• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 17 فروردین 1401
کد مطلب : 157368
+
-

زمان در رمضان

پیک‌های ترددهای درون‌شهری، بانک‌ها و اداره‌ها و مصرف انرژی در ماه مبارک رمضان چگونه است و تا چه اندازه می‌توانیم آن را مدیریت کنیم؟

گزارش
زمان در رمضان

زهرا رستگارمقدم- روزنامه‌نگار

با پایان تعطیلات نوروزی و آغاز ماه مبارک رمضان، تغییراتی در ساعات کاری اصناف، ادارات و حتی حمل‌ونقل عمومی و ساعات ترافیک ایجاد شده است. همانگونه که سال‌های گذشته با شروع ماه رمضان، شرایط و زمان کاری و ترافیکی شهر تغییر می‌کرد، اما این تغییر ساعت‌ها چه تغییری در زندگی ما ایجاد خواهد کرد و چه کیفیتی از زندگی ما دستخوش تغییر خواهد شد؟

تکلیف ما با واحدهای اداری
در همان ابتدا با تصویب هیأت دولت با هدف ایجاد زمینه لازم برای استفاده مطلوب کارکنان از فضایل و معنویات این ماه، ساعت کاری ادارات و بانک‌ها ۹ صبح تا ۱۴:۳۰ بعداز‌ظهر تعیین شد. ساعات کار در روزهای نوزدهم و بیست‌‌وسوم هم با یک ساعت تأخیر نسبت به سایر روزهای ماه رمضان مشخص شدند. البته پس از این بود که شورای هماهنگی بانک‌ها، ساعت کاری بانک‌ها را در ایام رمضان یک ساعت کمتر کرد و به 7:30 تا 13 تغییر داد. این نیز به آن دلیل بود که هیأت دولت در یکی از بخش‌های این مصوبه آورده بود که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است ساعت فعالیت بانک‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کند که آغاز آن حداقل ۳۰دقیقه قبل از آغاز به‌کار ادارات و سازمان‌ها باشد. کسری کار ناشی از اجرای این تصویب‌نامه در ماه مبارک رمضان درباره کارکنان مشمول دورکاری در چارچوب آیین‌نامه مربوط و با رعایت سقف مقرر در قانون (۴۴ساعت در هفته) از طریق انجام دورکاری و درباره سایر کارکنان از طریق دورکاری در غیر از موارد مندرج در آیین‌نامه مربوط یا برنامه آموزش حضوری و غیرحضوری، موضوع ماده‌۹۳‌ قانون مدیریت کشوری جبران می‌شود.
اما اگر قرار است کارتان به ادارات بیفتد حتما باید سحرخیز باشید. اگر گذرتان به بانک هم بیفتد، شنبه تا چهارشنبه پیش از ساعت13 باید کارتان را انجام دهید. روزهای پنجشنبه اما یک‌ساعت هم زودتر بانک‌ها تعطیل می‌شوند؛ یعنی تا ساعت12 بیشتر وقت ندارید کارهای بانکی خود را به پایان برسانید.

وضعیت شهر و اصناف
رئیس اتاق اصناف می‌گوید که در ماه رمضان واحدهای صنفی مواد غذایی تعطیل هستند و فقط تعدادی از واحدها مثل اغذیه‌فروشی‌ها به شکل بیرون‌بر فعالیت می‌کنند. قاسم نوده فراهانی گفته بود که واحدهایی که در ماه مبارک رمضان به شکل بیرون‌بر فعالیت دارند، در واحد صنفی خود حق پذیرش مهمان ندارند: «این واحدها فقط غذاهای سرد را آماده می‌‌کنند.» اما چند روز پیش سرهنگ نادر مرادی ساعت کاری صنوف در ماه مبارک رمضان را وابسته به نوع صنف مربوطه دانست و گفت: «صنوفی مانند طلافروشی، خیاطی، آرایشگری و... که در طول روز مجاز به فعالیت هستند، ساعت کاری فعالیتشان مانند سابق است. در راستای کمک به معیشت مردم صنوفی که با اغذیه در ارتباط هستند مانند رستوران‌ها، آبمیوه‌فروشی‌ها و برخی سوپرمارکت‌ها که در طول روز اجازه فعالیت ندارند، می‌توانند از اذان مغرب تا سحر (اذان صبح) فعالیت کنند. این مجوز به آن معنا نیست که هر اغذیه‌فروشی در هر جایی بخواهد تا سحر فعالیت داشته باشد. صنوفی که تمایل دارند تا سحر فعالیت کنند، باید به پلیس اماکن مراجعه کنند و درخواست مجوز داشته باشند تا با بررسی نیازسنجی لازم، این مجوز برای آنها صادر شود.» صنوف دیگری که از قبل مجوز شبانه‌روزی داشتند، مانند داروخانه‌ها یا برخی از هایپرها، نیازی به مراجعه مجدد برای کسب مجوز ندارند.

حمل‌ونقل و کلاف ترافیک
ساعت طرح ترافیک نیز از ۶:۳۰ تا ۱۷ عصر تغییر کرد. شهرداری تهران در تمهیدی، در روز نخست مترو و اتوبوس را تا 9صبح رایگان کرد تا حجم سفرهای صبحگاهی این ناوگان را افزایش دهد. ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی در همه مدل‌ها نیز برنامه‌هایشان تغییر کرد. هرچند در 2سال گذشته بی‌توجهی و استقبال کم از حمل‌ونقل عمومی باعث شد کمبودها و مشکلاتی ایجاد شود، اما حداکثر توان ناوگان و کاهش سرفاصله در مترو، در دستور کار قرار گرفت. جابه‌جایی ناوگان اتوبوس و تاکسی به سمت ایستگاه‌های پرمسافر بیشتر شد و اجازه داده شد تا ون‌های مسافربری برای تردد در خطوط ویژه حرکت کنند. تهران به ۷۵۰۰ اتوبوس احتیاج دارد اما هم‌اکنون ۲۲۰۰‌دستگاه در اختیار دارد. با توجه به مصوبه شورای حمل‌ونقل و ترافیک ساعات پایانی طرح ترافیک در نیمه اول سال ساعت۱۹ است که با فرا‌رسیدن ماه مبارک رمضان ساعت پایانی طرح ترافیک ساعت۱۷ شده است.
با اینکه تهران به شلوغی‌های پیش از سال نو بازنگشته، اما باز هم ممکن است در بعضی خیابان‌ها درگیر ترافیک شوید. بنابراین بد نیست بدانید پیک ترافیک از ساعت17 تا اذان مغرب خواهد بود که همه می‌خواهند خود را به سفره‌های افطار برسانند. پیش و پس از این ساعت ترافیک به شکل محسوسی کم خواهد شد. برای سوار‌شدن به مترو و اتوبوس هم همین مورد را درنظر بگیرید.

مصرف انرژی در ماه خدا
معمولا اینگونه است که در هفته اول ماه مبارک رمضان میزان مصرف برق ‌هنگام سحر و افطار افزایش می‌یابد. به‌نظر می‌رسد با فرارسیدن زودهنگام گرما، مصرف برق در این ماه بیش از سال‌های گذشته شود. خصوصا حالا که اعلام شده پیک مصرف برق در شبانه‌روز گذشته به ۴۲ هزار و ۷۳۰ مگاوات رسیده که نسبت به پیک مصرف برق در روز مشابه سال قبل، رشدی ۹ درصدی را نشان می‌دهد.
گرم‌شدن کم‌سابقه هوا در میانه فروردین، بازگشت کولرها به مدار در برخی شهرهای کشور و مردم روزه‌داری که از گرما گریزان هستند، می‌تواند اثر این گرمای زودرس را در رشد مصرف برق به وضوح نشان دهد. پس حواس‌تان به قطع برق در سال‌های گذشته باشد و در مصرف دقت کنید تا این تابستان گرم که حالا نشانگانی از خود بروز داده را به سلامت سپری کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید