• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 16 فروردین 1401
کد مطلب : 157173
+
-

خبر/بلیت نیم‌بهای سینما و تئاتر

در جلسه شورای صنفی نمایش مقرر شد بلیت سینماها همه روزه در‌ماه مبارک رمضان نیم‌بها باشد. به گزارش همشهری، نخستین جلسه شورای صنفی نمایش در سال جدید برگزار و براساس آن مصوب شد بلیت سینماها همه روزه در سراسر کشور در‌ماه مبارک رمضان تا ساعت ۱۹ نیم‌بها باشد. همچنین مقرر شد کمیته‌ای سه نفره جهت رسیدگی تخلفات اکران نوروزی تشکیل شود که تصمیمات این کمیته لازم‌الاجراست. همچنین بلیت آثار نمایشی به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاترشهر روزهای یکشنبه هرهفته برای دانشجویان تمامی رشته‌های تحصیلی به‌صورت نیم‌بها ارائه خواهد شد. بلیت نمایش‌های به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاترشهر روزهای یکشنبه هر هفته برای دانشجویان تمامی رشته‌های تحصیلی با 50 درصد تخفیف ارائه خواهد شد. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، دانشجویان تمامی رشته‌های تحصیلی روزهای یکشنبه هرهفته می‌توانند با «مراجعه حضوری» به گیشه تئاترشهر با ارائه کارت دانشجویی خود از تسهیلات تخفیف 50 درصدی بلیت آثار نمایشی به صحنه رفته در این مجموعه بهره‌مند شوند.
هم‌اکنون نمایش‌های «دکتر نون زنش را بیشتر از دکتر مصدق دوست دارد» به نویسندگی شهرام رحیمیان و کارگردانی هادی مرزبان در تالار اصلی، «هملت پشتکوهی» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشتکوهی در تالار چهارسو، «خُماری» به نویسندگی و کارگردانی امین بهروزی در تالار قشقایی و «بی‌خوابی» به نویسندگی و کارگردانی سعید هاشمی‌پور در تالار سایه میزبان مخاطبان تئاتر هستند.

شکستن طلسم طرح حریم «تئاتر شهر» 

قرار بود سال گذشته طرح حریم تئاترشهر به مرحله عملیاتی برسد، اما فرایند عملیاتی آن به سال جدید کشید شده و مدیر تئاترشهر می‌گوید: «با نظر مساعد شورای شهر، شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح حریم تئاتر شهر به‌زودی عملیاتی می‌شود.»
ابراهیم گله‌دارزاده درباره وضعیت طرح حریم مجموعه که قرار بود طبق اعلام شورای شهر تهران پیش از این و در پایان سال ۱۴۰۰ عملیاتی شود، توضیح می‌دهد: «با توجه به اینکه شورای شهر تهران تقریباً نظر مساعدی درخصوص طرح حریم مجموعه تئاترشهر و حل معضلات پیرامون آن دارد و همچنین آخرین مذاکراتی که پیش از تعطیلات نوروز با شهرداری داشتیم، اراده برای عملیاتی شدن طرح حریم تئاتر شهر وجود دارد.» وی همچنین می‌گوید: «قرار بود طرح حریم مجموعه تئاترشهر پیش از نوروز ۱۴۰۱ عملیاتی شود، اما شهرداری منطقه اعلام کرد که کار مطالعات سطحی و میدانی این طرح کمی زمان‌بر شده است .طی چند روز پیش‌رو مجدداً جلساتی را با شهرداری منطقه و شورای شهر تهران برگزار می‌کنیم تا به‌زودی طرح حریم مجموعه تئاترشهر عملیاتی شود.»

زندگی «پروین» روی صحنه می‌آید
گروه اجرایی نمایش «پروین» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی، همزمان با هشتادویکمین سالمرگ پروین اعتصامی، تمرینات خود را برای زنده ساختن نام و یاد این شاعر بزرگ معاصر آغاز کرد.
به گزارش همشهری، حسین کیانی، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس تئاتر از اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ نمایش «پروین» را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه خواهد برد .نمایشنامه این اثر به قلم حسین کیانی ۲۶ دی‌ ۱۴۰۰ در تالار مشاهیر مجموعه‌ تئاترشهر رونمایی و توسط انتشارات نمایش روانه بازار کتاب شد .درام تاریخی و چهره‌نگارانه (پرتره) «پروین»، برشی از زندگی پروین اعتصامی، شاعر شناخته‌شده معاصر است. تنها اثر چاپ و منتشرشده از پروین اعتصامی (زاده ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ – درگذشته ۱۵ فروردین ۱۳۲۰)، دیوان اشعار او با ۶۰۶ شعر در قالب‌های مثنوی، قطعه و قصیده است. اعتصامی بیشتر به‌دلیل به‌کار بردن سبک شعری مناظره و سؤال و جواب در شعرهایش معروف است و ازجمله اشعار بسیار خوانده و شنیده شده‌ او که ۸۱ سالِ پیش، در ۳۵ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری حصبه درگذشت می‌توان به «اشک یتیم»، «در تعزیت پدر»، «زن در ایران»، «پند و نصیحت»، «ای مرغک»، «آرزوی پرواز» و «متاع جوانی» اشاره کرد.
تیم اجرایی این نمایش هنوز نام بازیگران را منتشر نکرده و به‌نظر حسین کیانی برخلاف تئاترهای قبلی این بار سراغ زندگی یکی از شاعران رفته که کار جدی خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید