• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 15 فروردین 1401
کد مطلب : 157076
+
-

جان گرفتن تنورهای نذری

پیشنهاد
جان گرفتن تنورهای نذری

پیرمرد که حالا کمتر موی سفیدی روی سر و صورتش مانده دست در تنور می‌کند و نان‌های داغ را با چنگک قد بلندی که در دست دارد بیرون می‌کشد، همانطور که نان‌ها را روی میز جلوی نانوایی می‌گذارد برای چندمین بار اعلام می‌کند که امروز نان صلواتی است اما برای اینکه افراد بیشتری بتوانند از نان صلواتی به خانه‌هایشان ببرنند کسی بیشتر از 3عدد نان برندارد. مشتری‌ها هم با تکان دادن سر صحبت‌های شاطر را تأیید می‌کنند.
با آغاز روزهای‌ ماه مبارک رمضان نذر نان صلواتی بیشتر از قبل رونق می‌گیرد و با نزدیک شدن به نیمه این ماه، تنورهای بیشتری مملو از نان‌های صلواتی می‌شوند. نان نذری یا صلواتی از سنت‌های حسنه ایرانیان است که با آغاز ‌ماه مبارک رمضان رواج بیشتری پیدا می‌کند. نذر نان از دیر باز بین مسلمانان رواج داشته و نیت خیرات برای اموات و نذر سلامتی و...از مهم‌ترین نذرهایی هستند که باعث شده‌اند ایرانیان در روزهای خاصی از سال خصوصا در‌ ماه مبارک رمضان و نیمه این‌ماه که مزین به میلاد امام حسن مجتبی(ع) است، شب‌های قدر و 28صفر این نذر را ادا کنند. این روزها کمتر نانوایی‌ای در شهرها وجود دارد که نان صلواتی دست مردم ندهد، شهروندانی که به قصد خرید نان داغ و تازه برای سفره‌های افطار خود به نانوایی می‌روند دست خالی از نان صلواتی بازنمی‌گردند.
شاطر هر چند دقیقه یک‌بار با دادن نان صلواتی به مردم از آنها طلب صلوات برای خیرات و اموات می‌کنند و هر مشتری که نان صلواتی دریافت می‌کند زیر لب فاتحه هم نثار اموات فردی می‌کنند که نان رایگان نذر کرده است. اما نان‌های صلواتی غیراز نثار فاتحه برای اموات فرد نذر کننده، با خود نور همدلی و امید را به زندگی آنهایی می‌بخشد که جز خدا تکیه‌گاهی ندارند و سفره خالی خود را با آبرو رنگ می‌دهند.
همشهریانی که در این شرایط نامساعد اقتصادی صورت خود را با سیلی سرخ نگه‌داشته‌اند و اگر نبود تنورهای نذری شاید زندگی سخت‌تر از قبل در‌ماه مبارک رمضان برایشان مقدر می‌شد.
حالا اما در کنار نان‌های نذری و صلواتی نذرهای دیگری هم در دیگر مغازه‌ها به چشم می‌خورد، یکی با
 نزدیک شدن به زمان افطار یک سینی کوچک روی میزی در جلوی مغازه‌اش می‌گذارد و چند بسته خرما درون آن خالی می‌کند تا رهگذران روزه‌دار، روزه خود را با خرماهای نذری باز کنند و دیگری با آماده کردن لقمه‌های کوچک نان و پنیر می‌خواهد سهمی در افطاری همشهریانش داشته باشد، این روزها تنها نان‌های صلواتی نیستند که برای روزه‌داران آماده می‌شوند. همه ما می‌توانیم با تهیه افطاری‌های ساده سهمی کوچک در ثواب‌های این‌ماه پر خیر و برکت داشته باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید