• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 16 فروردین 1401
کد مطلب : 157253
+
-

واکنش‌‌ها به گمانه‌زنی درباره پیش‌نویس توافق در وین

اگرچه در هفته‌های اخیر مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین با حضور جمهوری ‌اسلامی ایران و 1+4 به‌دلیل زیاده‌خواهی‌های آمریکا همچنان متوقف مانده ‌است، اما رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌ها پیرامون روند گفت‌وگوها و آخرین وضعیت توافق‌های به‌دست آمده میان طرفین ادامه دارد و برخی نمایندگان مجلس نیز در روزهای اخیر با استناد به پیش‌نویس احتمالی منتشر شده از توافق وین، از رعایت نشدن برخی خطوط قرمز ایران انتقاد کردند. این انتقادها دیروز با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز مواجه شد و سعید خطیب‌زاده تأکید کرد که این وزارتخانه مسئولیت قطعی در حفظ و صیانت از منافع مردم را داشته و شورای‌ عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات را برعهده دارد که رئیس مجلس نیز در این شورا حضور دارد.
وی بر این نکته هم تأکید کرده‌ است که اگر امروز پافشاری بر حقوق و منافع ملت ایران نبود، شاید یک توافق نیم‌بند، ماه‌ها قبل حاصل می‌شد. خطیب‌زاده همچنین منتقدان را به «خوانش غیرگزینشی» دعوت و تصریح کرد که مقام‌های دستگاه دیپلماسی کشور با برگزاری جلسه‌های منظم عمومی و خصوصی با نمایندگان مجلس، مسائل موجود را مطرح و به ابهام‌ها پاسخ می‌دهند.  دیروز اعضای کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست ‌خارجی مجلس نیز به مباحث مطرح شده در این زمینه واکنش نشان دادند و تصریح کردند که هنوز پیش‌نویسی درکار نیست، چرا که مذاکرات هنوز کاملا به پایان نرسیده‌ است. نایب‌رئیس این کمیسیون به ایرنا گفت: پیش‌نویسی که مبنای توافق نهایی باشد، هنوز تهیه نشده ‌است، زیرا مذاکرات هنوز در مرحله رایزنی‌های نهایی قرار دارد و اینگونه نیست که بگوییم مذاکرات کاملا تمام‌ شده و به نقطه پایانی رسیده ‌است.
ابراهیم عزیزی با بیان اینکه نباید پیش‌داوری کنیم و تاکنون هیچ پیش‌نویسی درخصوص مذاکرات به مجلس و کمیسیون تخصصی و امنیت‌ ملی مجلس ارائه نشده ‌است، افزود: در جلسه‌های متعددی که با حضور وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در وین برگزار شده، محتوای مذاکرات و موضوع‌هایی که مطرح شده و دیدگاه‌های طرفین تشریح شده ‌است.

پیش‌نویسی تهیه نشده‌ است
دیگر عضو کمیسیون امنیت‌ ملی مجلس نیز معتقد است اصولا با توجه به اینکه هنوز توافقی بین ایران و غرب صورت نگرفته، بنابراین پیش‌نویسی هم تهیه نشده ‌است؛ موضوعی که براساس آن نباید گمانه‌زنی‌های مطرح در این زمینه را چندان مقرون به واقعیت  دانست.
فدا حسین مالکی با بیان اینکه تاکنون وزارت امور خارجه پیش‌نویسی از توافق وین به مجلس ارائه نکرده ‌است، ادامه داد: مذاکره‌کنندگان در دور جدید مذاکرات، پیشنهادهایی را به طرف غربی ارائه داده‌اند.
یکی دیگر از نواب رئیس کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست ‌خارجی مجلس هم با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره پیش‌نویس توافق در وین اظهار می‌کند که باید از هرگونه پیش‌داوری، پیشگویی یا قضاوت‌هایی که ناشی از اطلاعات مختصر است، خودداری شود؛ «همگان بدانند که موضوع هسته‌ای و مذاکرات مربوط به برجام، مسئله کلان ملی است که در سطوح ملی مورد نظارت، ارزیابی و پیگیری و اقدام قرار می‌گیرد.»
عباس مقتدایی افزود: از آنجایی که موضوع مذاکرات هسته‌ای در کشور ما «متولی ویژه» دارد، شورای ‌عالی امنیت ملی در کنار وزارت امور خارجه و مجلس و دیگر ارگان‌ها و نهادهای کشور، در جریان کلی و عمدتا جزئیات امر هم قرار دارند. آنچه اکنون درحال پیگیری است، صرفا ابتکار یک نفر یا اراده یک شخص نیست، بلکه کلیت نظام با توجه به شرایط، مصالح، موضوعات مختلف و رهنمودهای مقام ‌معظم ‌رهبری و قانون اقدام راهبردی مجلس که قبلا به تصویب رسیده‌ است عمل می‌کنند و بر مبنای آن اراده ملی محقق خواهد شد.
وی معتقد است همه باید از نقل‌قول‌های شتاب‌زده یا طرح موضوع‌هایی که می‌تواند به امنیت‌ ملی صدمه وارد کند، خودداری کنند؛ «کشور درباره برجام و اجرای قانون اقدام راهبردی، صدای واحد و یکپارچه‌ای دارد.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید