• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 17 فروردین 1401
کد مطلب : 157317
+
-

بلیت ارزان‌تر، تماشاگر بیشتر

همشهری ارتباط گیشه‌های سرد را با بهای 45هزار تومانی بلیت بررسی می‌کند

سینما
بلیت ارزان‌تر، تماشاگر بیشتر

مسعود پویا- روزنامه‌نگار

هرقدر هم گفته شود بلیت ۴۵ هزار تومانی با توجه به تورم لجام‌گسیخته این سال‌ها، گران نیست، باز هم نمی‌شود تأثیر افزایش بهای بلیت سینماها را در کاهش تماشاگر انکار کرد. نکته‌ای که شورای صنفی نمایش هم متوجه آن شده و در تازه‌ترین مصوبه‌اش بلیت سینماها در ماه رمضان را تا سانس ۷ عصر نیم‌بها کرده است.
اینکه همه‌‌چیز در این سال‌ها گران و گران‌تر شده دلیل موجهی برای افزایش بهای بلیت سینماها آن هم تا این میزان نبود. در این شرایط دشوار اقتصادی یکی از نخستین چیزهایی که از سبد خانوار حذف می‌شود سینماست. وقتی با خبرهایی چون فروش نرفتن درصد قابل توجهی از میوه‌های ایام نوروز مواجه می‌شویم، تکلیف سینما دیگر معلوم است؛ سینمایی‌ که روزگاری تفریحی ارزان محسوب می‌شد و حالا چون نان شب نیست می‌شود به‌راحتی کنارش گذاشت‌.
در کوتاه‌مدت ممکن است کاهش تماشاگر با افزایش بهای بلیت جبران شود ولی ادامه این روند سینما را کاملا به تفریح طبقه برخوردار تبدیل می‌کند‌؛ طبقه‌ای که شاید با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی هم مشکلی نداشته باشد و همین الان هم برای دیدن یک فیلم روی پرده به همراه خانواده و دوستان با بهای بلیت و مخلفات به‌راحتی هزینه میلیونی کند و ککش هم نگزد.
 با پولی که این طبقه در یک شب هزینه می‌کند، طبقه متوسط و فرودست یک هفته زندگی می‌کند. تجربه همین روزها نشان می‌دهد که اگر بلیت ارزان باشد تماشاگر بیشتری به سینما می‌آید‌. نکته‌ای که در صحبت‌های مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر به‌عنوان متولی سینماهای متعلق به شهرداری مشهود است و جالب اینکه یکی از اعضای شورای صنفی نمایش هم گزینه ارزان شدن بلیت را رد نمی‌کند.

افزایش تماشاگران در پایین شهر
در روزهایی که همه به مقایسه آمار تماشاگران سینما در ایام نوروز امسال با اکران عید دوران قبل از کرونا می‌پردازند و کاهش مخاطبان را نشانه‌ای از تعمیق بحران مخاطب می‌دانند، اقبال عمومی از فیلم‌های اکران شده در یک پردیس متعلق به شهرداری در جنوب شهر، نشان داد که بهای بلیت به‌خصوص در مناطقی که اقشار فرودست جامعه در آن ساکن هستند، تأثیر بسزایی در میزان جذب تماشاگر دارد.
مجید اکبرشاهی، مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر در این زمینه گفت: نوروز امسال در سینماهای مؤسسه تصویر شهر شاهد رشد مخاطب و افزایش فروش فیلم‌ها بودیم. نوروز امسال تعداد ۵۳ هزار و ۵۰۰ نفر در سینماهای این مجموعه به تماشای فیلم‌ها نشستند.
اکبرشاهی ادامه داد: مؤسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مسئولیت اداره 4پردیس سینمایی را برعهده دارد که پردیس سینما گالری ملت با ۱۲ سالن نمایش، سینماهای راگا و تماشا در منطقه شهرری و یافت‌آباد هر کدام با 3سالن نمایش و پردیس سینمایی رازی در میدان گمرک با ۲ سالن نمایش میزبان شهروندان و علاقه‌مندان به سینما بوده است.وی گفت: با برنامه‌ریزی که امسال انجام دادیم تصمیم گرفتیم که قیمت بلیت سینما در پردیس سینمایی رازی که در منطقه ۱۱ شهرداری تهران واقع شده است را افزایش ندهیم و این سینما همانند سال گذشته در تمام ایام هفته بلیت را با بهای ۱۵ هزار تومان به مخاطبان ارائه می‌دهد. که این نکته یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش اقبال مخاطبان در منطقه جنوب شهر تهران بوده است.اکبرشاهی همچنین گفت: ما امسال کوشیدیم ظرفیت هر سینما، قابلیت فیلم‌ها در جذب مخاطب، گرایش مردم هر منطقه و توان هر سینما برای جذب حداکثری تماشاگر را بسنجیم و براساس این مؤلفه‌ها، سینماها را مدیریت کردیم. به گزارش ایسنا، مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر در پایان گفت: فروش قابل‌قبول فیلم‌ها در آغاز سال ۱۴۰۱ و قرن جدید نویدبخش روزهایی خوب برای سینمای ایران است. امیدوارم استقبال مخاطبان از فیلم‌ها ادامه داشته باشد و امسال، رونق به سالن‌های سینما بازگردد.

احتمال بازنگری در بهای بلیت سینما
در اواخر سال گذشته یکی از محورهای جلسات شورای صنفی نمایش، بحث افزایش بهای بلیت بود. پیشنهاد شورای صنفی افزایش بها تا سقف ۵۰ هزار تومان بود و برخی از سینماداران با اشاره به ثابت ماندن بهای بلیت در طول سال‌های اخیر و افزایش بهای هر کالا و خدماتی جز سینما، از افزایش قیمت بلیت سینماها دفاع می‌کردند. در نهایت هم سازمان سینمایی با کمی تخفیف، بهای بلیت ۴۵ هزار تومانی را مصوب کرد که نتیجه این تصمیم را می‌شود در تعداد تماشاگران اکران نوروزی امسال مشاهده کرد. حالا اما به‌نظر می‌رسد حتی مدافعان افزایش چشمگیر بهای بلیت هم متوجه شده‌اند چنین تصمیمی خیلی به سود سینما تمام نشده است. سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی و عضو شورای صنفی نمایش که با ایلنا گفت‌وگو می‌کرد در پاسخ به پرسشی درباره گرانی بلیت‌های سینما و احتمال بازنگری در قیمت بلیت گفت: هرچیزی امکان‌پذیر است و احتمال بازنگری در قیمت‌ها نیز وجود دارد؛ ضمن آنکه ما دوست داریم سینما ارزان باشد ولی دولت هم باید همکاری کند.ما از زیرساخت سینما صحبت می‌کنیم که شامل تجهیزات است. اگر با حمایت دولت قیمت‌ این زیرساخت‌ها پایین بیاید قطعا قیمت بلیت‌‌های سینما هم ارزان‌تر می‌شود. این عضو شورای صنفی نمایش، توپ را در میدان سازمان سینمایی می‌اندازد و از عمل نکردن به وعده‌ها می‌گوید و همچنین از تصمیمات درخصوص اخذ مالیات از سینماها انتقاد می‌کند که نکته درستی است. به‌خصوص که سینماداران جزو اصنافی بودند که در 2 سال اخیر با بیشترین آسیب از شرایط کرونایی کشور مواجه شدند. سینمادارانی که همچنان چشم انتظار حمایت‌های وعده داده شده هستند. مدیر سینما آزادی در این زمینه گفت:«سازمان سینمایی اعلام کرده بود ۵ میلیارد تومان به سینماها کمک می‌کند که تا الان این اتفاق نیفتاده است.نکته دیگر این است که من از تصمیم‌گیری نهادهای اجرایی تعجب می‌کنم. چطور تمام قوانین مالیاتی و بیمه‌ای‌در دولت متمرکز شده است که برای سینما اجرا کند؟ انبوه کسب‌وکارها و دلال‌هایی بی‌قاعده بدون مالیات و بیمه به حیات خود ادامه می‌دهد و در یک جایی به‌طور شفاف تا پیش از کرونا ۲۹۰میلیارد چرخش مالی آن بوده همه‌ قوانین بیمه‌ای و مالیاتی اینجا اجرا می‌شود. متأسفانه منتقدین ما به اینها توجه نمی‌کنند و بعد اعتراض می‌کنند که چرا قیمت بلیت‌ها بالا رفته است؛ متأسفانه به سینما به‌عنوان بنگاه اقتصادی نگاه می‌شود و طبعا قیمت‌های آن رشد می‌کند؛اگر دولت این نگاه را بردارد قطعا قیمت‌ها به این صورت نیست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید