• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 18 فروردین 1401
کد مطلب : 157494
+
-

تقویم/ سالمرگ/ سمبل قشر آسیب‌پذیر


کمتر کسی است که فیلم «آپارتمان شماره 13» به کارگردانی یدالله صمدی را دیده باشد و بازی درخشان «جمشید اسماعیل‌خانی» را در نقش سبزی فروش محل و ساکن این آپارتمان به یاد نیاورد و تحسین اش نکرده باشد. به همین دلیل این فیلم توانست در سال 1369و در40سالگی اسماعیل‌خانی، در نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، نامزد جایزه سیمرغ بلورین نقش دوم مرد شود. او همچنین سال 1378در 49سالگی برای فیلم «مرد بارانی» به کارگردانی ابوالحسن داوودی برای دومین بار در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین نقش دوم مرد، نامزد شد.
 اسماعیل خانی که اغلب نقش آدم‌هایی از قشر ضعیف جامعه را بازی می‌کرد، خیلی زود در ۱۸ فروردین ۱۳۸۱ و در ۵۲سالگی به‌دلیل سکته مغزی درگذشت. او علاوه بر سینما، در تلویزیون و تئاتر هم فعالیت می‌کرد. اسماعیل خانی بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۹ در شیراز شروع کرد. شروع فعالیتش در سینما هم به سال ۱۳۶۸ و با بازی در فیلم «زیر بام‌های شهر» به کارگردانی اصغر هاشمی بر می‌گردد. جمشید اسماعیل‌خانی برای فیلم‌های «زیر بام‌های شهر» و «روسری آبی»، سیمرغ بهترین بازیگر نقش دوم مرد از جشنواره‌های هشتم و سیزدهم فیلم فجر را به خانه برد. گوهر خیراندیش، همسر او که بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است درباره مرگ این بازیگر توانا گفته بود: «جمشید اسماعیل‌خانی در طول زندگی کوتاه و 
پر بارش از مهر و عزت مردمی برخوردار بود و کوچ نابهنگامش همراه با احترام و عزت بود. من هم آرزو می‌کنم زندگی و مرگ باعزتی داشته باشم.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید