• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 17 فروردین 1401
کد مطلب : 157349
+
-

پیشنهاد احضار رئیس دانشگاه تهران به صحن شورا

مؤسسه ژئوفیزیک ‌دانشگاه تهران از اسفند سال گذشته تاکنون 4بار اقدام به جابه‌جایی 200نهال و قطع 50درخت کرده است؛ درحالی‌که این داستان همچنان ادامه دارد

گزارش 2
پیشنهاد احضار رئیس دانشگاه تهران به صحن شورا

مؤسسه ژئوفیزیک‌دانشگاه تهران در شرایطی برای جابه‌جایی و قطع 200اصله درخت در خیابان خوارزمی اصرار دارد که یک عضو شورای شهر تهران روز گذشته در صحن شورا پیشنهاد احضار رئیس دانشگاه تهران را ارائه داد. به گزارش همشهری، احمد صادقی در تذکر پیش از دستور گفت: «برای قطع درختان فقط نباید در صحن شورا تذکر بدهیم، باید رئیس دانشگاه تهران به شورا بیاید و توضیح دهد که این درختان را به چه حقی قطع کردند؟ ما از هرکس توقع داشته باشیم، از رئیس دانشگاه تهران توقع این کار را نداریم و نیازمند توضیح است.» 
اقدامات غیرقانونی مؤسسه ژئوفیزیک‌ دانشگاه تهران به جایی رسیده که تاکنون منجر به قطع 50اصله درخت شده است. البته این اقدامات با سختگیری‌ و پیگیری‌های شهرداری منطقه 3و واکنش‌های صریح اعضای شورای شهر تهران هنوز متوقف نشده است. این در حالی است که زمزمه فعالیت غیرقانونی از اسفند سال گذشته شنیده شد و در روزهای منتهی به روز درختکاری این مؤسسه برای نخستین‌بار اقدام به جابه‌جایی چندین نهال کرد که عوامل شهرداری منطقه3 بعد از اطلاع از این موضوع، جلوی فعالیت مؤسسه ژئوفیزیک ‌دانشگاه تهران را گرفتند.
در آن روزها، به‌نظر می‌رسید تذکرات عوامل شهرداری منطقه به مؤسسه علمی و دانشگاهی سبب توقف در فعالیت غیرقانونی آنها شود، ولی در کمتر از 2هفته، در روز 29اسفند بار دیگر اقدام به جابه‌جایی و قطع درختان کردند. برای بار دوم، عوامل مؤسسه ژئوفیزیک ‌دانشگاه تهران با ۶۰ نفر نیروی انسانی به همراه لودر و کامیون از مسیر دیگری ورود کردند تا جابه‌جایی صورت بگیرد و این بار نیز عوامل شهرداری دوباره جلوی آنها را گرفتند.
در اواخر عید نوروز نیز عوامل دانشگاه تهران بار دیگر با بیل مکانیکی وارد مجموعه شدند تا این بار شهرداری منطقه3 با نیوجرسی خروجی‌های این مرکز را گرفت تا بیل مکانیکی و لودر امکان خروج نداشته باشد. پس از آن حمید جوانی، شهردار منطقه3 گفت: «تا این لحظه جلوی این کار گرفته شده است، اما این کار نیاز به تعیین‌تکلیف دارد؛ چرا‌که مجموعه محصور است و ورود همکاران ما را صورتجلسه کردند و نیاز به حکم قضایی است. هم‌اکنون کار متوقف است، اما امکان فعالیت آنها دوباره وجود دارد.» 

فاز جدید اقدامات دانشگاه
در نخستین جلسه شورای شهر تهران در سال جدید، ناصر امانی نسبت به قطع و جابه‌جایی درختان در مؤسسه ژئوفیزیک‌ دانشگاه تهران واکنش نشان داد. او گفت: «در بخش خبری 18:30شبکه تهران گزارشی پخش شد که از قطع 200اصله درخت توسط یک دستگاه رسمی دولتی در خیابان خوارزمی در مرکز لرزه‌نگاری وابسته به دانشگاه تهران حکایت داشت. این اتفاق در آستانه روز طبیعت یک دهن‌کجی آشکار به قوانین و مقررات و تخریب محیط‌زیست توسط مرکزی بود که آرم علم و پژوهش بر سردر آن مزین است.» امانی تأکید کرد: «این اقدام در آستانه روز طبیعت و توسط یک نهاد رسمی به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و از شهردار تهران درخواست می‌کنم به‌صورت ویژه به این هنجارشکنی رسیدگی کند و از طریق راهکارهای قانونی عوامل این اقدام اعم از آمرین و عاملین را مشخص و ضمن معرفی در مراجع قضایی به افکارعمومی هم گزارش کند. وقتی یک نهاد رسمی آن هم در روز تعطیل و در شب دست به این کار می‌زنند مایه تأسف است و باید به جد با آن برخورد کرد.» 
ورود شورای شهر تهران و شهرداری منطقه 3از یک سو و از سوی دیگر بازتاب قطع و جابه‌جایی درختان در رسانه‌ها سبب توقف این کار توسط مؤسسه ژئوفیزیک‌دانشگاه تهران نشد. چنان‌که در روزهای گذشته، موضوع جابه‌جایی و قطع درختان با برخورد فیزیکی کارکنان این مؤسسه با نیروهای شهرداری منطقه 3وارد فاز جدیدی شد.
شهردار منطقه 3در این رابطه گفت: «با توجه به جابه‌جایی 200نهال و قطع 50درخت در این مؤسسه، عوامل شهرداری منطقه پس از اخذ حکم ورود به ملک به‌منظور جلوگیری از این اقدام غیرقانونی وارد مجموعه شده که با گاز اشک‌آور و باتوم آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و مصدوم کرده‌اند.» حمید جوانی عنوان کرد:‌ «در حال تنظیم شکوائیه علیه مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران هستیم و از طریق مراجع قضایی با ناقضان قانون و مخربین محیط‌زیست برخورد خواهیم کرد.» 
به همین دلیل، در جلسه روز گذشته شورای شهر، ناصر امانی گفت: «شهرداری این‌قدر ضعیف نشده که نتواند با مجموعه‌ای که تخلف و برخلاف قول و تعهدش عمل می‌کند، برخورد کند. مخصوصاً در مورد ضرب و شتم کارکنان زحمتکش شهرداری، مدیریت شهری نباید کوتاه بیاید و لازم است شورا و شهردار در راستای حمایت از نیروها یک موضع یکپارچه بگیرند.» در ادامه مهدی پیرهادی، دیگر عضو شورای شهر تهران یادآور شد: «براساس مجوز داده شده قرار بوده جابه‌جایی درختان در فصل مناسب و با حضور کارشناسان فضای سبز انجام شود، اما نه‌تنها به این موضوع توجه نشده، بلکه مأموران هم مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند؛ ازاین‌رو ضررت دارد وزیر علوم پاسخگو باشد.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید