• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
چهار شنبه 17 فروردین 1401
کد مطلب : 157347
+
-

در نخستین جلسه قرارگاه عمومی حمل‌ونقل عمومی و پاک مطرح شد

دورخیز برای حل مسئله ترافیک

طبق برنامه، سهم حمل‌ونقل عمومی از سفرهای شهری تهران باید به 75درصد برسد

گزارش
دورخیز برای حل مسئله ترافیک

مدیریت جدید شهر تهران برای مدیریت ترافیک و افزایش بهره‌مندی شهروندان از حمل‌ونقل همگانی، قرارگاهی را تشکیل داده تا از ظرفیت‌های ممکن برای این منظور استفاده شود. برنامه این قرارگاه، شکل‌گیری تعامل میان تمامی دستگاه‌های مسئول به‌ویژه ارتباط مؤثر میان شهرداری و دولت در ایجاد راه‌های جدید برای تامین منابع مالی مورد نیاز توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. به هرحال آنچه عیان است اینکه در بخش مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی، جدا از کمبود ناوگان، بحث فرسودگی هم مطرح است که روی آلودگی هوا تأثیر می‌گذارد. برای این منظور، شهرداری تهران حل بخشی از معادله ترافیک، آلودگی هوا و حمل‌ونقل عمومی به شیوه‌های نو را دنبال می‌کند.
به همین‌خاطر، نخستین جلسه قرارگاه عمومی حمل‌ونقل عمومی و پاک به میزبانی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، معاون حمل‌ونقل و ترافیک و مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل پایتخت برگزار شد تا با مطرح شدن مشکلات و ارائه پیشنهادها و بیان راه‌حل‌ها شاهد شکوفایی و تقویت هرچه بیشتر حمل‌ونقل عمومی در کلانشهر تهران باشیم. 

مدیریت مشارکتی در حوزه حمل‌ونقل 
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در ابتدای این جلسه با تأکید بر لزوم مدیریت واحد در پیشبرد بهتر کارها گفت: «در مسیری که در مدیریت شهری طی می‌کنیم، جنس مدیریت، مدیریت مشارکتی است. از آنجا که در امورات مختلف، مدیریت واحد شهری وجود ندارد، باید از طریق قرارگاه و به هم پیوستگی بین موضوعات در شهر کارها را پیش ببریم. در حوزه حمل‌ونقل، مسئولیت مستقیم مربوط به‌خود شهرداری است و انتظار از ما بیش از سایر  دستگاه‌هاست. 
این، هم کار ما را راحت می‌کند و هم سخت، چرا که می‌توان با تصمیم واحد کار را راحت پیش برد، اما از طرفی هم نگاه‌ها به سمت شهرداری است و پاسخگویی جدی از سوی شهرداری را می‌طلبد. موضوع روان‌سازی‌ شهر، نقطه قله حمل‌ونقل است و جنبه هوای پاک و عدم‌آلودگی هم موضوع دومی است که بخشی از آن به حمل‌ونقل برمی‌گردد. در نخستین جلسات، موضوعات مختلف مرور و پیشنهادها ارائه و درباره آن بحث می‌شود. مصوبات از آن استخراج شده و ابلاغ می‌شود و در راستای آن پاسخ معتبر برای انجام و یا عدم‌انجام را خواهیم داشت. باید پیشنهادها مطرح و اولویت‌ها فهرست‌بندی شود و دبیرخانه باید به‌صورت فعال اقدام کند. هربخشی باید پاسخگوی وظایفی باشد که در این قرارگاه بر عهده‌اش گذاشته می‌شود.»
مجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران هم با اشاره به این موضوع که مدهای حمل‌ونقل همگانی در تهران کاملا به‌صورت مستقل مدیریت می‌شوند و این موضوع مشکلاتی را ایجاد می‌کند و به همین علت تشکیل مرکز مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان یکی از مصوبات راهبردی این جلسه می‌تواند به حل این مشکل کمک شایانی کند، گفت: «باید به این هدف برسیم که ۷۵درصد از جابه‌جایی‌های شهر تهران در قالب حمل‌ونقل عمومی انجام شود.» بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز با تأکید بر این موضوع که اگر برنامه‌ریزی درستی در مدیریت جابه‌جایی افراد صورت نگیرد شاهد اتفاقات ناگواری خواهیم‌ بود درباره نیاز‌ها، چالش و مشکلات اتوبوسرانی پایتخت مطالب مهمی را مطرح کرد.
 در ادامه این جلسه رسول محمدی‌راستین، مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی‌های شهری هم اعلام کرد: «در قالب برنامه تهاتر نفت به وزارت کشور اجازه‌ داده شده تا از محل فروش نفت ۵۰۰میلیون یورو برای تامین ۵هزار دستگاه اتوبوس اختصاص داده شود که البته این مبلغ ۳۶۰۰دستگاه را کفاف می‌دهد که ظرف ۳ماه آینده این قراردادها عملیاتی می‌شود.»
مهدی وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران نیز درباره مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های این سازمان در سال1401 گفت: «در حوزه بار و پایانه ۶پروژه و اقدام از قبیل تکمیل و افتتاح پایانه جدید شرق، امکان‌سنجی انتقال و توسعه پایانه مسافربری در جنوب غربی تهران، پیاده‌سازی‌ مدل هوشمند مدیریت پایانه‌ها در حوزه بار و مسافر، احداث 4هاب لجستیک شهر تهران و تمهید شرایط مدل کسب‌وکار اینترنتی در حمل‌ونقل مسافر بین شهری، برای سال۱۴۰۱ مدنظر است.»

مکث
تهران در مسیر کاهش ترافیک و آلودگی هوا
پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران


شهرداری تهران در تازه‌ترین اقدام برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس و مترو) و همچنین توسعه حمل‌ونقل پاک قرار گاهی با عنوان «توسعه حمل‌ونقل همگانی و پاک» راه‌اندازی کرده است. راه‌اندازی این قرارگاه سبب هم‌افزایی همه دستگاه‌های ذیربط و عمل‌کردن آنها به تعهداتشان می‌شود و امیدوارم راه‌اندازی این قرارگاه (توسعه حمل‌ونقل همگانی و پاک) منجر به تصمیمات هم‌افزا در راستای کاهش ترافیک و آلودگی هوا شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید