• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 20 فروردین 1401
کد مطلب : 157583
+
-

در سالی که گذشت محقق شد

گام‌های پرقدرت سپاه در ارتقای توان دفاعی کشور

دفاعی
گام‌های پرقدرت سپاه در ارتقای توان دفاعی کشور

رضا علیزاده؛ کارشناس نظامی

 ۱۴۰۰شمسی، سالی شلوغ و پرکار برای مجموعه سپاه بود و در کنار بحث اصلی مربوط به مسائل دفاعی و امنیتی، سپاه در حوزه‌هایی مثل مقابله با بیماری کرونا، ضربه به عوامل ناامنی، باندهای قاچاق سلاح، احتکار‌کنندگان مواد غذایی و کالاهای اساسی و یا پخش بسته‌های کمکی به مردم نیازمند در این سال شدیدا فعال بود. دراین میان اما 1400 درحالی به پایان رسید که در آخرین سال قرن، شاهد ادامه تقویت توان دفاعی کشور از سوی یگان‌های سپاه در حوزه‌های موشکی، فضایی و پهپادی بودیم. در فروردین‌ماه سال‌گذشته بود که تصاویر ماهواره‌ای جدیدی از پروژه شناورهای موشک‌انداز سپاه منتشر شد. براساس این طراحی، امکان رسیدن به سرعت‌های بالا و انجام مانورهای سنگین ممکن می‌شود.

آغاز پرقدرت سال1400
اما حرکت مهم دیگر سپاه در بهار۱۴۰۰ رونمایی از 3دستاورد در حوزه‌های راداری، پدافندی و پرنده‌های بدون‌سرنشین بود. این 3رونمایی که درآستانه سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر انجام شد، شامل «سامانه راداری قدس»، «موشک زمین به هوای ۹دی» و «پهپاد سنگین غزه» بود.
شاه بیت این رونمایی‌ها، پهپاد سنگین غزه بود. این پهپاد سنگین در مأموریت رزمی قادر به حمل ۱۳بمب تا شعاع عملیاتی ۲هزارکیلومتری و نیز حمل ۵۰۰کیلوگرم انواع تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات و سیگنالی است. این پهپاد در جریان یک مأموریت می‌تواند ۱۳بمب یا ۵۰۰کیلوگرم تجهیزات شناسایی و مراقبتی را حمل کند و به ارتفاع پروازی بیش از 10.5کیلومتر نیز برسد.

تجهیزات جدید نیروی زمینی 
در اوایل تابستان سال۱۴۰۰ شاهد یک تحویل گسترده تجهیزات جدید به نیروی زمینی سپاه بودیم و در این تحویل بود که برای نخستین‌بار، مدل زمین‌پرتاب موشک ضد‌زره «الماس» مشاهده شد. این موشک که به روایتی حاصل مهندسی معکوس موشک ضدزره «اسپایک» ساخت رژیم صهیونیستی است، از مدتی قبل در مدل هواپرتاب وارد خدمت نیروهای مسلح شده بود و در این برهه، مدل زمین‌پرتاب آن نیز رونمایی شد.
در این مراسم البته تجهیزات مهم و قابل‌ توجه دیگری نیز به نیروی زمینی سپاه تحویل شد که در آن میان می‌توان به پرتابگرهای موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد سری «فتح» از خانواده «فاتح۱۱۰» و نسل جدید موشک‌های ضدزره هواپرتاب سری «قاسم» و «قائم۱۱۴» برای بالگردهای سپاه اشاره ‌کرد. اواخر تابستان۱۴۰۰ نیز سپاه دریک مراسم، تعداد زیادی سامانه‌های مربوط به بحث چک و خنثای مواد منفجره و همچنین روبات‌های زمینی بدون ‌سرنشین را تحویل گرفت.

پاییز پرکار 
پاییز۱۴۰۰ نیز فصلی پرتلاش و پرخبر برای مجموعه سپاه پاسداران بود. شرکت در رزمایش مشترک پدافندی «مدافعان آسمان ولایت۱۴۰۰» از مهم‌ترین فعالیت‌های سپاه‌ پاسداران در این فصل بود. در این رزمایش سپاه برای نخستین‌بار مدل ایرانی از «سامانه پدافند هوایی تور» ساخت روسیه را به نمایش گذاشت. توسعه این سامانه در کشور به معنی بومی‌سازی فناوری پرتاب عمودی سرد است. در اواخر پاییز دوباره توجه‌ها به‌سوی نیروی دریایی سپاه جلب و تعداد قابل‌توجهی از شناورهای تندرو به این نیرو تحویل شد که براساس آن، شاهد تحویل نسل جدیدی از قایق‌های معروف کلاس «عاشورا» به نیروی دریایی سپاه بودیم.
در روزهای ابتدایی زمستان۱۴۰۰ در پاسخ به برخی لفاظی‌های سران رژیم صهیونیستی ماکتی از تاسیسات اتمی دیمونا در سرزمین‌های اشغالی مورد هدف موشک‌های بالستیک و پهپادهای انتحاری سپاه قرارگرفت. رونمایی از پیشران فضایی «رافع» با قدرت تراست ۶۸نفر از دیگر اقدام‌های سپاه پاسداران در زمستان1400 و در آستانه دهه ‌فجر بود. این سیستم به‌دلیل استفاده از مواد سبک کامپوزیتی، نقش مهمی در کاهش وزن و افزایش توان حمل ماهواره‌ای سپاه دارد. در ادامه زمستان1400، برای نخستین‌با در یک شهر موشکی جدید، موشک بالستیک تاکتیکی «خیبرشکن» با برد ۱۴۵۰کیلومتر رونمایی شد. سپاه همچنین در اقدامی جدید، برای نخستین‌بار شهر پهپادی خود را به نمایش گذاشت؛ مکانی که حجم قابل‌توجهی از پهپادهای انتحاری مرموز سپاه در آن حضور دارند. در ۱۷اسفندماه1400 نیز سپاه غافلگیری‌های فضایی خود را کامل کرد و ماهواره «نور۲» را با موفقیت در مدار ۵۰۰کیلومتری کره زمین در فضا قرار داد. اما حرکت مهم سپاه در پایان سال۱۴۰۰، یک رونمایی و تحویل جدید تجهیزات به نیروی دریایی بود. در جریان این اقدام شاهد تحویل تعداد قابل‌توجهی از شناورهای تندرو و البته نوعی از زیرسطحی‌های هوشمند بودیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید