• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 17 فروردین 1401
کد مطلب : 157369
+
-

پیک هفتم، اردیبهشت می‌رسد؟

آمارها از افزایش موارد ابتلا و بستری‌های کرونا حکایت دارد، در تهران هم میزان مراجعه‌های سرپایی بالا رفته است

سلامت
پیک هفتم، اردیبهشت می‌رسد؟

روی سیاه کرونا باز هم در حال نمایان شدن است. شیوع ویروس که از آخرین روزهای اسفند سال گذشته، با ثبت آمار دورقمی فوتی‌ها و کاهش قابل توجه تعداد بستری و ابتلای روزانه، کنترل شده به‌نظر می‌رسید حالا بار دیگر، در حال برداشتن خیز دیگری است. خیز جدید کرونا در آمارهای روزانه اعلام شده از سوی وزارت بهداشت پیداست، وقتی که تعداد بستری‌ها از 200نفر به نزدیک 500نفر رسید و آمار ابتلای روزانه هم با جهش قابل توجهی طی 24ساعت 3هزارو500نفر را رد کرد و روز گذشته خودش را به 4هزارو615نفر رساند. روند ابتلا و بستری از ابتدای فروردین کنترل شده بود و روی میانگین 250بستری مانده بود، آمار ابتلا هم بین 1500 تا 2500نوسان داشت و شمار فوتی‌ها هم زیر 50نفر در روز را تجربه کرد و در دوازدهمین روز فروردین به 36نفر هم رسید. با این همه اما روز گذشته، در دومین روز متوالی در فروردین، آمار بستری و ابتلا جهش قابل توجهی پیدا کرد. پانزدهم فروردین آمار بستری‌ها 450نفر و ابتلای جدید روزانه 3هزارو519نفر بود و روز گذشته این عدد به‌ترتیب به 477مورد و 4هزارو615نفر رسید که نشان از بالا رفتن آمار ابتلا و بستری دارد. به‌گفته متخصصان آمار فوتی‌ها معمولا 2هفته تا یک ماه پس از بالا رفتن تعداد ابتلا افزایش پیدا می‌کند، بنابراین پایین بودن تعداد مرگ‌ها، نتیجه اتفاقاتی است که در هفته‌های اخیر اسفند و 2هفته اخیر صورت گرفته و با افزایش تعداد بستری‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سنجش میزان شیوع، در روزها و هفته‌های آینده نوسان آمار در مرگ‌ها مشخص می‌شود.
حالا با توجه به آغاز پیک جدیدی در کشورهای اروپایی، به‌نظر می‌‌رسد به‌زودی در کشور هم تحت‌تأثیر سفرهای نوروزی و تجمع‌ها و در ادامه آن بازگشایی مدارس، پیک جدیدی از بیماری رقم بخورد. این همان هشداری است که حمید سوری، رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری ستاد ملی مقابله با کرونا پس از پایان تعطیلات به همشهری داد و روز گذشته هم به ایسنا تأکید کرد که اواسط اردیبهشت، احتمال وقوع پیک هفتم کرونا وجود دارد. براساس اعلام او، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که پیک بعدی کرونا با چه سویه‌ای همراه خواهد بود اما هرچه هست، ویروس برای بقای خود در حال جهش‌های جدیدی است. سوری درباره سویه دلتاکرون که ترکیبی از اومیکرون و دلتاست هم توضیح می‌دهد و می‌گوید که این سویه چندان جدی نیست و تأثیر چندانی بر اپیدمی نداشته است. هم‌اکنون به‌نظر می‌رسد ترکیبی از واریانت‌های اومیکرون و دلتا در کشور وجود داشته باشد و احتمالا گردش ویروس در کشور رخ دهد که شانس گسترش موج از نقاط پرتردد و پرتماس بیشتر است.
هشدار نسبت به وقوع پیک جدید را تنها این مسئول در ستاد ملی مقابله با کرونا نمی‌دهد، معاون درمان فرماندهی عملیات مقابله با کرونای تهران هم از افزایش تعداد مراجعان سرپایی کرونا در استان تهران خبر می‌دهد و در عین حال به فارس می‌گوید که احتمالا موجی از افزایش موارد ابتلا به کرونا رخ می‌دهد اما اینکه چقدر منجر به بالا رفتن موارد مرگ می‌شود، قابل پیش‌بینی نیست. براساس اعلام نادر توکلی، افزایش موارد ابتلا در استان تهران از دهه دوم فروردین آغاز شد: «در 24ساعت گذشته 3600مراجعه به کلینیک‌های تنفسی ثبت شد که نشان می‌دهد دیدو بازدیدهای نوروزی بر آمارها تأثیر گذاشته است. هرچند که هنوز بستری‌ها بالا نرفته و موارد فوت همچنان پایین است.» خبرهای خوبی از شیوع زیرسویه‌های جدید کرونا در دنیا شنیده نمی‌شود. براساس آخرین خبرهای رسیده از چین، نوع جدیدی از زیرسویه اومیکرون در این کشور شناسایی شده است، این زیرسویه با برچسب «BA.1.1» با سایر انواع ویروس کرونا که توالی یابی شده در چین یا به پایگاه داده جهانی گزارش شده است، مطابقت ندارد و در «سوژو»، شهری در مجاورت شانگهای چین یافت شده است. انگلستان هم زیرمجموعه جدیدی از سویه اومیکرون به‌نام «XE» را شناسایی کرده است. براساس اعلام آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA)، صدها نفر در این کشور، تاکنون به XE آلوده شده‌اند که بخش کوچکی از کل عفونت‌های کووید در این کشور است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید