• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
چهار شنبه 17 فروردین 1401
کد مطلب : 157360
+
-

همشهری برنامه‌های وزارت نیرو برای روزهای اوج مصرف را بررسی می‌کند

وعده تابستان بدون خاموشی

خطر قطع برق در تابستان پیش‌رو همچنان وجود دارد و هرچند مقامات وزارت نیرو می‌گویند تلاش می‌کنند تا در روزهای گرم نخستین سال قرن جدید، خاموشی رخ ندهد، اما بی‌احتیاطی در مصرف می‌تواند احتمال قطع برنامه‌ریزی‌شده در ماه‌های آینده را تشدید کند. علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو می‌گوید: برنامه‌های مهمی در حوزه توسعه نیروگاه‌ها و همچنین مدیریت تقاضا و صرفه‌جویی در مصرف برق داریم و امیدواریم تابستان امسال با حداقل مشکلات سپری شود. او قول داده در سال‌جاری 6هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه کند و تا پایان دولت هم به ناترازی بین تولید و مصرف برق پایان دهد. اما روند رشد مصرف، چالش بزرگ پیش پای سیاستگذاران حوزه تولید، انتقال و توزیع برق است و اگر سیاست‌های مدیریت تقاضا جدی گرفته نشود، بیم آن می‌رود که روند مصرف به‌ویژه در روزهای پیک و گرم سال از تولید سبقت بگیرد.
به گزارش همشهری، از 6هزار مگاوات برقی که قرار است به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود، 4.5هزار مگاوات آن سهم نیروگاه‌های جدید حرارتی و 1.5هزار مگاوات دیگر هم سهم برق تجدیدپذیر و اضافه‌شدن به ظرفیت نیروگاه‌های جدید خواهد بود.

گرمای زودرس در بهار قرن جدید
افزایش دما در ایران آن‌هم در نیمه نخست فروردین سال1401 یک زنگ هشدار برای شبکه برق به شمار می‌رود. دمای هوا در پایتخت ایران روز گذشته به 30درجه و در برخی استان‌ها به بالای 40درجه رسیده و باعث شده تا پیک مصرف برق در شبانه‌روز به 42هزار و 730مگاوات برسد که نسبت به روز 16فروردین پارسال 9درصد بر میزان مصرف برق اضافه شده است. این وضع نشان می‌دهد اگر افزایش دمای زودرس در هفته‌های پیش‌رو استمرار داشته باشد، فشار روی شبکه برق به جای نیمه دوم تیرماه این‌بار در نیمه دوم اردیبهشت یا خرداد شروع شود.

عبور هوشمندانه از تونل مصرف
آرش کردی، مدیرعامل توانیر با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، بیش از نیمی از بارهای مصرفی شبکه کنترل‌پذیر خواهد شد، گفت: تفاوت اصلی برنامه‌های مدیریت بار امسال با سال‌های گذشته، کنترل‌‍‌پذیری بارهای مصرفی شبکه برق است. او با بیان اینکه تمام بخش‌های صنعت برق شامل تولید، انتقال و توزیع، برنامه‌ها را به شکل مدون از ماه‌ها قبل تدوین و عملیات اجرایی طرح‌ها را شروع کرده‌اند، افزود: یکی از بزرگ‌ترین وجه تمایز برنامه‌های مدیریت مصرف امسال نسبت به سال‌های گذشته، اجرای برنامه‌ها با محوریت هوشمند‌سازی‌ و کنترل‌پذیری مصارف است. به گفته او، هوشمند‌سازی‌ عمده بارها به لحاظ قرائت و از لحاظ کنترل در دست اجراست و براساس برنامه‌ریزی‌ها بین 50 تا 60درصد بارهای مصرفی شبکه برق در تابستان امسال، قابل رصد و پایش دقیق خواهد بود.

تولید با حداکثر ظرفیت
به‌گفته مصطفی رجبی‌مقدم، سخنگوی صنعت برق ایران، تولید ۷۳‌هزار مگاوات نیروگاه حرارتی برای تامین نیاز در زمان اوج مصرف تابستان پیش‌بینی شده و انجام تعمیرات برای ۱۰۰‌هزار مگاوات نیروگاه ازجمله اقدامات انجام‌شده برای افزایش اطمینان از تامین برق در تابستان است.
 او با بیان اینکه درحال حاضر ۸۷‌هزار مگاوات نیروگاه در کشور نصب شده که تعمیرات اساسی در برخی از این نیروگاه‌ها 2بار انجام شده، می‌افزاید: طبق برنامه‌‌ریزی‌های انجام‌شده تا پیش از تابستان باید ۶‌هزار مگاوات ظرفیت جدید به تولید برق کشور افزوده شود که این ظرفیت شامل احداث نیروگاه جدید، ارتقای توان تولید نیروگاه‌های موجود و استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده توربین‌ها‌ست.
 این مقام ارشد وزارت نیرو در عین حال از کاهش محسوس ذخایر آبی برای تولید برق در نیروگاه‌های برقابی به میزان 10درصد خبر داده و تأکید می‌کند: اگر مشترکان صرفه‌جویی مناسبی در مصرف برق داشته باشند، می‌توانیم تا پیش از شروع زمان اوج مصرف استفاده مناسبی از نیروگاه‌های برقابی داشته باشیم.

برق‌خواران خانگی
بررسی‌های رسمی نشان می‌دهد 90درصد مصرف برق خانگی به 3وسیله الکتریکی پرکاربرد اختصاص داشته و می‌توان با استفاده صحیح از این لوازم، مصرف برق و به‌تبع آن هزینه قبوض را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد. نکته مهم اینکه بخش خانگی، تجاری، اداری و عمومی کشور بیش از 50درصد برق تولیدی کشور را به‌خود اختصاص می‌دهند. در کشورهای پیشرفته، بخش عمده مصرف برق به بخش مولد یعنی تولید و صنعت اختصاص می‌یابد و صرف به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصاد و تولید ناخالص داخلی کشورها می‌شود، شاید با یک مثال ساده بتوان بیشتر به اهمیت موضوع پی برد، اینکه از ۵۳‌هزار مگاوات پیک بار تابستان بیش از ۲۰‌هزار مگاوات مربوط به سیستم‌ سرمایشی در بخش‌های مختلف بوده که معادل کل مصرف برق 3کشور همسایه ایران است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید