• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 15 فروردین 1401
کد مطلب : 157047
+
-

سهم ایران از بیت‌کوین‌ در دقیقه90

درحالی‌که تنها 2میلیون از بیت‌کوین برنامه‌ریزی شده باقی مانده، فراهم کردن شرایط قانونی و فنی در کشور برای استخراج این رمزارز بیش از گذشته احساس می‌شود

فناوری
سهم ایران از بیت‌کوین‌ در دقیقه90

عمادالدین قاسمی‌پناه - روزنامه‌نگار

 به تازگی سایت bitcoin.com در خبری اعلام کرده که از 21میلیون بیت‌کوین برنامه‌ریزی شده، 19میلیون بیت‌کوین استخراج شده و تنها 2میلیون آن برای کل جهان باقی مانده است. این خبر می‌تواند سرعت رقابت برای استخراج تعداد باقیمانده بیت‌کوین در سراسر جهان را افزایش دهد. کشور ما هم در این رقابت نفسگیر حضور دارد، اما آنچه می‌تواند سهم ما را از استخراج و همچنین جمع‌آوری بیت‌کوین افزایش دهد، فراهم کردن شرایط برای قرار گرفتن در صدر جدول این مسابقه است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که در شرایط تحریم ما به رمزارزها و به‌ویژه به بیت‌کوین نیاز جدی داریم. بنابراین مهیا بودن ظرفیت‌های قانونی استخراج و جمع‌آوری بیت‌کوین و همچنین فراهم بودن شرایط فنی برای مقرون به صرفه بودن استخراج ازجمله تعرفه حامل‌های انرژی می‌تواند به ما کمک کند تا هش‌ریت بیت‌کوین را در کشور افزایش دهیم. در روزهای پایانی سال 1400دولت سیزدهم سند تحول رمزارزها را منتشر کرد که با استقبال کارشناسان و فعالان این صنعت روبه‌رو شد. همچنین کمیسیون اقتصادی مجلس طی یک گزارش و در ادامه ارائه یک طرح پیشنهادی گام مثبتی برای قانونی شدن این صنعت برداشت. با این حال، تعرفه حامل‌های انرژی همچنان مورد انتقاد بسیاری از فعالان این حوزه است. به‌عبارت دیگر، ماینینگ، تکنولوژی نیست که منتظر ما بماند و با سرعت بالا به راه خود ادامه می‌دهد. در این شرایط، ما چیزی جز فرصت‌های از دست رفته و فرار استعدادهای کشور را شاهد نخواهیم بود.

تلاش رقبا برای تصاحب
امید علوی، رئیس هیأت مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک (انجمن بلاکچین) این تعداد محدود از بیت‌کوین باقیمانده را نشانه فرصت کم کشور برای تصاحب آن می‌داند.
علوی معتقد است کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و روسیه در حال تلاش برای تصاحب این مقدار بیت‌کوین هستند تا هرچه سریع‌تر بتوانند ظرفیت قابل توجهی از پردازش شبکه را به ‌خود اختصاص دهند.
او در مورد تصاحب بیت‌کوین 2موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد و نخستین مسئله را تولید بیت‌کوین می‌داند. به‌گفته علوی، «هر کشوری که قیمت برق مناسبی دارد می‌تواند بیت‌کوین تولید کند و قدرت پردازشی، قدرت تصمیم‌گیری و قدرت استراتژیک را در شبکه بیت‌کوین در اختیار داشته باشد.»
رئیس هیأت مدیره انجمن بلاکچین همچنین موضوع کسب‌وکارهای کریپتویی را دومین مسئله می‌داند و می‌گوید: «این مسئله به‌معنای ارائه خدمات بر بستر بلاکچین و استفاده از ابزارهای پرداختی کریپتویی و استفاده از ظرفیت‌های بیت‌کوین است.»
علوی با تأکید بر اینکه این موارد باعث می‌شود که یک کشور بتواند سهم قابل توجهی از بیت‌کوین را در اختیار بگیرد، سهم‌گیری از شبکه بیت‌کوین را مستلزم وجود زیرساخت‌های قانونی و مقررات کافی و لازم برای تقویت کسب‌وکارها می‌داند.
با این حال، او با اظهار تأسف از اینکه ما در هر دو حوزه طی چند سال اخیر ضعیف عمل کرده‌ایم، می‌گوید: «ما نتوانسته‌ایم کسب‌وکارهای بین‌المللی خوبی را در این حوزه توسعه دهیم و همچنین نتوانسته‌ایم درصد قابل توجهی از استخراج رمزارزها ازجمله بیت‌کوین را در کشور جمع کنیم.»
به‌گفته علوی «ما اکنون تقریبا 3درصد ماینینگ جهان را به‌صورت غیرقانونی در ایران داریم و عدد قانونی ماینینگ، به هیچ عنوان عدد مناسب و قابل توجهی نیست».

فراهم‌سازی زیرساخت‌های قانونی
رئیس هیأت مدیره انجمن بلاکچین در عین حال سند تحول رمزارزها را مثبت ارزیابی می‌کند و معتقد است که «اگر دولت بتواند دستورالعمل‌های لازم و مصوبات و مقررات بعدی را به‌گونه‌ای تنظیم کند که این صنعت به سمت توسعه برود تا از آن خلق ثروت کنیم، می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم. اما آنچه اکنون دیده می‌شود، امیدوارکننده نیست و ادامه روند گذشته در این حوزه است.» 
علوی با اشاره به اینکه نرخ حامل‌های انرژی باید به‌گونه‌ای تعیین شود که بتواند با صنعت ماینینگ در جهان رقابت کند، یادآوری می‌کند که قیمت تمام‌شده برق در آمریکا و روسیه کمتر از 4سنت است و این موضوع رقابت را برای کشور ما دشوار می‌کند.
به‌گفته او «پس از نرخ حامل‌های انرژی، مهم‌ترین عامل برای سهم بردن از میزان باقیمانده بیت‌کوین، وجود قوانین تسهیل‌کننده برای پا گرفتن کسب‌وکارهای کریپتویی است».
رئیس هیأت مدیره انجمن بلاکچین این نقاط ضعف را عامل پیشی گرفتن کشورهایی مانند امارات یا ترکیه می‌داند و می‌گوید: «آنها توانسته‌اند کسب‌وکارهای کریپتویی منطقه را در کشور خود مستقر کنند و سهم قابل توجهی از بیت‌کوین را به‌خود اختصاص دهند.»
او درباره کسب‌وکارهای کریپتویی توضیح می‌دهد که این نوع کسب‌وکار به‌معنای استفاده از ظرفیت‌های بلاکچین و رمزارزها در تبادلات مالی بین کشوری و استفاده از ظرفیت‌های رمزارزی در بیمه، قراردادهای هوشمند و موارد دیگر است.

نقش متاورس در جمع‌آوری بیت‌کوین
رئیس هیأت مدیره انجمن بلاکچین در مورد نقش متاورس برای جمع‌آوری بیت‌کوین متاورس را در رده‌های بعدی قرار می‌دهد و می‌گوید: «در کل اگر بستر مناسبی فراهم شود رمزارزها به سمت آن هدایت می‌شوند. یعنی اگر بتوان برای ابزار پرداخت، انتقال ارزش و تبادلات بستر قانونی را فراهم کرد، کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند روی آن توسعه پیدا کنند. متاورس هم یکی از شاخه‌هایی است که می‌تواند در این زمینه قدرت بگیرد و کار کند.» 
علوی با اشاره به اینکه متاورس می‌تواند بستری برای جمع‌آوری بیت‌کوین بیشتر باشد، معتقد است: «اگر قابلیت‌های خوبی به لحاظ زیرساخت‌های قانونی داشته باشیم و در زمره کشورهای پیشرو در این صنعت باشیم، می‌توانیم تعداد زیادی از کسب‌وکارها و کاربران را به‌خود جذب کنیم.»
او تأکید می‌کند که «اگر این امکان را در بستری که مرز و تحریم نمی‌شناسد، فراهم کنیم، می‌توانیم خلق ثروت و خلق ارزش کنیم و به‌عبارت دیگر، کسب‌وکارهای خارجی می‌توانند وارد متاورس‌های ایرانی شوند و در آنها فعالیت کنند. به این ترتیب این اتفاق باعث می‌شود که یک دارایی مناسب در کشور ما شکل بگیرد».

این خبر را به اشتراک بگذارید