• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 16 فروردین 1401
کد مطلب : 157270
+
-

مسیر صعب

نگاه
مسیر صعب

فاطمه عباسی - روزنامه‌نگار

صحنه خلوت است، نمایش اما تمام نشد‌‌‌‌‌ه، د‌‌‌‌‌ر میانه‌ د‌‌‌‌‌شت چند‌‌‌‌‌ مرد‌‌‌‌‌ قرقره را مخالف عقربه‌های ساعت می‌چرخانند تا طناب سفت شود. بچه‌ها، کیف و کتاب در دست به سیم بکسل آویزان می‌شوند، نفس‌ها در سینه حبس است. رودخانه را که رد می‌کنند، نمایش تمام می‌شود و خیال‌ها راحت. تا مسافر بعدی که از راه برسد و بخواهد عرض رودخانه را با سیم بوکسل طی کند.

  سال‌هاست روستای ابراهیم‌آباد شهرستان پلدختر را به انگشتان قطع‌شده دستان مردمانش می‌شناسند؛ مردمی که برای عبور از مسیر رودخانه کشکان باید از «گرگر» استفاده کنند، وسیله‌ای ابتدایی که شبیه به یک تله‌کابین روی یک سیم فلزی سوار است و به دو طرف آن قرقره‌ای وصل شده است و تاکنون انگشتان دست بسیاری از مردم این روستا را قطع کرده است. مانند روستای ابراهیم‌آباد زیاد است؛ روستاهای صعب العبور در خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، ایلام و... که راه ندارند، پل ندارند و برای رسیدن به شهر یا جاده اصلی، باید سوار بر یک طناب، جانشان را کف دستشان بگذارند و از دره و رودخانه عبور کنند. کافی است یک لحظه حواست پرت شود تا قرقره انگشتانت را قطع کند یا تعادلت به هم بخورد و پرت شوی توی آب.
  
چند روز پیش ویدئویی منتشر شد که نشان می‌داد مردی از اهالی روستای سرصحرا در ایذه خوزستان برای رد شدن از یک مسیر کوهستانی همراه با دختر کوچکش مجبور به استفاده از سیم بکسل شده است. اما از آنجا که این مسیر برای مردم روستا که می‌خواهند به شهر بروند پر دردسر است، بسیاری از اهالی این روستا و روستاهای اطراف قید رفت‌وآمد را زده‌اند و حتی یک خانواده در روستای احمد‌آباد هنوز نتوانسته‌اند بچه شش‌ماهه خود را برای واکسن زدن به شهر ببرند، چون نمی‌توانند بچه را با سیم از رودخانه رد کنند. دکتر و بهورزی هم برای این افراد به روستا نمی‌آید.
  
روز گذشته در پی انتشار این ویدئو معاون سازمان راهداری اعلام کرد که این مشکل را پیگیری و حل می‌کند. واقعیت این است که مردمان روستاهای صعب العبور سال‌هاست که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌‌کنند و وعده‌های مسئولان هنوز هم نتوانسته از مشکلاتشان بکاهد. چند سال پیش قرار شد برای مردم روستای ابراهیم آباد پل درست کنند تا مجبور نباشند روی گرگر بنشینند. ساخت پل هنوز تمام نشده بود که سیل آمد و سازه پل را تخریب کرد و از 2 سال پیش تاکنون هنوز این پل ساخته نشده است. با این همه مردم همچنان امیدوارند؛ امید به محقق شدن وعده‌ها و ساخته شدن راه‌ها.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید