• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 16 فروردین 1401
کد مطلب : 157217
+
-

کاهش 3.5درصدی تولید خودرو در 1400

تیراژ تولید خودرو در سال گذشته 33هزار دستگاه کاهش یافت/ میزان تولید خودرو در اسفند پارسال 42درصد کاهش یافت

گزارش
کاهش 3.5درصدی تولید خودرو در 1400

آمار‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته شرکت‌های خودرو‌ساز جمعا 903هزار دستگاه خودرو تولید کردند که این میزان 3.5درصد یعنی رقمی در حدود 33هزار دستگاه کمتر از سال1399 و برخلاف هدف‌گذاری‌های انجام‌شده و سیاست‌های اعلامی است. به‌گزارش همشهری، مطابق سیاست‌های اعلام‌شده در ابتدای سال قبل قرار بود حجم تولید خودرو در سال‌جاری افزایش یابد اما آمار‌ها نشان می‌دهد سیاست‌های اعلام‌شده، محقق نشده‌ و تولید خودرو نه فقط افزایش نیافته، بلکه با کاهش هم مواجه شده است. بسیاری از کارشناسان علت رشد تصاعدی قیمت خودرو را، در سال گذشته، ناشی از کاهش عرضه می‌دانند، بر همین اساس در روز‌های پایانی سال قبل سیدابراهیم رئیسی با حضور در شرکت‌های خودرو‌سازی‌ و اعلام 8فرمان از آنها خواست تولید خودرو را افزایش دهند. مدیران عامل سایپا و ایران‌خودرو نیز به‌دنبال فرامین رئیس‌جمهوری چند روز پیش ‌اعلام کردند تولید در سایپا امسال به 650هزار و در ایران‌خودرو به 750هزار دستگاه خواهد رسید. این به‌معنای آن است که تیراژ تولید ایران‌خودرو باید در سال‌جاری 300هزار دستگاه و تیراژ تولید سایپا 350هزار دستگاه افزایش یابد. به‌نظر می‌رسد چنانچه هدف‌گذاری‌های انجام‌شده در سال‌جاری نیز محقق نشود، باید منتظر رشد قیمت خودرو در سال1401 باشیم.

کاهش 3/5درصدی تولید
آمار‌ها نشان می‌دهد 4شرکت بزرگ خودرو‌سازی‌ یعنی ایران‌خودرو، سایپا، پارس خودرو و زامیاد در سال1400 جمعا 903هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این میزان در مقایسه با سال قبل 3.5درصد یعنی رقمی معادل 33هزار دستگاه کاهش نشان می‌دهد. بخش عمده کاهش تولید مربوط به ایران‌خودرو است زیرا تیراژ تولید این شرکت در سال1400 با 29هزار دستگاه کاهش به 451هزار دستگاه رسیده است درحالی‌که این شرکت در سال1399 بالغ بر 480هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود. یعنی میزان تولیدات این شرکت در سال قبل 6درصد افت کرده ‌که بخش زیادی از این کاهش تولید مربوط به 2ماه پایانی سال قبل است.
طبق این اطلاعات تیراژ تولید سایپا نیز در سال1400 نزدیک به 12هزارو500دستگاه یعنی معادل 4.7درصد کاهش یافته و به 304هزارو533دستگاه رسیده است. در مقابل میزان تولید پارس خودرو و زامیاد به‌ترتیب 6.6 و 5.8درصد افزایش یافته اما میزان تولیدات این شرکت‌ها به قدری نبوده است که پاسخگوی نیاز و تقاضای بازار باشد. تعداد تولیدات پارس خودرو در سال گذشته 6هزارو 783دستگاه و تیراژ تولید زامیاد 2هزار دستگاه افزایش یافته است. این ارقام نشان می‌دهد بخش عمده کاهش تیراژ تولید خودرو در سال گذشته به کاهش تولید در ایران‌خودرو و سایپا مربوط بوده است.

روند نزولی تولید
آمار‌ها نشان می‌دهد بخش عمده کاهش تولید در شرکت‌های خودرو‌سازی‌ به بهمن و اسفند سال گذشته مربوط بوده، درحالی‌که قرار بود در روزهای پایان سال روند تولید افزایش یابد. طبق اطلاعات موجود جمع کل تولیدات شرکت‌های خودروسازی در اسفند‌ماه سال قبل 42درصد و در بهمن‌ماه 24درصد افت کرده است. طبق آمار‌هایی که در روند تولید و فروش شرکت‌های خودرو‌ساز در سامانه کدال منتشر شده است، جمع کل تولید خودرو در اسفند‌ماه به 41هزارو121دستگاه رسید که این میزان در مقایسه با بهمن 30هزارو372دستگاه کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که در بهمن‌ماه هم روند تولید نزولی و تیراژ تولید 23هزار دستگاه کاهش یافته بود. 
در این میان بیشترین میزان افت تولید در آخرین‌ماه سال قبل مربوط به ایران خودرو بود که میزان تولیداتش نصف شد. این شرکت در اسفند‌ماه1400 جمعا 21هزارو214 دستگاه خودرو تولید کرد که در مقایسه با بهمن‌ماه 27هزار دستگاه کمتر بود و نشان می‌دهد تیراژ تولید در اسفند سال قبل 56درصد کاهش یافته است. اگر میزان تولیدات این شرکت را با دی ماه پارسال مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که تولید ایران‌خودرو حتی افت سنگین‌تری معادل 62درصد داشته است.
سایپا نیز در اسفند‌ماه پارسال وضعیت مشابهی داشته به‌طوری که طبق آمارهای موجود جمع کل تولید این شرکت در اسفند‌ماه پارسال 11درصد و در بهمن‌ماه 44درصد افت داشته است. 2 شرکت پارس خودرو و زامیاد نیز در ماه پایانی سال قبل تولیداتشان به‌ترتیب 16 و 22درصد افت کرد.

افزایش فروش در روز‌های آخر سال
آمارهای تولید و فروش شرکت‌های خودروساز نشان می‌دهد، احتمالا بخش عمده این کاهش تیراژ تولید ناشی از انتقال تمرکز شرکت‌های خودروساز به تکمیل خودروهای ناقص کف پارکینگ و افزایش فروش به‌ویژه در ایران‌خودرو بوده است.
برخی اطلاعات نشان می‌دهد تا دی‌ماه سال قبل 140هزار دستگاه خودرو در کف پارکینگ خودرو‌سازان دپو شده بود که این میزان با تکمیل خودروهای ناقص به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است. طبق آمار‌های موجود بیشترین میزان خودرو‌های فروخته‌شده در پارکینگ مربوط به ایران‌خودرو بوده است به‌طوری که میزان فروش این شرکت در اسفند‌ماه پارسال 80درصد افزایش یافت و تعداد خودروهای فروخته‌شده این شرکت 25هزار دستگاه بیشتر از بهمن ماه بود. میزان فروش شرکت پارس خودرو نیز در اسفند‌ماه بیش از 35درصد افزایش یافته است اما برخلاف گفته‌های مدیرعامل سایپا، اطلاعاتی که در سامانه کدال منتشر شده، نشان می‌دهد حجم فروش سایپا در ماه‌های پایانی سال قبل رشد نکرده است. چند روز قبل محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا گفته بود: بیشترین تحویل خودرو با ۴۷هزار دستگاه در بهمن و اسفند سال گذشته انجام شد و خودروهای کف پارکینگ از ۸۰هزار دستگاه در ۲۳دی‌ به ۴۹هزار دستگاه در اسفند کاهش یافت و انتظار می‌رود تا اول اردیبهشت به ۲۰هزار دستگاه برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید