• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 14 فروردین 1401
کد مطلب : 157026
+
-

بازگشت بومرنگ پلاستیک

حدود یک قرن است که بشر با تولید پلاستیک بی‌هیچ دغدغه دندان‌گیری آن را پس از یک یا چندبار مصرف دور می‌اندازد. اگر فرض کنیم که با آن بومرنگی چند میلیون تنی ساخته‌ایم و به سمت طبیعت پرتابش کرده‌ایم، خبر بد این است که این بومرنگ حالا بازگشته و چه بدانیم و چه ندانیم اتفاقا به سلامتی خودمان برخورد کرده است. درست در آغاز قرن جدید دانشمندان ریزپلاستیک‌ها را در خون مبدع پلاستیک یعنی بشر کشف کردند؛ پلاستیک‌هایی که چند دهه خرد و ریز شده‌ و به‌قدری کوچک شده‌اند که ابتدا به بدن آبزیان راه یافته و سپس سر از خون انسان درآورده‌اند. به گزارش ایندیپندنت، پژوهشی که در دانشگاه وری آمستردام نتایج آن اعلام شد، نشان داد در خون 77درصد از جامعه آماری آن ذرات پلاستیک وجود داشت. برای نمونه پلاستیک پی‌ئی‌تی که بیشتر برای تولید بطری‌های نوشیدنی، بسته‌بندی موادغذایی و لباس استفاده می‌شود، فراوان‌ترین شکل پلاستیک در جریان خون انسان بود. نویسندگان این پژوهش گفتند که ذرات پلاستیک از هوا و همینطور از راه غذا و نوشیدنی وارد بدن می‌شوند.
دیک وتاک، استاد بوم ‌آلاینده‌شناسی و کیفیت سلامت آب در دانشگاه وری در آمستردام هلند به ایندیپندنت گفت که این یافته‌ها «قطعا  نگران‌ کننده‌اند؛ چون نشان می‌دهند افراد ظاهرا آن‌قدر پلاستیک می‌خورند یا استنشاق می‌کنند که می‌توان آن را در جریان خونشان پیدا کرد.» او افزود: «چنین ذراتی ممکن است باعث التهاب مزمن شوند.» همچنین بعد از پی‌ئی‌تی، پلی‌استایرن که برای تولید طیف وسیعی از محصولات خانگی استفاده می‌شود، عمده‌ترین پلاستیک یافت‌شده در نمونه‌های خونی بود. این مطالعه به سفارش یک گروه فشار به نام «دریاهای مشترک» انجام شد که پایان دادن به حجم عظیم زباله پلاستیکی را که روانه اقیانوس‌های جهان می‌شود، خواستار است.
جو رویل، مدیر اجرایی این سازمان، گفت: «این یافته‌ها فوق‌العاده نگران‌کننده‌اند. ما داریم پلاستیک می‌خوریم، می‌نوشیم و تنفس می‌کنیم. در عمق ژرفنای اقیانوسی و نوک قله اورست هم [پلاستیک] هست و با این حال، تولید پلاستیک تا سال ۲۰۴۰ دوبرابر خواهد شد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید