• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 21 فروردین 1401
کد مطلب : 157606
+
-

آشنایی با حریفان ایران/اوکراین_حریف احتمالی_/تلاش برای حضور دوم

آشنایی با حریفان ایران/اوکراین_حریف احتمالی_/تلاش برای حضور دوم

اوکراین که این روزها درگیر جنگ با روسیه شده، برای رسیدن به جام‌جهانی ابتدا باید در پلی‌آف اول در خاک‌ اسکاتلند به میدان برود. اوکراینی‌ها درصورت پیروزی مقابل اسکاتلند، در بازی دوم هم مقابل ولز میهمان خواهند بود و با پیروزی مقابل این تیم حریف ایران در جام‌جهانی می‌شوند.
تیم ملی اوکراین از سال1991 و پس از استقلال از شوروی شکل گرفت. اوکراینی‌ها اولین‌بار برای جام‌جهانی1998 تلاش کردند اما به توفیقی دست نیافتند و در دوره بعدی هم تا پلی‌آف بالا آمدند اما برای تجربه جام‌جهانی تا سال2006 صبر کردند و تا یک‌چهارم بالا آمدند و هشتم شدند. گروه اوکراین سخت نبود؛ اسپانیا، عربستان و تونس حریف‌شان بودند که با یک‌باخت مقابل اسپانیا و 2‌برد به دور بعدی راه یافتند. پیروزی برابر سوئیس آنها را در یک‌چهارم به مصاف ایتالیا فرستاد که شکست 3 بر صفر در بازی مقابل قهرمان همان دوره به ماجراجویی‌‌‌شان پایان داد. این تنها حضور اوکراین در ادوار جام‌های جهانی بود.


اوکراینی‌ها 5بازی در جام جهانی انجام داده‌اند؛ 2برد، یک تساوی و 2‌باخت و 5گل زده و 7گل خورده و 78بار هم در مرحله انتخابی به میدان رفته‌اند که حاصل آن 37پیروزی، 28تساوی و 13شکست بوده است. آنها در مرحله مقدماتی با فرانسه، قهرمان جهان و لیگ ملت‌های اروپا همگروه بودند. اوکراینی‌ها 3‌بار هم در یورو حاضر بودند که در آخرین آنها یعنی همین یوروی اخیر تا یک‌‌هشتم هم پیش رفتند و به انگلیس نایب‌قهرمان باختند و حذف شدند. رتبه این تیم در رنکینگ فیفا در سال2006 تا سیزدهم هم پیش رفت اما آنها فعلا در رده27 فیفا جای دارند.
اوکراین یک‌بار هم در سال2002 با ایران یک بازی رسمی انجام داده و یک بر صفر باخته است. اوکراینی‌ها در تیم ملی شوروی هم نقش مهمی داشتند. در سال1986 والری لوبانوفسکی 11بازیکن تیم دینامو کی‌یف را به تیم ملی شوروی دعوت کرد به‌علاوه 2‌اوکراینی دیگر.
میرچه‌آ لوچسکیو، سرمربی سرشناس رومانیایی تیم دینامو کی‌یف به ولز و اسکاتلند پیشنهاد داده که از پلی‌آف کنار بکشند و اجازه دهند اوکراین به جام جهانی صعود کند. فعلا قرار است پلی‌آف‌های اروپا برای تعیین آخرین نماینده این قاره در جام جهانی در ژوئن 2022 – 11خرداد تا 10تیر – برگزار شود اما مشخص نیست تا آن زمان اوکراین هنوز برای مسابقه آماده باشد یا خیر. لوچسکیو که بعد از الکس فرگوسن با 40‌جام پر‌افتخارترین مربی جهان است، زمانی طولانی سرمربی شاختار دونتسک بود اما بعدا خیانت کرد و هدایت تیم دشمن یعنی دینامو کی‌یف را برعهده گرفت که قبلا گفته بود از آن نفرت دارد.
اولکساند پتراکوف که در همه تیم‌های رده‌های پایه اوکراین مربیگری کرده، بعد از یورو سرمربی این تیم شده است. او جانشین شوچنکوی بزرگ و بهترین گلزن تاریخ تیم ملی اوکراین (48) شده. آندری لونین (رئال مادرید)، میکولنکو (اورتون)، زینچنکو (منچسترسیتی)، یارمچوک (بنفیکا)، یارمولنکو (وستهم) و مالینوفسکی (آتالانتا) بازیکنان سرشناس این تیم هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید