• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 15 فروردین 1401
کد مطلب : 157042
+
-

کاهش محبوبیت هالیوود در چین

یادداشت
کاهش محبوبیت هالیوود در چین

آرش نهاوندی - مترجم

درحالی‌که فروش فیلم‌های چینی در گیشه سینماهای این کشور همچنان روندی رو به رشد دارد، فیلم‌های مهم، مطرح و پرسروصدای سینمای آمریکا نظیر فیلم جدید بتمن که در آمریکا و در گیشه سینماهای اروپایی فروش خوبی داشته، با اقبال چندانی از سوی تماشاگران چینی مواجه نشده است. به گزارش هالیوود ریپورتر، زمانی که تاریخ انتشار فیلم بتمن در چین 2هفته پس از اکران این فیلم در آمریکا تعیین شد، امید بسیاری از مدیران اجرایی که در زمینه پخش بین‌المللی فیلم‌ها فعالیت می‌کنند نسبت به آینده سینمای هالیوود در چین دوباره زنده شد. بیش از 2سال بود هیچ فیلم ابرقهرمانی آمریکایی به بازار چین راه نیافته بود. کارشناسان صنعت سینما، تعطیلی پروژه‌های سینمایی آمریکا به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و تصویب قوانین عجیب محدود‌کننده در چین درباره ورود محصولات بزرگ سینمایی آمریکایی به این کشور را از دلایل اصلی این اتفاق می‌دانند. اما انتشار نخستین فیلم ابرقهرمانی در بازار چین پس از 2سال که امیدها را جهت محبوبیت دوباره هالیوود نزد تماشاگران چینی زنده کرده بود، با شیوع موج جدیدی از ویروس کرونا که بدترین موج از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان ارزیابی می‌شود، امیدهای هالیوود را نسبت به حضور امیدوارکننده‌تر در سینمای چین به‌سرعت بدل به ناامیدی کرد. شیوع گسترده ویروس در شهرهای بزرگ شنزن و شانگهای باعث تعطیلی بسیاری از سالن‌های سینما در این مناطق بسیار پرجمعیت و قطب‌های سینمایی چین شد. شیوع ضعیف‌تر موج کرونا در 28استان دیگر چین نیز عملا باعث کاهش شدید میزان حضور تماشاگران در سالن‌های سینما در سراسر چین شد، نتیجه آنکه فیلم بتمن که با فروش 134میلیون دلاری در گیشه سینماهای آمریکای شمالی، آغازی امیدبخش داشته در روزهای اول پس از اکران در چین تنها 12.1میلیون دلار فروش کرد. پیش‌بینی می‌شود فروش نهایی این فیلم در گیشه سینماهای چین به 22میلیون دلار برسد که رقمی بسیار ناامید‌کننده برای یک فیلم بزرگ ابرقهرمانی آمریکایی در بازار سینمای چین است.
البته آغاز دوباره ورود محصولات سینمای آمریکا به بازار سینمای چین همچنان روزنه امید را برای هالیوود در سال‌های آینده باز گذاشته است.
اریک هاندلر، یکی از تحلیلگران مؤسسه تحلیلی اقتصاد کلان «ام کی‌ام پارتنرز» در این‌باره می‌گوید: استودیوهای هالیوودی می‌توانند به‌دلیل ورود دوباره فیلم‌هایشان به بازار چین به آینده با خوش‌بینی بیشتری نگاه کنند.
در سال2021 تنها 20عنوان فیلم آمریکایی در سینماهای چین نمایش داده شدند که این آمار نسبت به قبل از سال2019 کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. در سال‌2019 درست یک‌سال پیش از شیوع پاندمی کرونا، 31عنوان فیلم آمریکایی به بازار چین راه یافته بودند. در 6ماه اول سال 2021به‌دلیل تعویق ساخت و اکران تعداد زیادی از فیلم‌ها در آمریکا، آثار سینمایی کمتری از سینمای آمریکا به بازار چین وارد شد، اما در 6ماهه دوم سال2021 که روند ساخت و اکران فیلم‌ها در آمریکا تقریبا به روند عادی بازگشته بود و پخش فیلم‌های سینمای آمریکا دوباره در سطح جهانی آغاز شده بود، صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست فرارسید و دولت چین دستور داد تا محصولات آمریکایی موقتا در بایگانی قرار داده شوند تا فضایی برای نمایش فیلم‌های ملی و میهنی چینی ایجاد شود. افزایش ملی‌گرایی و حساسیت‌های سیاسی در میان عموم مردم که به‌دلیل بالا گرفتن تنش‌های سیاسی میان دولت‌های چین و آمریکا بروز پیدا کرده بود را نیز می‌توان از دلایل عمده اقبال بیشتر مردم چین به تولیدات سینمایی داخلی دانست.
مسائل سیاسی به‌طور ویژه چشم‌انداز فروش فیلم‌های ابرقهرمانی نظیر «بیوه سیاه»، «ابدی‌ها»، «شانگ شی و افسانه ده حلقه» محصول کمپانی دیزنی، «اسپیس جم: میراث جدید»، محصول وارنر بروز؛ «ونوم: بگذارید کارنیج بیاید» و «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» محصول کمپانی سونی که همگی می‌توانستند ازجمله پرفروش‌ترین فیلم‌های ماه‌های پایانی سال2022 باشند و صدها میلیون دلار را از گیشه سینمای چین نصیب استودیوهای هالیوودی کنند را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است.
در هفته‌های اخیر اما سینمای چین درهای خود را دوباره روی محصولات آمریکایی نظیر «آنچارتد» با بازی تام هالند محصول کمپانی سونی، فیلم مستقل «مون فال» ساخته شده در ژانر فاجعه، «هتل ترانسلوانیا: ترانسفورمانیا» محصول سونی و «هیولاهای خیالی: اسرار دامبلدور» محصول وارنر گشوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید