• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 14 فروردین 1401
کد مطلب : 157001
+
-

پهپادهای یمنی، بلای جان عربستان

آغاز دور تازه حملات پهپادی و موشکی حوثی‌ها در عمق خاک عربستان، ریاض را مجبور به پذیرش آتش‌بس کرد

خاورمیانه
پهپادهای یمنی، بلای جان عربستان

جنبش انصارالله یمن(حوثی‌ها) و عربستان‌سعودی بار دیگر بر سر یک آتش‌بس 2ماهه توافق کرده‌ا‌ند؛ توافقی که پس از یک دوره جدید از حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها علیه پالایشگاه‌های عربستان محقق شد.
حدود 10روز قبل، تصاویری از شهر جده - صدها کیلومتر دورتر از خاک یمن - مخابره شده که نشان می‌داد حوثی‌ها بار دیگر مرحله‌ای تازه‌ از حملات موشکی و پهپادی خود را در عمق خاک عربستان آغاز کرده‌اند. دولت عربستان ابتدا تلاش کرد، بر این حملات سرپوش بگذارد اما انتشار تصاویر و ویدئوهای دود غلیظ ناشی از انفجار در یکی از مخازن ذخیره سوخت آرامکو در جده، باعث شد تا دولت به این حمله و آسیب به تاسیسات نفتی خود اعتراف کند. ویدئوی شعله‌ور شدن مخزن نفتی آرامکو در چندمتری مسیر برگزاری مسابقه اتومبیلرانی فرمول1 باعث شد تا بار دیگر مسئله امنیت شهرهای عربستان، به موضوع محوری بسیاری از رسانه‌های منطقه و غرب تبدیل شود.
رسیدن موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو در جده، یادآور حمله گسترده پهپادی آنها به پالایشگاه نفت بقیق در شمال‌شرق عربستان در سال2019 بوده است؛ حمله‌ای که تولید نفت عربستان را به نصف رساند و شوک قیمتی تازه‌ای به بازار جهانی نفت وارد کرد. در حمله اخیر، جنبش انصارالله از حمله به پالایشگاه‌هایی در شهرهای راس‌التنوره و رابغ نیز خبر داد. به‌گفته منابع حوثی، مناطقی هم در نجران و یک نیروگاه برق در جیزان هدف حملات پهپادی قرار گرفتند. همزمان، عربستان اعلام کرد که موفق شده ۹پهپاد و یک موشک کروز حوثی‌ها را منهدم کند.

خلل در سیستم دفاع موشکی عربستان
جنگ یمن در حالی وارد هشتمین سال خود می‌شود که بیش از 377هزار یمنی در درگیری‌ها یا در اثر قحطی متاثر از درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند. گزارش جدید سازمان ملل نشان می‌دهد که این جنگ که از سوی عربستان و متحدانش آغاز شده، دست‌کم 40سال یمن را به عقب رانده ‌است. جنبش انصارالله طی سال‌های اخیر، در این جنگ از حالت تدافعی خارج شده و حملات خود را متوجه عمق خاک عربستان کرده‌ است؛ موضوعی که بیش از هر چیز آسیب‌پذیری امنیتی و نظامی عربستان را به رخ کشیده است. این در حالی است که عربستان بیشترین بودجه نظامی منطقه خاورمیانه را در اختیار دارد و هر ساله یکی از مهم‌ترین مشتریان تسلیحات و سیستم‌های دفاع موشکی در جهان است.
یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش آسیب‌پذیری عربستان در مقابل موشک‌ها و پهپادهای یمنی‌ها، سردی روابط میان ریاض و واشنگتن بوده است. آمریکا پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان توسط نیروهای سعودی، پشتیبانی از سیستم‌های دفاع موشکی «پاتریوت» و «تاد» خود را که در خاک عربستان نصب کرده بود، به پایین‌ترین میزان کاهش داد. این سیستم‌ها پس از حملات سال2019 حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان در این کشور نصب شدند. عربستان طی سال‌های اخیر، برای تامین موشک‌های سیستم دفاع موشکی خود دچار مشکل بوده است.
علاوه بر این، سیستم دفاع موشکی عربستان دارای یک خلل پوشش راداری است. سیستم دفاع موشکی پاتریوت و تاد، به یک شبکه گسترده راداری نیاز دارند تا بتوانند موشک‌های کروز و پهپادهای حوثی‌ها را که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، شناسایی کنند؛ موضوعی که عربستان را برای خرید سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی ترغیب کرده است.
تحلیلگران غربی بیش از هر چیز معتقدند حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها آینده سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های خارجی در عربستان را هدف قرار داده‌اند؛ آینده‌ای که در برنامه بلندپروازانه «چشم‌انداز2030» محمد بن‌سلمان، ولیعهد جوان سعودی، نمود پیدا کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید