• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 20 فروردین 1401
کد مطلب : 157550
+
-

پشت خط‌زن/چهره شاخص در تیم ژاپن

جمشید حمیدی، کارشناس والیبال

 لاری دان سرعتی‌زن تازه دعوت شده به تیم ملی ژاپن است که سال2000 در این کشور به دنیا آمده. پدر او نیجریه‌ای و‌ مادرش ژاپنی است. Dan والیبال را از دبیرستانی در ژاپن آغاز کرد و سپس همزمان به تیم دانشگاه سوکوبا و تیم سرشناس پاناسونیک پیوست و هم‌اکنون در هر دو تیم بازی می‌کند که در نوع خود جالب توجه است. او که 195سانتی‌متر قد دارد، تمام دوران بازیگری خود را در ژاپن گذرانده و از بازی در کنار کوبیاک شیمیزو تجربه گران‌سنگی به‌دست آورده است. بلین، سرمربی فرانسوی ژاپن سکیتا، نیشیدا و ایشی‌کاوا را که در لهستان و ایتالیا شاغل هستند نیز فراخوانده است. آنها نیز مانند ایران برای ۳رویداد مهم بازی‌های آسیایی، لیگ ملت‌ها و قهرمانی جهان آماده می‌شوند ولی شاید هدف اصلی آنها جبران شکست به ایران در مسابقات قهرمانی آسیا باشد.

هنین و مربیان شرق اروپا
کلینیک یا دوره ۲روزه مربیگری هنین مربی مشهور والیبال اروپا با استقبال و ازدحام(!)۲۵۰مربی ایرانی همراه بود. مربیانی که ۲میلیون تومان ورودیه حضور در کلاس را بی‌منت پرداخته بودند. چند نکته کلیدی در میان صحبت‌های هنین وجود داشت که به‌نظر می‌رسد بیشتر این نکات را درنظر بگیرند. هنین هم مانند ولاسکو اعتقادی به دویدن پیش از تمرین ندارد و تأکیدش بر انجام حرکات کششی بود. علاوه بر این او تجربیات گرانبهایی را که در دنیای کو‌چینگ به‌دست آورده بود، در اختیار مربیان گذاشت. عملکرد کمیته آموزش فدراسیون والیبال در برپایی اینگونه دوره‌های ارزشمند و ماندنی سنجیده می‌شود. شنیده‌ایم دعوت از رزنده مربی صاحب رکورد برزیلی نیز در برنامه‌های این کمیته جای گرفته است. برای دانش‌افزایی نباید هیچ فرصتی را از دست داد حتی اگر مربیان ایرانی مجبور شوند از جیب هزینه کنند.

استارت با شرایط خاص
تمرینات تیم ملی والیبال برای مأموریت‌های مهم قاره‌ای و جهانی از امروز آغاز می‌شود. بهروز عطایی و دستیاران ایتالیایی‌اش چند دلمشغولی دارند؛ آماده کردن تیم برای لیگ ملت‌ها، شرکت در مسابقات قهرمانی جهان که بعد از المپیک مهم‌ترین رویداد جهان است و بازی‌های آسیایی چین که اهمیت و مدالش برای مسئولان ورزش در اولویت قرار دارد. اما نکته مهم مراقبت از بازیکنان کلیدی تیم است که یا آسیب‌دیدگی‌های مزمن دارند یا مثل جواد کریمی، علی‌اصغر مجرد و میثم صالحی جراحی کرده‌اند. کادر فنی باید به فکر جایگزین برای این مهره‌ها هم باشد. در لیگ پارسال متأسفانه نوستاره‌ای نیافتیم که بر آن تأکید کنیم ولی اگر به هنگام دست به‌کار شویم، از استعدادهای معمولی هم می‌توانیم به خوبی بهره‌برداری کنیم. در مجموع باید دید کادرفنی تیم ملی برای ماموریت‌های ویژه‌ای که در پیش دارد با چه برنامه‌ای پیش خواهد رفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید