• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 17 فروردین 1401
کد مطلب : 157344
+
-

تازه‌ترین گزارش پژوهشکده بانک مرکزی نشان می‌دهد

کاهش تولیدات صنعتی برای چهارمین ماه

اطلاعات پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد روند تولید کارخانه‌های صنعتی برای چهارمین ماه متوالی نزولی است. در این میان 2 صنعت پتروشیمی و فلزات اساسی با بیشترین میزان کاهش تولید مواجه شده‌اند.
به گزارش همشهری، پژوهشکده پولی و بانکی به‌عنوان بازوی تحقیقاتی بانک مرکزی تازه‌ترین گزارش شاخص تولیدات صنعتی را که برگرفته از عملکرد شرکت‌های صنعتی بورس است، منتشر و اعلام کرد روند کاهش تولید در کارخانه‌های صنعتی برای چهارمین ماه متوالی ادامه یافته است.
طبق این اطلاعات در شرایطی که میزان تولید در کارخانه‌های صنعتی در شهریور سال قبل اندکی بهبود یافت بود، اما از پاییز پارسال دوباره روند نزولی تولید در کارخانه‌های صنعتی آغاز شده و شاخص تولیدات صنعتی در پاییز پارسال نسبت به ‌مدت مشابه سال قبل به بازده منفی یک تا صفر درصد رسید. این روند نزولی تولید در دی و بهمن ماه نیز ادامه یافته و شاخص تولید صنعتی در این دو ماه به‌ترتیب منفی ۰٫۱درصد و منفی ۰٫7درصد بوده است. در این میان برخی صنایع نسبت به سایر صنایع با افت بیشتری مواجه شده‌اند.

وضعیت صنایع از نظر تولید
اطلاعات پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد یکی از دلایلی که به کاهش شاخص تولیدات صنعتی منجر شده کاهش تولید در 2صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی است و علت این کاهش تولید، کاهش سطح تقاضا در این صنایع است که عمدتا صادراتی هستند.
روند نزولی تقاضا برای محصولات این دو صنعت موجب شده موجودی انبار این کارخانه‌ها در چند ماه گذشته افزایش یابد؛ به‌عبارتی کاهش تقاضا باعث شده محصولات این دو گروه که عمدتا تولید کننده‌های پتروشیمی و فولاد هستند، به جای بازار راهی انبار‌ها شود. با توجه به اینکه این دو صنعت، سهم زیادی از تولیدات صنعتی کشور دارند افت تولید در این صنایع مهم‌ترین عامل کاهش شاخص تولیدات صنعتی بوده است. با این حال کاهش تولید فقط مربوط به این صنایع نیست و میزان تولید در صنایع مهمی مانند دارو‌سازی‌ و صنایع غذایی هم در بهمن ماه کاهش یافته است. از دیگر صنایعی که با کاهش تولید مواجه شده‌اند می‌توان به تولید‌کننده‌های دستگاه‌های برقی و محصولات فلزی اشاره کرد.
با وجود این نزول، میزان تولید در برخی از صنایع هم در بهمن ماه پارسال رشد کرده است؛ به‌طور مثال آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص تولید صنایع خودروسازی و ساخت قطعات، لاستیک و پلاستیک، ماشین‌آلات و تجهیزات و فرآورده‌های نفتی افزایش یافته است؛ با این حال شاخص تولید صنعت خودروسازی و ساخت قطعات در بهمن ماه کمتر از نرخ رشدی بوده است که در دی ماه به ثبت رسیده است.

پیش‌بینی آینده 
بیشتر از 4ماه است که روند نزولی تولید ادامه دارد و مشخص نیست که این روند نزولی تولید در کارخانه‌های صنعتی تا کجا ادامه دارد، اما بازوی تحقیقاتی بانک مرکزی پیش‌بینی کرده با توجه به روند رو به رشد موجودی انبار کارخانه‌ها که نشان‌دهنده کاهش سطح تقاضاست، احتمالا این روند نزولی تولید در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد یافت.
 طبق اطلاعات پژوهشکده پولی و بانکی، موجودی انبار کارخانه‌ها از خرداد تا آذر ۱۴۰۰ به جز شهریور ماه افزایش یافته است و این افزایش از مهر ماه روند فزاینده‌ای گرفته و در آذر ماه شاخص موجودی انبار کارخانه‌ها بیشترین افزایش را در یک سال اخیر داشته است. در دی ‌ماه و بهمن ماه نیز این روند رو به رشد ادامه یافته که نشان می‌دهد میزان کاهش تولید در صنایع، کمتر از میزان کاهش فروش بوده است و این روند در موجودی انبار می‌تواند نشان‌دهنده تضعیف تولید صنعتی در ماه‌های آینده باشد.
طبق اطلاعات پژوهشکده پولی و بانکی، بیشترین میزان افزایش موجودی انبار مربوط به 2صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی است که در 3ماه اخیر افزایش قابل توجهی داشته است که این موضوع ناشی از کاهش سطح تقاضا در این صنایع بوده است.یکی دیگر از صنایعی که در ماه‌های اخیر حجم انبار تولیداتش افزایش یافته، صنعت داروسازی است که این افزایش با صنایع شیمیایی و فلزات اساسی تفاوت دارد و به‌نظر می‌رسد بخش اصلی این افزایش موجودی انبار ناشی از محدودیت‌های طرف عرضه مانند کمبود مواد اولیه وارداتی باشد. در چنین شرایطی با توجه به آنکه انبار کالاهای صنعتی در کارخانه‌ها به‌دلیل کاهش تقاضا در حال افزایش است، برآورد می‌شود سطح تولید در ماه‌های آینده هم متناسب با کاهش سطح تقاضا کاهش یابد و به نزول شاخص تولیدات صنعتی در ایران منجر شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید