• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 18 فروردین 1401
کد مطلب : 157445
+
-

نگهداشت شهر تا شعاع 100متری مساجد

شهرداری تهران به مناسبت بهار قرآن برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است

گزارش 2
نگهداشت شهر تا شعاع 100متری مساجد

زینب زینال‌زاده -  خبرنگار

نگهداشت شهر (رفت و روب معابر، شست‌وشوی سطل‌های زباله، جمع‌آوری پسماند، بازپیرایی فضاهای سبز و...) اصلی‌ترین وظیفه شهرداری تهران هستند که هرگز تعطیل نمی‌شوند و در مناسبت و ایام ملی و مذهبی با رویکردهای متفاوت و به‌صورت خاص‌تر انجام می‌شوند. حالا امسال طبق یک‌برنامه ویژه برای نخستین‌بار، در ماه مبارک رمضان نگهداشت شهر تا شعاع 100متری اطراف مساجد در محلات انجام می‌شود و شهروندان هم می‌توانند در انجام بهتر امور با شهرداری تهران همراه شوند. اهالی محله‌های 352گانه درصورتی که اطراف مسجد محله‌شان نیاز به نظافت و... داشته باشد می‌توانند با سامانه 137تماس بگیرند. به‌گفته رضا محمدی، مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق، همسطح‌سازی‌ پل‌های فلزی تردد عابر پیاده، ساماندهی علائم ترافیکی عمودی، افقی و تابلوهای راهنمای مسیر، پاکسازی و لایروبی انهار، پاکسازی و رنگ‌آمیزی مخازن و زیر مخزنی، آرام‌سازی تردد وسایل نقلیه در معابر برای عابران پیاده، لکه‌گیری هندسی آسفالت و مرمت جداول، مناسب‌سازی کفپوش پیاده‌رو و حذف زواید فیزیکی، برچسب‌کنی و پاکسازی و امحای نوشته‌ها در جداره‌ها و ساماندهی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی مجاور م مساجد، کارهایی هستند که تا پایان رمضان با جدیت در 124ناحیه پایتخت پیگیری می‌شوند. علاوه بر موضوع نگهداشت شهر، شهرداری تهران با انجام اقدامات و اجرای برنامه‌های ویژه، حال و هوای پایتخت را در ماه مهمانی خدا متحول کرده است. اکران طرح‌های فرهنگی روی سازه‌های تبلیغاتی شهر، اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت موضوعات قرآنی، برگزاری مسابقات ورزشی از افطار تا سحر، توزیع 20هزار بسته معیشتی در میان نیازمندان و... تنها تکه‌هایی از پازل اقدامات رمضانی شهرداری تهران است.

پذیرایی از روزه‌داران در شهر زیرزمینی
در ایام رمضان فضاسازی تمام ایستگاه‌های مترو با نصب کتیبه‌های فرهنگی (آیاتی از قرآن کریم و متون فرهنگی با عنوان سی تدبر، سی تلنگر) انجام شده است. نمازخانه ایستگاه‌های مترو غبارروبی و فرش‌ها نو شده‌اند و مسافران می‌توانند نمازهای ظهر و مغرب را در آنها اقامه کنند. به‌گفته سیدمحمد نقیب، سرپرست معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران تا پایان ماه رمضان با توزیع افطاری ساده در ایستگاه‌های میدان حضرت ولی‌عصر (عج)، میدان آزادی، امام خمینی (ره)، آزادگان، تئاتر شهر، قائم، کرج‌، گلشهر، فرهنگسرا، راه‌آهن، شاهد و تهران (صادقیه) از روزه‌داران پذیرایی می‌شود. همچنین ایستگاه‌های امام خمینی(ره)، دروازه دولت و تئاتر شهر تا پایان ماه رمضان از ساعت 20میزبان محفل انس با قرآن هستند. 

ضیافت الحسین در میدان امام حسین(ع)
«ضیافت الحسین» عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری با مشارکت رادیو قرآن در میدان آیینی امام حسین(ع) باهدف ترویج سنت حسنه افطاری ساده اجرا می‌شود. ایجاد جریان فرهنگی در قالب برنامه‌های دینی، ایجاد زمینه گسترش فضایل اخلاقی، ارتقای سبک زندگی ایرانی - اسلامی، ایجاد فضای شاد و معنوی و... از دیگر اهداف این برنامه هستند. در قالب این برنامه مراسم ترتیل‌خوانی، دعا خوانی و مناجات‌خوانی هر روز از ساعت 16تا 20برگزار و در پایان هم سفره افطاری گسترده و از شهروندان پذیرایی می‌شود.

گسترده شدن سفره‌های بهشت 
برای نخستین‌بار در ماه مبارک رمضان غرفه‌های «سفره بهشت، افطار ساده» در 5نقطه از ورودی و خروجی بهشت زهرا(س) دایر شده است. به‌گفته مهدی قربانعلی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان در این غرفه‌ها با بسته‌های افطاری ساده و بهداشتی، از مهمانان ماه خدا پذیرایی و کنار غرفه‌ها نماز جماعت اقامه می‌شود. براساس پیش‌بینی‌ها هر شب هزار بسته افطاری ساده در این غرفه‌ها توزیع می‌شود، اما با توجه به افزایش زائران گلزار شهدا در روزهای آتی و شرکت آنها در مراسم مناجات‌خوانی و ترتیل‌خوانی، امکان افزایش تعداد بسته‌های افطاری فراهم است. علاوه بر آن غرفه‌های صلواتی که توسط شهروندان و خیرین برپا می‌شود همچنان در گلزار شهدا از اذان مغرب تا سحر فعال هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید