• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 18 فروردین 1401
کد مطلب : 157433
+
-

اما و اگرهای تازه درباره اثر رمدیسیور

محققان براساس تحقیق جدیدی که به‌تازگی نتایج آن منتشر شده، اعلام کرده‌اند رمدیسیور تأثیر چندانی بر بهبود بالینی بیماران کووید-19 ندارد

پزشکی
اما و اگرهای تازه درباره اثر رمدیسیور

2داروی امیدوارکننده برای درمان کووید-19 در کارآزمایی‌های بالینی، نتیجه مطلوب نگرفتند. این دو دارو شامل رمدیسیور و کومستات بودند که در 5کشور اروپایی روی 843بیمار از مارس2020 تا ژانویه 2021 مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. رمدیسیور از میانه‌های بحران همه‌گیری کووید-19 یکی از روزنه‌های امید برای نجات جان بیماران بستری و نیازمند به اکسیژن یا دستگاه تنفس مصنوعی بود. دیگر داروی مطرح که در بیشتر کشورهای اروپایی برای بیماران خفیف تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گرفت، کوموستات نام داشت که این دارو نیز در مطالعات چراغ سبز نگرفت.
محققان در 2 مقاله جداگانه گزارش دادند، این دو دارو که در مطالعات اولیه برای درمان بیماران کووید امیدوارکننده به‌نظر می‌رسید، در کارآزمایی بین گروه‌های تصادفی و شاهد، فواید چندانی از خود نشان ندادند.
در ژاپن در فاصله بین نوامبر‌2020 و مارس‌2021، محققان به‌طور تصادفی 155بیمار مبتلا به  کووید-19 خفیف یا متوسط را برای دریافت داروی پانکراتیت موسوم به کوموستات mesylate از شرکت Ono Pharmaceutical و دارونما به‌مدت حداکثر 14روز اختصاص دادند. کوموستات در واقع آنزیمی را که به نسخه‌های مختلف ویروس کرونا برای عفونی‌کردن سلول کمک می‌کند، مسدود می‌کند اما نتوانست بیماران را از شر ویروس در مجرای تنفسی خلاص کند.
به گزارش رویترز، درباره رمدیسیور نیز، 2هفته پس از اینکه بیماران شرکت‌کننده در کارآزمایی این داروی ضد‌ویروسی گیلاد ساینس - که به‌عنوان Veklury فروخته می‌شود – را همراه با مراقبت استاندارد تا 10روز دریافت کردند، هیچ تفاوتی بین گروه‌ها در علائم بهبودی وجود نداشت. رمدیسیور به‌عنوان انفوزیون وریدی در روز اول با دوز 200میلی گرم به بیماران تزریق شد و تا روز نهم این تزریق با دوز 100میلی‌گرم ادامه داشت که در مجموع 10روز درمان را شامل می‌شد.
این تحقیق با سرمایه‌گذاری چند نهاد اروپایی ازجمله کمیسیون اتحادیه اروپایی وزارت بهداشت فرانسه انجام شده است.

ایمنی واکسن‌های  کووید-19 در سه‌ماهه اول بارداری
درحالی‌که داروهای مدنظر برای درمان بیماران کووید-19 نتوانست امتیاز مناسبی بگیرد، مطالعات انجام‌شده حاکی از ایمنی واکسن‌های کووید-19 برای زنان باردار است. داده‌های نخست این مطالعات نشان می‌دهد که واکسیناسیون کووید-19 در طول 3ماه اول بارداری خطری برای ایجاد نقایص بدو تولد در جنین ندارد. محققان در دانشگاه نورث وسترن شیکاگو، هزار و 149زن را که حداقل یک دوز واکسن مدرنا یا فایزر‌ تزریق کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند که بین 30روز قبل از لقاح تا 14هفته پس از بارداری، یعنی زمانی که جنین به‌دلیل داروهای مصرفی توسط مادر در معرض آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به نقایص مادرزادی است، قرار داشتند. طبق گزارش منتشر‌شده در مجله JAMA Pediatrics ‌در مقایسه با 2007زن باردار که غیرواکسینه بودند و یا بعدا واکسن زده بودند، آنهایی که در مدت زمان بسیار کوتاهی قبل از بارداری واکسینه شده بودند یا در ابتدای بارداری که جنین در معرض اتفاقات غیرعادی است، واکسن زده بودند، در معاینه و سونوگرافی توسط پزشک علائم غیرعادی در جنین آنها مشاهده نشد.
نویسندگان این مطالعه اذعان دارند که بررسی جنین با سونوگرافی به اندازه معاینه نوزاد قابل اعتماد نیست و از آنجایی که بسیاری از زنانی که مورد مطالعه قرار گرفتند هنوز باردار هستند، اثبات واقعی ایمنی واکسیناسیون در سه‌ماهه اول نیاز به مطالعات گسترده‌تری روی نوزادان دارد.

آلوده‌شدن سلول‌های چشم با کووید
نتایج آزمایشگاهی نشان داد کروناویروسی که منجر به  کووید-19 می‌شود، سلول‌های فرایند دیداری چشم را عفونی می‌کند و در آنجا تکثیر می‌شود. محققان برای انجام این آزمایش از سلول انسانی در لوله‌های آزمایشگاهی استفاده کردند تا نسخه مینیاتوری و ساده‌شده شبکیه را رشد بدهند. شبکیه به بافت عصبی در پشت چشم گفته می‌شود که تصاویر را دریافت و آنها را به‌عنوان سیگنال‌های الکتریک به مغز ارسال می‌کند. زمانی که محققان این اندامک را در معرض ویروس قرار دادند، ویروس موفق به آلوده‌کردن چندین سلول عصبی شبکیه که عملکردهای مختلفی از خود نشان می‌دهد، شد. علاوه بر این، این ویروس توانست در این سلول‌ها خود را تکثیر کند. محققان همچنین دریافتند در ارگانوئیدهای آلوده، ژن‌هایی که سطح پروتئین‌های التهابی مرتبط با آسیب شبکیه را افزایش می‌دهند، فعال‌تر بودند. آنها همچنین دریافتند که سلول‌های جوان‌‌تر شبکیه در برابر ویروس آسیب‌‌پذیرتر هستند، احتمالا به این دلیل که سلول‌های جوان‌تر پروتئین بیشتری روی سطوح خود دارند که ویروس از آن به‌عنوان دروازه‌ای برای ورود استفاده می‌کند.
البته آزمایش‌های بعدی نشان داد، آنتی‌بادی‌هایی که دروازه را مسدود کرده و راه ورود سلول را سخت‌تر کرده بودند، به‌نظر می‌رسید از اندامک‌های شبکیه محافظت می‌کنند. یافته‌ها نشان داد که سندروم کووید مزمن ممکن است به مشکلات شبکیه نیز بینجامد.

این خبر را به اشتراک بگذارید