• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 20 فروردین 1401
کد مطلب : 157581
+
-

رئیس‌جمهور در سفر استانی البرز تأکید کرد:

راهبرد اصلی امروز نظام؛ امیدآفرینی نسبت به آینده

دولت
راهبرد اصلی امروز نظام؛ امیدآفرینی نسبت به آینده

نوزدهمین سفر استانی رئیس‌جمهور به مقصد استان البرز مشاهده عینی دولت از کمبودهای این استان متصل به پایتخت را به همراه داشت. رئیس‌جمهور و وزرای کابینه این‌بار پروژه‌های برزمین‌مانده نه استان‌های دور از مرکز و مرزی، که روستاها و شهرستان‌های کرج  و استان البرز در فاصله کمتر از یک ساعتی تهران را بازدید کردند. سیدابراهیم رئیسی در این سفر استانی نیز دستورات مشخص و قطعی برای حل برخی از این مشکلات در کوتاه‌مدت و میان‌مدت داشت. رئیسی از فرصت نزدیکی مسافت برای سفر با مترو و گفت‌وگوی نزدیک با مردم در واگن‌های قطار مترو استفاده کرد. قاب تصاویر طرح مشکلات مسافران با رئیس‌جمهور بازنشر گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده بود. او همچنین واکنش بی‌ملاحظه‌ای به برخی خاصه‌خرجی‌های شهرداری کرج برای تخصیص 800میلیون تومانی تشریفات این سفر نشان داد و خواستار توقف چنین تصمیماتی شد. ملاحظه ریخت‌وپاش‌ها و تشریفات زائد بوروکراسی‌های نظام اداری بخشی از رهاورد سفرهای رئیسی به استان‌ها بوده‌اند. او در اظهارات ابتدای ورود خود به کرج گفت: «استان البرز به‌دلیل همسایگی با پایتخت از برخی مزایا برخوردار بوده و در عین حال این همجواری مشکلاتی را نیز برای این استان ایجاد کرده است. استان البرز از ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش کشاورزی و صنایع تبدیلی، فعالیت شهرک‌های صنعتی و صنایع مختلف و نیز توسعه گردشگری برخوردار است. حضور اقوام و گویش‌های متنوع از سراسر کشور که بحق این استان را شایسته برخورداری از عنوان «ایران کوچک» کرده‌ است نیز مزیت دیگری برای استان البرز به‌حساب می‌آید.»

رئیسی شامگاه پنجشنبه در نشست خبری پایان سفر خود هم با بیان اینکه نمی‌توانیم روند برگزاری سفرهای استانی را کند یا متوقف کنیم، گفت: بنا داریم در کوتاه‌ترین زمان وضعیت همه استان‌ها را بررسی کنیم و لذا با وجود آنکه در ماه رمضان بودیم، برگزاری این سفر ضروری بود. رئیس‌جمهور در ادامه استان البرز را دارای ظرفیت‌های چشمگیر صنعتی، کشاورزی و گردشگری دانست و گفت: استان البرز در عین حال پذیرای تعداد زیادی مهاجر است اما شاخص‌های توسعه و زیرساخت‌های این استان متناسب با حجم بالای افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت به استان نیست. رئیس دولت سیزدهم پایین‌بودن سرانه فضاهای آموزشی، ورزشی و درمانی را ازجمله تبعات مهاجرنشینی برای استان البرز برشمرد و افزود: در سفر امروز (پنجشنبه) تصمیمات خوبی برای توسعه فضاهای آموزشی، تکمیل بیمارستان‌های در حال ساخت و گسترش فضاهای درمانی و نیز افزایش سرانه ورزشی گرفته شد که این تصمیمات به‌ویژه ساخت مدارس جدید در استان به‌زودی و با کمک خیرین آغاز خواهد شد. رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان البرز هم با اشاره به ضرورت‌ها و دلایل سفرهای استانی دولت، انجام این سفرها را برای بررسی میدانی وضعیت استان‌ها لازم خواند و با رد برخی ابهام‌آفرینی‌ها درباره هزینه سفرها گفت: سفرهای دولت مردمی جزء کم‌هزینه‌ترین سفرهاست. به‌عنوان مثال، بنده برای سفر به استان البرز از مترو استفاده کردم و افطار را نیز میهمان دانشجویان خوابگاه دانشگاه خوارزمی بودیم. او تحقق توسعه پایدار و متوازن در کشور و محرومیت‌زدایی از نقاط کم‌برخوردار را با پشت‌میزنشینی و مدیریت تمرکزگرا ناممکن دانست و افزود: پس از برگزاری دور اول سفرها حتما دور دوم سفرها را نیز برای رسیدگی و بررسی وضعیت و نحوه اجرای مصوبات دور اول سفرها برگزار خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم استان البرز هم گفت: راهبرد اصلی امروز نظام امیدآفرینی نسبت به آینده است و هر کس در این مسیر حرکت کند، در جهت تحقق هدف نظام حرکت کرده و هر کس با هر رفتار و اقدامی یأس‌آفرینی کند، بداند یا نداند در مسیر تحقق اهداف دشمن حرکت کرده است. رئیسی یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت اعتماد مردم به نظام را ارتقای کارآمدی نظام اداری برشمرد و گفت: مردم متدین و حاضر در صحنه باید ببینند که نظام اداری جمهوری اسلامی ایران سالم، کارآمد و بدون فساد است. نظام اداری کشور باید در همه سطوح صادقانه به مردم خدمتگزاری کرده و کارها را بدون پیچیدگی و تأخیر به پیش ببرد. رئیسی در ادامه سخنانش به تشریح برنامه دولت برای اصلاحات اقتصادی پرداخت و گفت: روزی که دولت را تحویل گرفتیم ۸میلیارد دلار درنظر گرفته شده در بودجه سال۱۴۰۰ برای پرداخت ارز ترجیحی تقریبا تمام‌شده بود، اما دولت تمام تلاش خود را کرد تا بدون وارد‌شدن شوک به بازار موضوع تأمین کالاهای اساسی را مدیریت کند که در این مسیر مقام معظم رهبری نیز به دولت کمک زیادی کردند.
رئیسی در جلسه شورای اداری استان در واکنش به انتشار تصویر نامه هزینه ۸۰۰میلیونی سفر به کرج، گفت: «ما که با مترو آمدیم و افطار هم مهمان دانشجویان بودیم. نکند به نام ما و به کام دیگران شود!»

این خبر را به اشتراک بگذارید