مراسم ویژه روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور رئیس‌جمهور در نمایشگاه سازمان ملی انرژی اتمی و بازدید از دستاوردهای جدید دانشمندان ایرانی در حوزه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای برگزار و طی آن از ۹دستاورد جدید هسته‌ای کشور رونمایی شد. به‌گزارش همشهری، رئیس‌جمهور روز شنبه در شانزدهمین سالروز ملی صنعت هسته‌ای گفت: جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را ترک نکرده و آن را متوقف هم نمی‌کند، اما راهبرد ما همان راهبردی است که مقام معظم رهبری اعلام کردند و همواره همین راهبرد که براساس تکالیف قانونی، دولت را موظف به حمایت از حقوق ملت و دستاوردهای دانشمندان عزیز کشورمان می‌کند مورد توجه دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خواهد بود.
رئیسی با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از ۱۵بار در گزارش‌های خود تأیید کرده که هیچ تخلفی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران دیده نشده است، تأکید کرد: فعالیت‌ها و تجهیزات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در مجموع حدود 3درصد از تجهیزات هسته‌ای موجود در جهان را شامل می‌شود، اما ۲۵درصد از ظرفیت‌های بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این حجم از فعالیت‌های هسته‌ای اختصاص یافته است که این نشان می‌دهد نگرانی بدخواهان جمهوری اسلامی به دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ناشی از قدرتمند شدن و برخورداری ایران از دستاوردهای پرشمار صنایع صلح‌آمیز هسته‌ای است.
او با بیان اینکه کشورهای متعددی در همین منطقه از سلاح هسته‌ای برخوردار هستند، اما دشمنان هیچ حساسیتی نسبت به سلاح‌‌های هسته‌ای آنان ندارند، افزود: اراده جمهوری اسلامی ایران آن است که از حق مسلم ملت بزرگ ایران با تمام وجود دفاع کند. هرگز اجازه نخواهیم داد سلطه‌گران به حقوق مسلم ملت ایران کوچک‌ترین دست‌درازی کرده یا فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را دچار کندی یا توقف کنند و مسیر دستیابی روزافزون به دستاوردها و توانمندی‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با قدرت و قوت ادامه خواهد یافت.
رئیسی تأکید کرد: اگرچه دشمنان نمی‌خواهند بشنوند، اما برای چند صدمین بار اعلام می‌کنیم که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است و عدم‌پذیرش آنها هرگز باعث توقف کار ما نخواهد شد. در مذاکرات هسته‌ای نیز حتی یک گام از حقوق ملت ایران عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

سندی راهبردی برای افق 20ساله 
رئیس سازمان انرژی اتمی هم در مراسم شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای گفت‌:‌ اکنون پس ‌از سپری شدن نزدیک به نیم ‌قرن از حیات پربرکت سازمان انرژی اتمی ایران و ورود پیروزمندانه تلاشگران و متخصصان صنعت هسته‌ای کشور به قرن جدید، با عنایات خداوند متعال، توانستیم در این مدت کوتاه از دولت سیزدهم با نگاهی آسیب‌شناسانه و کاملا سنجیده وضعیت عملکرد گذشته و شرایط کنونی سازمان را ارزیابی کنیم و از این رهگذر با هم‌اندیشی و تشکیل کارگروهی از نخبگان، سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای را تهیه کنیم. محمد اسلامی افزود: فقدان این سند یکی از اساسی‌ترین نواقص سازمانی بوده که در بررسی‌های کارشناسی انجام شده در کارگروه‌های مطالعات جامع وضعیت موجود کشور که از سوی آقای رئیسی سازماندهی شده بود، به‌عنوان یک نکته مهم و پایه‌ای به آن اشاره شده‌است.وی همچنین گفت: سازمان انرژی اتمی ایران در سال‌گذشته حدود ۷۷دستاورد جدید به دستاوردهای غرورآفرین خود افزوده ‌است. دراین میان، ۲۹دستاورد مربوط به حوزه سوخت اتمی، ۱۹دستاورد مربوط به حوزه تحقیق و توسعه، ۱۵دستاورد مربوط به حوزه تأمین انرژی و ۱۴دستاورد مربوط به حوزه کاربرد پرتوهاست.
   9دستاورد جدید و نمونه‌ای که در جریان مراسم دیروز رونمایی شد، شامل مواردی می‌شود که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد: «سند جامع راهبردی و اسناد پیوست آن»، «تدوین دانش فنی و ساخت نخستین نمونه صفحات سوخت سیلیسایدی به‌منظور جایگزینی سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران»، «طراحی و ساخت سامانه سم‌زدایی از پسته با استفاده از فناوری پلاسمای سرد (با این روش قارچ‌ها و باکتری‌های محصول پسته از بین می‌رود و مانعی به‌عنوان آفت آفلاتوکسین بیش از این در راه صادرات این محصول قرار نمی‌گیرد)»، «طراحی و ساخت سامانه پلاسمای سرد برای درمان بیماری سرطان (این سامانه به‌صورت انتخابی سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و سبب کاهش درد و رنج بیماران سرطانی می‌شود)»، «تولید رادیو نوکلوئید تربیوم۱۶۱ به‌صورت بدون حامل اضافه شده (در این روش ذرات رادیو اکتیو از طریق یک حامل اختصاصی بسته به نوع سرطان به تومور وصل می‌شود و سلول سرطانی را به‌صورت موضعی از بین می‌برد)»، «نشاندارسازی کیت رادیوداروی پنتاگزیفور با رادیوداروی گالیوم ۶۸ با نام تجاری پارس سیگزافور، طراحی، سنتز و فرمولاسیون رادیوداروی گالیوم ۶۸- فاپی با نام تجاری پارس گالوفاپی برای تشخیص بیش ‌از ۲۸نوع سرطان صعب‌العلاج و همه متاستازهای آن»، «تولید کیت رادیوداروی FAPI جهت نشاندارسازی با رادیوداروی لوتیشوم۱۷۷، گالیوم۶۸ و تکنیسیوم۹۹»، «کسب فناوری تولید پودر زیرکونیای پایدار، قابل مصرف در صنایع مختلف» و «طراحی و ساخت چشمه لیزر میکرو ماشین کاری، جهت ساخت قطعات ریز با دقت بسیار بالا.» همچنین سازمان انرژی اتمی در جریان این مراسم از ۳برنامه راهبردی خود برای تولید ۱۰هزار مگاوات برق هسته‌ای، توسعه کاربرد پرتوها و ساخت نیروگاه تمام بومی ۳۶۰هزارمگاواتی در دارخوین خبر داده‌است.

بهتر از این می‌توانستیم در تولید برق هسته‌ای عمل کنیم
رئیس سازمان انرژی اتمی از ساخت چند نیروگاه جدید برق هسته‌ای با استفاده از فناوری‌های روز داخلی خبر داد. محمد اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا در هیچ دوره‌ای فعالیت‌های هسته‌ای کشور متوقف شده است یا نه، با رد این موضوع گفت: اکنون حرف ما گسترش دامنه فناوری هسته‌ای است. تأکید زیادی روی غنی‌سازی شده است و تلاش کردیم از فناوری هسته‌ای بیشتر و بیشتر برای تأثیر بر زندگی و اقتصاد مردم بهره ببریم و در کنار این باید موضوع توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای را در کشور پیگیری کنیم. اینها تفکری است که جدیدا ظهور نکرده و اکنون به برنامه‌ای اجرایی تبدیل شده است که برای اجرای آن برنامه و سندی هم تدوین کرده‌ایم. وی در پاسخ به این سؤال که در شرایط شکوفایی هسته‌ای چرا در برخی فصول سال تولید برق به‌اندازه‌ای نیست که از خاموشی‌های گسترده در کشور جلوگیری کند، با تأیید برخی مشکلات در توسعه تولید برق هسته‌ای گفت: در برق هسته‌ای نمی‌توانیم جمله‌ای را بگوییم که از انصاف عدول کند، اما منصفانه این است که در برق هسته‌ای باید بیشتر تلاش می‌کردیم و وقت می‌گذاشتیم. رهبر معظم انقلاب از 20سال پیش به این سو بر اهمیت تولید برق هسته‌ای در کشور تأکید کرده‌اند، اما ما اکنون تنها یک نیروگاه هزار مگاواتی در اختیار داریم که در حال تولید برق است. به‌نظرم خیلی بهتر می‌توانستیم در حوزه نیروگاهی کار کنیم. برخی دوستانی که درگذشته بودند و هستند بهانه‌ها و ایراداتی می‌آورند که اینها قابل توجه نبوده و می‌توانستیم بهتر از این کار کنیم. رئیس سازمان انرژی از برنامه‌ریزی برای ساخت چند نیروگاه اتمی جدید در کشور خبر داد و گفت: ساخت 2نیروگاه هزار مگاواتی جدید در بوشهر با کمک روسیه در دست انجام است که به‌دلیل عمل نکردن ما به تعهدات مالی که به سازنده داشتیم روند ساخت آن بسیار کند است. علاوه بر این، ساخت یک نیروگاه 10هزار مگاواتی دیگر در دستور کار است که اسناد مناقصه آن در حال تدوین است تا با استفاده از شرکت‌های متقاضی بین‌المللی کار ساخت آن آغاز شود. به‌گفته اسلامی، ساخت یک نیروگاه 360مگاواتی دیگر با استفاده از تکنولوژی و فناوری کاملا ایرانی در دستور کار است. ساخت این نیروگاه 10سال پیش به‌دلیل اینکه خارجی‌ها همکاری نکردند، تعطیل شده بود. از امروز کار ساخت این نیروگاه آغاز و با استانداردها و معیارهای بین‌المللی آن ‌را تمام ایرانی می‌سازیم. با خط‌شکنی که انجام می‌شود و با استفاده از توان داخلی به‌زودی یکی از سازندگان نیروگاه‌ها در دنیا خواهیم بود و به کمک دیگران در این زمینه نیازمند نیستیم. وی با اشاره به تولید رادیوداروها در بحث درمان بیماران خاص و سرطانی، از وارد شدن برخی از داروهای تولیدی در این سازمان در فاز کارآزمایی بالینی خبر داد و گفت: اکنون 50نوع رادیودارو در سازمان انرژی اتمی در حال تولید است و دست‌کم یک‌میلیون بیمار سرطانی در 200مرکز بهداشتی و درمانی از این داروها برای کنترل و درمان بیماری خود استفاده می‌کنند و به این شکل درمان بسیاری از سرطان‌ها پوشش داده خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید